Gå till innehåll

Henke och Ida's Salt-Comeback [Skåne]


Scooby_doo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 283
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

hittade en bild till, bara ett litet tips på om man bygger bänk/skåp i trä och tänkt ha sump ender karet så kan det vara bra med att täta med silikon i skarvarna.

Det så vatten som man eventuellt spiller ej ska kunna komma in och lägga sig mellan skarvarna där man ofta har sågat och är extra kännsligt för att suga åt sig vatten. Samt förhindra till viss del att det rinner utanför skåpet genom skarvarna så man har en chans att torka upp det innan.

Bäst är det om man behandlar botten med ngt vattentåligt oxå.

~Henrik

post-2543-1446891313976_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Lite information om framtid planera när jag har tillfälle och är hemma:

# vanliga underhållet med vattenbyte mm

# fixa T5 rampen, bara 1 av 2 lysrörs kopplingar som funkar, anledning=?

# ordna korallgrus, ska ha ca 2cm

# Köpa och koppla in en 2:a returpump i sumpen för ersätta powerheads i karet

# Letar efter doserpump till köra balling + ev. vodka i framtiden

# Eventuellt DSP i sumpen

# mer fisk + koraller

# få igång ozonisatorn, har ingen redoxpotentiometer ännu

# Koppla in fläkt inbyggd i ljusrampen, troligtvis inkopplad sammtidigt som MH eller med termostat

# Timer till köra UV-c enbart under natten = mindre värme

# Starta med de 2 foderautomaterna jag har, ordna ngt fäste så de ej kan trilla i karet

Allt jag kunde komma på just nu,, och JA man blir aldrig klar... ;)

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte mkt att rapportera om akvariet just nu, blir efter helgen..

Under tiden, tänkte ta en turistrunda och kolla in detta:

http://www.dwazoo.com/aquarium.html

(kanske blir ngt kort att lägga upp på publika akvarier sidorna.)

Och shopping runda här:

http://www.dallasnorthaquarium.com/index.htm

(cool boxfish de säljer på förstasidan, men gillar inte sällsynta fiskar som fångas..)

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

på väg hem efter shoppat i USA, kan väl säga generellt att de som med allt annat kör på BIG när det gäller fiskarna..

själv tar jag gärna mindre fisk som man kan se växa,,, men här är det störst möjligt som gäller.. även akvarierna de säljer med teknik skiljer ganka mkt mot 'hemma', de gillar sumpar med mkt biobollar och växter.

var på Dallas World Aquarium, kan lägga upp seperat tråd om det.

Gällande att handla så är det mesta mkt billigare där, hoppas bara mitt paket (låda i frigolit som använts för skicka fiskar innan från Indonesien, väl inslaget med trippla påsar, syre mm) kommer fram ok..

Lite exempel på pris av en del av det som jag köpte:

Eld Dvärgkejsare : 400kr

Turbosar 7Kr/st

Eremiter 7kr/st

Gröns richordea (hur stavas det,,?) svampar på sten 160kr

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar!

ja det får ta sin tid nu och 'växa igen lite' ;)

sedan kommer korallgrus i akvariet, eventuell DSB i sumpen i framtiden.

Lite att fixa med tekniken med, en returpump till ska installeras i sumpen och ozonisatorn som bara ligger ska sparkas igång när jag bestämmt mig hur jag vill reglera den (Mv).

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar!

ja det får ta sin tid nu och 'växa igen lite' ;)

sedan kommer korallgrus i akvariet, eventuell DSB i sumpen i framtiden.

Lite att fixa med tekniken med, en returpump till ska installeras i sumpen och ozonisatorn som bara ligger ska sparkas igång när jag bestämmt mig hur jag vill reglera den (Mv).

