Gå till innehåll

Start av 112 liters skönhet


Malta

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag skapade en tråd för någon månad sedan, där jag velade fram och tillbaka på en massa saker. Bland annat volymen på karet. Men nu har jag bestämt mig och akvariumet blir klart (förhoppningsvis) denna vecka eller i början av nästa.

Alla synpunkter välkomna!

Allmän utrustning blir (Mycket stort tack till Stig):

(70x40x40cm) = 112 liter

Salt - Saltmätare

Termostat 100W

AS New-Jet 1200

AM Midiflotor

2xT5-armatur som ger totalt 4x24W

Levandesten med eventuellt ytfyllnad av kalksten

Sand, kalkbaserad

Fosfatmedel

Luftpump - någon som har ett förslag på ett lämpligt luftflöde om skummaren kräver 200-300 l/h och returen från ytavrinningen flödar genom ett 16mm VP-rör?

Som underlägg under akvariumet har jag en 5cm tjock frigolitskiva

3-Dimensionell modell av akvariumet med en "box"-ytavrinning;

post-2698-14468913135558_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 187
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej,

Gustav F, här på forumet har en påhängsskummare med ytavrinningsbox, det borde bli bättre och inte mycket dyrare än midiflotorn.

Tips! Kör utan sand i början, ett problem mindre.

För att köra ingång så lär du köpa in lite tester också. Du kan "kika" på min burk här på forumet som har ungefär samma mått och set-up.

/PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halogen; har inte hunnit läsa hans artiklar ännu, men jag tror jag håller mig till nuvarande skummare.

JMAONE; osmosvatten får jag hämta hos Stig, sedan efter ett tag köper jag mig en osmos. vattentester, nja jag har inte tänkt (pallat) på det så mycket, men vad föreslå du typ hårdhet och kalcium, nitrat etc?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte nämnligen inte i början ha fisk i eftersom det kräver kanske lite mer cirkulation, detta är ett projektarbete och min frågeställning kräver bara lågt liv dvs. ingen fisk!

Stefan skulle börja limma karet idag, men jag drar ner och hör med Stefan på lördag (om han är där då :) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är väl egentligen inte kapaciteten, utan att det är svårt att inte få ställen med stillastående vatten om man har svag cirkulation. Bättre isf. att sätta ett par klenare pumpar än en kraftig. Dock hade jag ju över 40kg ls. i 125:an, har man lite sten så det blir en öppnare inredning kommer ju cirkulationen åt bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, jag kör 8-9000 l/h i mitt 216 l och det är inte för mycket.

Nä, har man bara LS så är det bara bra med kraftig cirkulation... Men om det skulle vara att man köra med LPS:er som någon nämnde tidigare i tråden så kommer de svälta ihjäl! Så kraftig cirkulation är inte bra i alla lägen... Men mycket beror ju i och för sig på hur man riktar strömmarna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ja nu är akvariumet snart klart, jag undrar om det går att ha 3 st T8 rör istället eftersom det är rätt dyrt med många T5. Blir det billigare med T8, eller går det överhuvudtaget inte att änns starta ett 112 liters saltkar med 3 st T8 ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nu är akvariumet snart klart, jag undrar om det går att ha 3 st T8 rör istället eftersom det är rätt dyrt med många T5. Blir det billigare med T8, eller går det överhuvudtaget inte att änns starta ett 112 liters saltkar med 3 st T8 ?

Du menar att Stefan bara är två veckor försenad?:smiley3: Vad har hänt med honom? Har han blivit en ny människa? Hälsa Pinnen från Lasse

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar att Stefan bara är två veckor försenad?:smiley3: Vad har hänt med honom? Har han blivit en ny människa? Hälsa Pinnen från Lasse

MVH Lasse

Smekar han Pinnen? haha kul :D. Ja bara 2 veckor för dig, men 4 veckor sedan jag gav honom glaset, trodde att han var grym på att limma ju :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smekar han Pinnen? haha kul :D. Ja bara 2 veckor för dig, men 4 veckor sedan jag gav honom glaset, trodde att han var grym på att limma ju :P

4 veckor - det var en normal Stefan det. Jo han är grym på att limma men kanske inte så snabb!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse jag glömde hälsa honom idag när jag ringde, men jag lovar att hälsa från dig när jag hämtar karet imorgon, eftersom idag läckte skiten så han fick limma igen.

Sedan har jag en fråga eller två; Hur viktigt är det med en bra skummare om man till en början bara tänkt att ha koraller typ?

Vilka koraller fungerar med 4st T8 15 eller 18w lysrör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tänker använda beg sötvattensarmaturer så glöm det. Du får inte plats för bra reflektorer i dem.

Om det är Zoolines crap-grejjer vi pratar om så rymms Juwel reflektorer i dom. Alltid något, även om det finns bättre reflektorer än Juwels...

(Har själv nämnda kombo i den tillfälliga 105L)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...