Gå till innehåll

Henke och Ida's Salt-Comeback [Skåne]


Scooby_doo

Rekommenderade inlägg

Tycker att det ser ut att du tänkt efter med bygget.

attachment.php?attachmentid=8493&d=1159080717

Funderar dock bara om UV-C modulen gillar alla bubblor som blir inne i tuben. Men det kanske ej gör nått ändå genomströmmningen räcker väll till och kyler kvartsglaset ändå

Det röret som är pluggat är det detta du tänkt som extra pump tillförsel?

Är det Lockline rör du kör uppe vid ytan för utblåset av retur pumpen?

Du kanske kan köra med 2st pumpar å separat utblås på vadera sida och köra pumparna olika under dygnet. tex

pump 1 höger utblås 00.00-12.00

pump 2 vänster utblås 12.00-00.00

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 283
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Wrang,

En del av konstruktionen, kommer från blandningar av olika lösningar här på SG, erfarenhet, nya funderingar och med fokus på göra det 'enkelt'.

Genomströmmningen räcker till för UV-c, kan reglera flödet med kranen, nu är det ej tänt så spelar ingen roll. Men kan stänga 'huvudventilen' så mer vatten går via UV-c, alternativt öppna lilla kranen så mer vatten går till UV-c.

Hade tänkt annan placering först på UV-c, så den var vågrätt, men tänkte på att det kan komma en del luft igenom så valde det lodrätt så luften försvinner lättare, så lirar bättre såhär.

Ja, röret som är pluggat är för ev. extra pump, har förlängt röret som går upp i överinnings kammaren (se bild) så det går över akvariet höjd och ej kan 'läcka in'. Samt stängt den blåa kranen med, -> hängsler och livrem.. ;)

~Henrik

post-2543-14468913097547_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att det ser ut att du tänkt efter med bygget.

attachment.php?attachmentid=8493&d=1159080717

Funderar dock bara om UV-C modulen gillar alla bubblor som blir inne i tuben. Men det kanske ej gör nått ändå genomströmmningen räcker väll till och kyler kvartsglaset ändå

Det röret som är pluggat är det detta du tänkt som extra pump tillförsel?

Är det Lockline rör du kör uppe vid ytan för utblåset av retur pumpen?

Du kanske kan köra med 2st pumpar å separat utblås på vadera sida och köra pumparna olika under dygnet. tex

pump 1 höger utblås 00.00-12.00

pump 2 vänster utblås 12.00-00.00

-> Vad är lock line rör?.. det är ett platt utsprutnings munstycke, gängat på bussning sedan limmat på PVC

-> Har faktiskt funderat på om jag ska köra olika tider, tidvatten.. heheh ;) eller båda 2 samtidigt, ska isåfall dra röret uppe på akvariets glaskant för 'täckglas', så det ej syns, och ner i högra hörnet..

Störst problemet med 2 pumpar är just strömavbrott, mer vatten...

Men sugen på att testa... så ngn som har en billig och tyst dränkbar pump (2-3000l/h) att sälja, hör av er...

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jens,

Ja jag får komma förbi nästa gång och kolla!, (tjejen är från Kna så vi är där ibland).

Gällande doppvärmaren och avrinningskammaren så är det lugnt, doppvärmren är under den minimala vatten-nivå som kan uppstå i kammaren då standpipen slutar att suga vatten.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja,

Har bara gammla bilder kvar nu, vi har köpt lite koraller och fisk vilket funkar fint och allt stabilt som det ser ut nu.

Tyvärr inget direkt nytt här att visa genom bilder då jag ej är hemma (London), bara en bild från all PVC som jag köpte i Tyskland vilket kan rekommenderas = billigt ej som guld i Sverige. Ska försöka fixa ngn bild på Torsdag då jag åker bort igen (USA - kanske ngt kul man kan köpa där?). Standby...

~Henrik

post-2543-14468913129401_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Lovade bild nya bilder sist, så har tagit några nu precis. Måste dock öva på fota akvarium med min digitalkamera, ej det lättaste...