~Henrik

Ska du inte ha sand istället för korallkross? Tror det är lättare att hålla rent, blir inte lika lätt nitratfälla av det jämfört med Korallkross va?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det har du rätt i, och är faktiskt grov korallkross och ej sand jag har hemma.

tycker det passar bättre, ligger kvar lättare vid stark cikulation samt sammlar mindre skräp som du skrev med. Tänkte bara ha ett tunnt lager i akvariet, men blir troligtvis DSB sand i sumpen.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

ja han e revsäker, om man bortser från alger och det får han gärna äta.. ;)

gillar dem stark, är fina och aktviva med söka mat hela tiden, men är inviduellt om de nafsar på koraller eller ej, så inga garantier..

kommer lite mer bilder framöver, har fått dit korallgrus och kopplat in 230V fläkt med temperatur reglering, samt har en del annat kvar att fixa med som DSB och extra returpump mm

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lägger upp ngn ny bild,

det som har hänt sedan sist är att:

* 3st Bangagi kardinaler (odlade) tillkommit.

* korallgrus

* lagt i snäck ska till ermermiterna, värre än mäklar marknaden i Stockholm, fullt byte av hus.. vissa har tagit i lite väl stora hus som de knappt orkar bära...

* filtererat ut sand i rätt storlek till DSB i sumpen, ska lägga i det senare

har även grejat lite med tekniken:

# kopplat in fläkt (230V Sunon) och temperatur reglering (Conrad) för att ställa in när fläkten startar och stänger av. Fläkten sitter i huven, med 2*39W T5 och 250W MH, som syn på bild . I huven är där med en lucka/lock med gånggärn så man lätt kommer åt i akvariet utan riva huven.

# limmat lite PVC som ska kopplas in till en extra returpmp i framtiden

# provat ozonisatorn (kontrollerat med redoxmätare), ger klarare vatten

# Byggt stöd för 2st foder automater

Framtiden : tja, vill ej lägga i för mkt saker just nu - försöker få allt bli 'stabilt' och hålla koll på exakt vad som förbrukas mm. Allt för om 2 måndader åker vi 1 månad till Australien på semester (dykning mm) så vill inte göra för mkt 'nytt' nu innan. SKa ha en akvarievakt som typ bara: fyller på osmos, matar och tömmer skummaren.

~Henrik

post-2543-14468913279498_thumb.jpg

post-2543-14468913279667_thumb.jpg

post-2543-1446891327983_thumb.jpg

post-2543-14468913279988_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bild på ett par eremiterna har fått nya tomma snäckskal.. som sagt innan så råder det ej bostadsbrist,,,djungelns lag vid byten av skal.. störst skal vinner..

köpte 10st eremiter i USA, är 3 olika arter (eller storlekar iallfall)

eldräkan syns också till vid stenarna

en bild på foderautomaterna, en enkel träplatta med plats för 2 automater, och liten kant som stopp så de ej ska kunna 'vibrera' fram och åka i karet..

tänkte köra 2 olika sorters foder.

Bangai Kardinalerna går i stim, försöker vänja in dem vid torrfoder, men artemia är favorriten fortfarande..

~Henrik

post-2543-1446891328071_thumb.jpg

post-2543-14468913280886_thumb.jpg

post-2543-14468913281061_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har FF (Flickväns Fritt) idag, så passar på att stöka till det hemma och bygga lite.. ;)

Började med sätta dit en moonlight, tar typ 2minuter.. klistra dit med medföljande tejp och sätt i kontakten... 3st dioder som går att ställa riktningen på.

Är med cigarettändaruttag på dioderna så köpte en batterieliminator med uttag för cigarettändare så jag slapp kapa och löda sladdarna.

Köpte på Jula (se bilderna) :

Batterieliminator 230V till 12V med cigaretttändaruttag

Art nr: 449645

79kr

Belysning Bluelight tripple 12 V

Art nr: 619147

89 kr

Kommer bild sedan i framtiden när jag släckt ner akvariet.

Grejar med lite annat oxå, mer om det senare..

~Henrik

post-2543-14468913308867_thumb.jpg

post-2543-14468913309058_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...