Gå till innehåll

Fredriks (Fiends) 1400L väggakvarie


fiend

Rekommenderade inlägg

  • Svar 854
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Varför lägger du en spånskiva på golvet? Du kan få enorma problem efter ett par år ju! Tänk om vatten letar sig in under, vågar inte tänka på det, hua...

Hur hade du tänkt att vattnet ska leta sig in under spånskivan och in i spånskivan?

Den står inte pall mot golvet. Ligger 45x95-reglar och 45x120-reglar under.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta framgår kanske inte av min planering, men planen är detta:

Bottenplattan med reglar ska siliconas tät mot backen så inget vatten kan krypa upp där och träet (reglar mm) kommer att målas med vattensäker färg. Själva spånskivan kommer att skyddas utav en våtrumsmatta i hela sumpen som kommer gå upp 2-3 cm upp efter kanterna så det blir som en "bassäng" där om jag spiller. Hela baksidan och alla väggarna kommer att målas med AquaStop (fuktspärr).

Och det som inte täcks av Aquastop kommer att målas med vanlig vit färg som tål vatten och kan stöta bort den utan att tränga igenom :)

Tanken är att vattnet inte ens ska komma åt att komma till spånskivan. För oavsett vilken skiva jag använder, eller vilket trä jag än använder så kommer det slå sig om det blir rejält fuktigt.

Tanken är att skydda det så bara större vattenläckage kommer att påverka själva grundstrukturen.. t.ex 10 cm vatten på golvet, eller mer än 5-10 cm vatten inne i möbeln.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag dragit in lite mer reglar, satt på en vägg i skåpet för testerna, samt satt på balkskorna och dragit reglar där på ovansidan.

Har tagit lite tid och gått åt mycket skruv!

Tror jag har kraftigt missbedömt hur mycket skruv som det går åt att skruva ihop en bänk.

Sjutton så stabilt det blir nu iaf! :D

Det är bra!

Snart blir det dags att börja dra el =) kul!

edit:

En annan riktigt skoj sak som jag upptäckte speciellt idag är att det kommer vara hela 105 cm upp i taket inne i bänken! Upp till reglarna är det iofs 95, men det är högt ändå!

Grymt skönt med höjd i bänken. Riktigt rymligt.

Mvh Fredrik

post-2617-1446891296761_thumb.jpg

post-2617-14468912967831_thumb.jpg

post-2617-14468912968013_thumb.jpg

post-2617-14468912968246_thumb.jpg

post-2617-14468912968567_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag dragit in lite mer reglar, satt på en vägg i skåpet för testerna, samt satt på balkskorna och dragit reglar där på ovansidan. Tror jag har kraftigt missbedömt hur mycket skruv som det går åt att skruva ihop en bänk. Sjutton så stabilt det blir nu iaf! :D

Grymt vad du tar i med bänk-konstruktionen! Är den dimensionerad för 3-4 på richterskalan? :)

Håller du samma överdimensionering på inklädnaden på bänken så kommer du ha en riktigt funktionibel bänk, ingen tvekan om det. Vackert.

Riktigt bra med dokumentation också, kanske mynnar ut i en artikel för alla nyfrälsta akvarievänner att läsa? Mycket bra med bilder också, märks bra med detaljer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt vad du tar i med bänk-konstruktionen! Är den dimensionerad för 3-4 på richterskalan? :)

Håller du samma överdimensionering på inklädnaden på bänken så kommer du ha en riktigt funktionibel bänk, ingen tvekan om det. Vackert.

Riktigt bra med dokumentation också, kanske mynnar ut i en artikel för alla nyfrälsta akvarievänner att läsa? Mycket bra med bilder också, märks bra med detaljer.

Haha, ja nästan. Den är grymt stabil och vridstyv nu iaf. Ska mycket till för att rasera detta. Men jag vill inte ha 1.500L vatten på golvet och i lägenheten om något skulle hända =/

Det är trots allt nästan 2 ton som står där på golvet.

Jag kommer att klä bänken med spånskiva (utanpå) och med gipsskivor (innanför) är det tänkt. Sedan kommer ett lager med dämpmaterial att läggas på insidan av gipset också.

Återkommer med fler bilder och dokumentation kanske ikväll eller i morgon kväll. Ska börja förbereda och dra el nu också.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt läckert! Spännande att följa :)

En fråga. Bor du på bottenvåningen? Tänkte eftersom det är lägenhet, vet inte om golvet klarar 2 ton om man inte har grunden direkt under.

Hej

Jag bor på bottenvåningen (enda våningen) :)

Annars hade man nog behövt kolla upp det lite mer.

Jag har betonggrunden rakt under parketten. Bara 2mm skumplastlager som ligger under parketten. Har räknat med att parketten och denna skumplastskiva kommer att sätta sig 2-3mm och beräknat så bänken är 2-3mm högre i framkant. Detta kommer bli 0mm då bänken sätter sig och trycker ihop skumplasten.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har räknat med att parketten och denna skumplastskiva kommer att sätta sig 2-3mm och beräknat så bänken är 2-3mm högre i framkant. Detta kommer bli 0mm då bänken sätter sig och trycker ihop skumplasten.