Har 2st powerheads i nu som ska bytas ut mot en extra returpump från sumpen (rör är förberedda se tidigare) istället, vill hålla det så 'rent' som möjligt med teknik i karet.

Sand kommer skaffas senare, vill vänta tills allt är färdigmöblerat.

Första bilden är när bänken nu är helt färdigbyggd, med luckor som fästs med magneter samt dämpmaterial på insidan.

Andra bilen en översiktsbild i akvariet efter lite omöblering, har tillkommit lite koraller + 2 små fiskar.

Behöver fler koraller, så har ni ngt av tex. Xenia, Sacrophyton, Euphyllia så hör av er...

Vattenvärden ser stabila ut, mätt idag:

Nitrit=0

Nitrat=5

~Henrik

post-2543-14468913134087_thumb.jpg

post-2543-1446891313431_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

provade en sak idag, satt en nylonstrumpa där ytavrinnings röret som kommer ner i sumpen.

vill se hur mkt skit som man kan fåga upp det, tar de större partiklarna iallfall.

En annan effekt om ngn har problem med mikrobubblor i sumpen och ingen bubbelfälla var att inga bubblor kommer ut ur strumpan. Det om strumpan ej sitter åt för hårt, utan man ger luften en chans att stiga upp på insidan av strumpan.

Givetvis måste man ta bort och rengöra den emellanåt.

~Henrik

post-2543-14468913134651_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör saltvattensguiden på nya dimensioner ;) , är på SAS flight mitt emellen Köpenhamn och Chigago nu, på 10000m höjd. De har gratis internet här (Business class).

Gällande stoppa i Rowaphos eller kol, skulle säkert funka bra. Har redan fosfat reducerande medel i nylonstrumpa bredvid.

Ska se om det funkar ladda upp fler bilder härifrån flyget..

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, förlåt har glömt det tyvärr kominte ihåg att någon frågat innan. Tycker det är tufft att resa runt till så många länder osv. USA skulle jag med vilja åka till, kanske även flytta dit o starta en Akvaire butik hehe, men nu til din tråd, Akvariet ser snyggt ut, När ska du ha i ditt levande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Rickard,

(ja resande e kul, men till en gräns - har kollegor som är utomlands 320 dagar om året.. Du kanske kan exportera från USA til Sverige som butik.. hehe)

Där är redan levande i karet i form av räka + 2 firrar och en del koraller hittills.

Men vill ha mer fisk nu och korall, allt verkar inkört och bra, startde med köra akvariet helt utan ljus och med beg. inkörd sten i fler veckor tillsamman med fosfat remover, verkar som det blivit bra hittills. Men man ska aldrig vara helt säker..

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(är i Indien just nu), liten kommentar om man blivit lite skadad av akvarier, och allt runtomkring.. ;)

Ja då hänger jag med varför detta inlägg kom. Nu é jag i Indien å sedan nästa dag var du i sverige igen !??

Coolt med planet första jag vet som surfar på Saltvattensguiden via planet och 10.000m höjd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja Wrang, det är mkt fram och tillbaka om man säger så...

ska dock se om det finns ngt kul att köpa med hem från USA har redan kollat upp butiker dit jag ska (Dallas) ;) Läste ngn som kollat tullbestämmelserna innan från USA och det ska vara ok tamed hem. Problemet jag kan se med ta ngt levande är de nya reglerna med max 1dl vätska... hmm vet ej om det är ok att ta ngt levande i bagganget = kallt, men ngn annan här kanske vet??

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ny gällande MH belysning,,, (körde med TLD84 rör förr i tiden...)

har 2*39w T5 och 1 st 250W MH,

vad är att rekommendera i ljustid i 50cm djupt akvarium för

1) enbart mjukkoraller

2) mjuk+stenkoraller

FYI - Kör nu med 6h MH och 10H T5, med mestadels mjukkoraller + några små stenkoraller.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

handbagaget är det trixiga.. om man har ngt med vätska mer än 1dl så får man ej ta med det längre på nya regler efter terrorist attackerna...

~Henrik

Ahh... just det ja.. Vet att en del affärer skickar levande saker med nåt som kallas "Het Pack" i.. kan vara nåt att forska i kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...