Gå till innehåll

Monstermask - 1 meter lång korallätare!


Vargklo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har 2 st i mitt clown-hotell. Vet inte hur jag ska bli av med dom.

En gång, när en blev irriterad på en för närgången sjöhäst, kom han upp som ett "loch ness-odjur" ur ett hål, kanske 5 cm rakt upp, och sprutade ett orange "moln" mot sjöhästen, som drog likt en avlöning, men kar och hästar fortsatte efteråt, att fungera precis som vanligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2 st i mitt clown-hotell. Vet inte hur jag ska bli av med dom.

Någonstans måste de ju bo. I mitt fall (se trådstarten) blev det till att plocka ur nästan all LS och till sist hugga sönder den sten masken bodde i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tagit 2 st. Dom verkar inte vara allt för duktiga på att hålla sig fast i stenen, så när jag sett en ute med kanske 2-3 cm, har jag helt enkelt tagit en slang och via hävert sugit ut den i en hink. Har funkat! Det skulle vara trevlig att veta hur jag lockar ut den för en fortsatt färd i "vattenrutchbana".

Ändrat av LarsH
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...
  • 3 månader senare...
Ja, den var ju söt! Kul och upptäcka en sådan i karet! :)

Jag ser att tråden är gammal,men letade efter denna p.g.a att jag har minst 4 st i olika storlekar(från 5 cm till 15 cm)som kom fram idag när jag matade. Detta var inte kul med tanke på att jag startade upp karet för ett par månader sedan och började med att jaga tag i en fisk som åt på mjukkorallerna,sedan en fosfatexplosion och nu detta,phuu!. Då måste man alltså ta upp all stenen och få ut dom manuellt med sina bara händer o tänger?

Ingen som har ett enklare tips, förutom suga med slang(äckligt)?????

Hoppas på svar snart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som har ett enklare tips

Låta dem vara kvar är väl mitt tips, hur enkelt som helst. Bra asätare som håller rent i stenen. När de blir i Calles storlek så kanske man ska tänka om, men småttingar (under 25-30cm) är bara bra nyttodjur. Många hatar dem bara för deras utseende. Och för att några få sett dem äta djur, men med största sannolikhet har det i de allra flesta fall varit döda eller djur mycket nära döden som blivit uppätna som as. Men sure, har man paranoia för det så kan man väl jaga dem... Men för min del är de en del i det ekosystem man har i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser att tråden är gammal,men letade efter denna p.g.a att jag har minst 4 st i olika storlekar(från 5 cm till 15 cm)som kom fram idag när jag matade. Detta var inte kul med tanke på att jag startade upp karet för ett par månader sedan och började med att jaga tag i en fisk som åt på mjukkorallerna,sedan en fosfatexplosion och nu detta,phuu!. Då måste man alltså ta upp all stenen och få ut dom manuellt med sina bara händer o tänger?

Ingen som har ett enklare tips, förutom suga med slang(äckligt)?????

Hoppas på svar snart

Borstmaskar är asätare och hjälper till att hålla efter matrester mm. De är nyttodjur som gott kan få stanna i akvariet.

Den mask som Calle har i första inlägget däremot är ingen vanlig borstmask utan en bobbitworm som inte är så vanliga i våra akvarier. De ska man avlägsna då de äter upp bla koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad skiljer dessa bobbitworms och borstmaskar emellan ?, är det dess födointad och storlek eller vad är det ?

testa bildgoogla på bobbitworm, jämför de bilderna mot att bildgooglas på bristleworm så ser du att de är de ser lite olika ut. Bobbitworms finns det flera exempel på att de ätit koraller på olika forum där folk hittat stora maskar som den i första inlägget.

Bla här http://www.oregonreef.com/sub_worm.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag äntligen fått tag på det mystiska monster jag haft i mitt akvarium en längre tid. Jag har under ganska många månader sett hur den ena mjukkorallen efter den andra spårlöst försvunnit. Mitt bestånd av knappolyper och skivanemoner har också gradvis decimerats. Efter att ha vakat i natt såg jag monstret med ficklampan - en jättemask. Men det var först efter att jag plockat ur min LS som jag fick tag på den - och vilken jätte det var - 1 meter lång och 2 cm bred! Ändå hade den lyckats gömma hela sin kropp inuti en LS som inte var större än 25 x 20 x 15 cm.

Se på bilderna och förfasa er!

Jag mottager tacksamt tips om vad det kan vara för art.

Min LS har jag för övrigt haft i 1,5 år i mitt kar, och innan dess var den i en annan akvarists kar, så det kan vara länge sedan som stenen importerades.

Shit, Hoppas man slipper få med en sån där om jag kör igång med det här

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. jag har köpt en lång tång och ska prova att locka ut dom igen med Formula pellets som sist, men får vänta ett par dagar så att dom är riktigt sugna. Jag vet inte om dom kan se, eller hur dom fungerar för dom reagerade när jag stack ner en plastpinne i karet? Ska vara ledig 2 dagar nu, så dom stora ska bort i alla fall.

Tack för all information här på 4:de sidan, för jag blev helt knäckt när jag såg dessa,men då är det inte så farligt som jag trodde? Tack

Ändrat av naso
missade de sista kommentarerna
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Jamen man ska välan inte blanda ihop en bobbit med en fire-/bristleworm? Bobbittarna äter ju faktiskt allt de kan och kan vara riktigt otäcka, har en polare som hade en på nästan en meter i sitt 800-liters. Men vanliga bristle-/fireworms är ju bara nyttiga så länge man inte petar på dem ;) Så stora exemplar som var på youtube -länken kommer välan väldig sällan emot en, "vanliga stora" blir ju därkring 30 cm.

Bobbitworm á la Finland: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=40&t=142150&p=6784895 (texten är på finska men bilderna talar ju för sig ;) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...
Shit, Hoppas man slipper få med en sån där om jag kör igång med det här

Satt o läste lite trådar och hitta denna som jag tydligen kikat på innan jag körde igång med salt:) Hade jag helt glömt att denna tråd fanns, OCH INTE SLAPP JAG DEN DÄR SAKEN HELLER helt otroligt (mitt ex av bobbit finns i annan tråd):smiley24: Men nu är den väck ur mitt akvarium iaf-boxing

Ändrat av Laggeman
Rensat på svordomar.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...