Vi beräknade att 1920L-burken skulle "sätta sig" på ett lager 20mm frigolit utmed hela botten på karet.

Jo tjena. Det kanske blev någon enstaka millimeter men inte mer.

Det lär väl vara annat med mjuk (tunn) skumplast...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ändrade din rubrik som du ville

Hur går det annars med byggandet

Skulle man kunna få byta Fredriks till "Fiends" också? :)

Eftersom dem flesta här verkar köra med sitt "alias".

Byggandet går fint. Igår så drog jag upp kabel till alla de 24 uttag (12 st dubbeluttag) som ska sitta ovanför akvariet på väggen.

Men sålde även iväg min 450, satte upp en 220 för att förvara fisken och hjälpte Saltarn lite att bygga på sitt akvarie.

Så jag har varit och köpt lite skarvdoningar och ska ta itu med att dra mer kabel nu ikväll.

Tar tid att dra el om man ska göra det snyggt med eldosor, vp-rör mm.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det börjar ta sig! och du verkar bygga bänk på samma sätt som jag.. dimensionera den så att den klarar två tangodansande elefanter ;)

min bänk är ungefär lika hög som din, 90 cm "till taket" och visst är det bra med lite utrymme där under!

Det låter ju great det! :D

Ska försöka dra lite tråd nu ikväll så jag kan få själva uttagen på plats och kan börja dra in knappar och uttag nere i bänken snart också. Vill få på plats de uttag som jag ska ha ovanför först :)

Hur ser ditt projekt ut då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser ditt projekt ut då?

inte mycket att hurra över.. jobbar så mycket så jag hinner inte riktigt med att fixa med det. har byggt klart bänken iaf, lite målning och finlir kvar. sen håller jag på att köpa på mig lite utrustning. saknar returpump och en 250w MH armatur och uvc. sen ska bara allt elände monteras ihop :)

skyndar långsamt... har ju min lilla nanoburk att glo på så länge iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer lite mer bilder!

Har jobbat en hel del med eldragningen. Bökigt som sjuttsingen och tar en sjutusans massa tid att göra hål och sätta upp dosor, dra el, vprör, flexslang och koppla och greja på. Uscha! :)

Men nu är det inkopplat iaf.

Kommer fortsätta att dra en senare igen och koppla in det i panelen som jag ska ta fram. Så får vi se hur det blir sen.

Här kommer lite elfixbilder, samt en bild på David som kikade förbi.

Tydligen så är detta projekt rätt så uppmärksammat så man får lite polare då och då som kommer förbi och snackar :)

Tog även med en bild med en översikt över lite av de saker som vi köpte på Clas Ohlsson och Byggmax.

Mvh Fredrik

post-2617-14468913000016_thumb.jpg

post-2617-14468913000305_thumb.jpg

post-2617-1446891300056_thumb.jpg

post-2617-14468913000822_thumb.jpg

post-2617-14468913001017_thumb.jpg

post-2617-14468913001325_thumb.jpg

post-2617-14468913001579_thumb.jpg

post-2617-14468913001876_thumb.jpg

post-2617-14468913002131_thumb.jpg

post-2617-14468913002425_thumb.jpg

post-2617-14468913002718_thumb.jpg

post-2617-14468913002964_thumb.jpg

post-2617-14468913003254_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och nu har jag och Erik idag även hunnit bygga en massa på möblerna.

Jag har hunnit kapa till lister, sidor och spån och kantlist så nu börjar det se ut som något iaf! :)

Kommer att måla spånskivorna vita så att det matchar övriga lägenheten. Dem är alla avtagbara så det ska gå rätt så enkelt att fixa.

Har lagt dubbla 16mm spånskivo ovanpå ramen så nu ligger det pall där. Sitter som ett smäck! Denna kommer att fuktskyddas i morgon :)

Och ovanpå denna ska det senare ligga en 10mm frigolitskiva.

Blev som tvungen att sluta nu för kvällen då klockan sprang iväg, det blev mörkt och grannens unge hade gått och lagt sig.

I morgon ska det målas och fuktskyddas, sättas upp reglar och en hylla ovanför akvariet! :)

post-2617-1446891300346_thumb.jpg

post-2617-1446891300367_thumb.jpg

post-2617-14468913003902_thumb.jpg

post-2617-14468913004115_thumb.jpg

post-2617-14468913004311_thumb.jpg

post-2617-14468913004518_thumb.jpg

post-2617-14468913004739_thumb.jpg

post-2617-14468913004955_thumb.jpg

post-2617-14468913005163_thumb.jpg

post-2617-14468913005423_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va e det bruna som du klär alltihop med ?.. Ser ju ut att vara nått för mig.. Nu när jag inte får klä med ryamatta som tedb.. :)

Nu vet jag inte vad du menar med "det bruna", men de material jag använt hittills är spånskiva och EK-täcksidor (nexus) från IKEAs högskåp =) Köpte ett par såna skivor som jag har kapat i rätt längd.

Får in lite ekfärg (samma som jag har på min mediamöbel och i köket) i mitt akvarie så det matchar övrig inredning.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...