Gå till innehåll

Henke och Ida's Salt-Comeback [Skåne]


Scooby_doo

Rekommenderade inlägg

Tänkte tipsa om hur jag blandar mitt salt, gillar att göra saker enkelt..

(säkert ngn annan som har andra bra ideer på hur man kan göra,,, men förhoppningsvis ngn som får lite tips)

Bild.1

Har dunkar som jag märkt upp med streck av en tushpenna. Detta så jag vet exakt hur mkt vatten jag ska ha i.

Bild.2

Saltmängden har jag vägt upp i förväg plastpåsar för underlätta blandningen.

Bild.3

Väger upp saltet i 3l påsar (har 25l dunkar) och förvar dem i salthinken på vinden.

Bild.4

Har infogat Svärs lathund från SG för salt densitet

+ Slipper bära ner hela 25kg salthinken från vinden varje gång

+ Färre gånger man spiller salt mm, och ska använda köksvågen..

+ Saltet håller sig 'torrare' i plastpåsen, ingen fukt som sugs upp av saltet

+ Rätt mängd salt för min vattendunk varje gång, utan behöva 'tänka' och räkna varje gång. Också bra ifall ngn annan ska göra det (tex akvarievakt)

+ Behöver ingen tratt när man häller i dunken som det kan fastna salt i mm, utan klipper av ett hörn på påsen bara och häller direkt i dunken.

~Henrik

post-2543-14468913309798_thumb.jpg

post-2543-14468913310059_thumb.jpg

post-2543-14468913310277_thumb.jpg

post-2543-14468913310477_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 283
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

kopplade även in min andra returpump igår och tog bort en cirkulationspump i akvariet,,, (vill ha så lite teknik som möjligt i akvariet)

ett par bilder från testkörningen..

1. PVC dragit över akvariet i bakkanten

2. de 2 returpumparna

Första returpumpen kommer ut vid ytan, och för andra har jag provat ha returen riktad bakom LS samt längs med botten mot frontglaset.

Ska prova med att ha den riktad mot mitten av akvariet på ca 50% av akvariet djup med (där det är mest koraller) innan jag bestämmer vart det blir..

Köpte nya 'Lock line' till returen i USA som jag skulle använt,,, men glömde dem kvar i affären när jag handlade..*klantigt*... så tänkt bygga egna utströmmnings munstycken med pvc+värmepistol+tång istället..

~Henrik

post-2543-14468913312554_thumb.jpg

post-2543-14468913312722_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för tipsen, ska se om jag köper igen när jag är utomlands eller beställer via nätet typ e-bay, har lock line till första returnpumpen och tycker de är kanon!

Har dock ej sett dem på webbshoppar i Tyskland vilket jag tycker är lite konstigt om inte fler uppmärksammat hur bra de är..

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar addo, crille, sillen

bara komma och kolla om ngn har vägarna förbi. Gällande revuppbyggnaden kommer 'designen' från min sambo, som många vet gillar tjejer möblera om mm,,, men här får det vara som det är nu,,, vill ej doppa fingrarna i burken mer än nödvändigt... ;)

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fixar och trixar lite när man får tid över... mao inte så ofta som man vill,,

vill ha 'lock line' på mitt andra utblås med från retur pump nr. 2, men gjorde eget under tiden genom böja till PVC rör med tång efter mjukat upp den med värmepistol.

Lock linen kommer dock bli bättre då den har större 'vinkel' mellan hålen (se bild 5,6) vilket jag vill ha då tanken är att de 2 utblåsen från lock linen ska gå 'runt om' revpelaren.

bild 1 - budget utblås under konstruktion

bild 2 - test av utblås

bild 3 - test/justering av standpipen, har sänkt ner den lite för att få plats med mer vatten när båda pumparna startar efter ett strömavbrott. Det innan standpipen 'kommit igång'.

bild 4 - ngn sorts alg vid stjärnpolypen, ngn som vet id på den?

bild 5,6 - lock line bitarna som jag ska ha senare

~Henrik

post-2543-14468913334418_thumb.jpg

post-2543-14468913335304_thumb.jpg

post-2543-14468913335899_thumb.jpg

post-2543-14468913336158_thumb.jpg

post-2543-1446891333641_thumb.jpg

post-2543-14468913336523_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej,

Är ej hemma, så min sambo sköter akvariet nu vilket brukar funka utmärkt.

Hittade dock ett par bilder på datorn som jag lägger upp, är efter modifiering av skummarkoppen på en MC500 för få plats med mera skummar vatten...

Så den ej behövs tömmas så ofta om man är bortrest mm.

(Dock bör den sköljas ibland så det ej sätter igen med tiden)

Lite info om hur jag funderade på bygga om den:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13756

Bild1. Från borrning, limmning (tangit) av röret i koppen med en slang

Bild2. Test med PET flaska och lång slangbit

Bild3. "Permanent", kapad PET flaska som 'smalnar av' på mitten, (sprite) och sedan bottnen från samma flaska som passar som ett lock över för förhindra lukt från skummar vattnet.

Sitter fast med en skruv (orginal) i skummare så den ej kan välta i sumpen.

Rinner det över efter flera veckors skummande, eller om skummaren får spel och hänger sig så hamnar det i sumpen.

Slangen kapad högre upp än bild 2. så det ej ska bli 'stopp' pga motståndet som uppstår mot vattnet när nivån i PET flaskan fylls.

~Henrik

post-2543-14468913368509_thumb.jpg

post-2543-14468913368698_thumb.jpg

post-2543-14468913368877_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej,

grejade lite hemma ikväll, byggde in 2st fläktar i möbeln under akvariet med sumpen, har lite problem med värmen om luckorna till skåpet har varit stängda tidigare..

har sedan tidigare 230V fläkt i huven för kylning av ytvattnet som slår på automatiskt med hjälp av termostat om det skulle bli för varmt.

kopplade in fläktarna på 12V anslutningen som är till moonligten med förgrening av cigarett uttaget, är tänkt det ska vara på hela dygnet till en början, får se hur effektiva de är om man ska 'strypa' fläktarna annars lite.

Lite bilder från snickrandet idag..

Satte även dit 2st båt luftventiler i en lucka för ta ut luften som sugs in sumpen av fläktarna.

Material

--------

2st 80mm fläktar seriekopplade och inbyggda i stålram - classe 200kr

2st båt ventilgaller - Biltema 60kr

~Henrik

post-2543-14468913390033_thumb.jpg

post-2543-14468913390411_thumb.jpg

post-2543-14468913390685_thumb.jpg

post-2543-14468913390971_thumb.jpg

post-2543-14468913391153_thumb.jpg

post-2543-14468913391447_thumb.jpg

post-2543-14468913391698_thumb.jpg

post-2543-14468913392008_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra gjort! Ser proffsigt ut! :)

tackar, även om det känndes som mindre proffsigt när man står och borrar i en möbel fullt med vattenrör, prylar mm... sådant man borde göra när det är tommt istället,, ,men men,, alla vet väl hur det är, byggs ut hela tiden... av ngn anledning??

Som sagt, hur många har ej börjat med en strömdosa med tex 4-5 eluttag till akavriet, och tänkt det räcker långt.. trodde man,, men alltid ngt som ska dit i efterhand... hehe

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar, även om det känndes som mindre proffsigt när man står och borrar i en möbel fullt med vattenrör, prylar mm... sådant man borde göra när det är tommt istället,, ,men men,, alla vet väl hur det är, byggs ut hela tiden... av ngn anledning??

Som sagt, hur många har ej börjat med en strömdosa med tex 4-5 eluttag till akavriet, och tänkt det räcker långt.. trodde man,, men alltid ngt som ska dit i efterhand... hehe

~Henrik

Haha så sant :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

uppdatering: har börjat få koll på förbrukningen av ca,mg,kh i karet och funderar på lösning med tillföra det mera automatiskt,

idag är det via vattenbyte + tillsatser manuellt. Men lutar åt doserpump och balling.

Är nu i Riyadh, Saudi Arabien, har hittat en adress till en akvariebutik som jag ska försöka kolla in om jag har tid.

Det finns även en Zoo med akvarium avdelning, men läst det ej ska vara ngn höjdare.. men om ngt som vet ngt annat här så säg gärna till.

Såg en dokumentär på planet om korall rev, (av: Nelly ngt?), det berättades att det var 109 arter av kardinal fiskar - man lär sig nya saker hela tiden.

Mera som jag lärde mig var att Banaggai kardinaler lever även i anemoner tills de blir bortkörda av clowner eller ngt annant.

Själv har jag ingen anemon med det gillar ibland stå i skuggan inne i Xenia buskar (de är ej jagade av ngn fisk).

--> Ngn som har Banggaier i anemoner?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...