Gå till innehåll

Start av 112 liters skönhet


Malta

Rekommenderade inlägg

  • Svar 187
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

HAHA !

5 cm frigolit, hittade inget bättre, det är samma typ de använder när de bygger dvs lägger stora vattenledningar under jorden på. Det är 1 skiva, jag tror inte att det kommer att sjunka ner/tryckas ihop?

Nej, den kommer nog inte tryckas ihop mycket alls...

Funderar bara på om det verkligen är bra med så tjockt lager frigolite. Om viken fördelas ojämnt i karet kanske frigoliten trycks ihop mer på ena sidan än på den andra, i och med att den är så tjock kan den tryckas ihop mer än t.ex en 1 cm frigoliteskiva. Men det är ett så litet kar så det är nog ingen fara :)

Hade jag varit dig hade jag kört på 1 cm skiva...

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

frigolit UNDER karet är inte idialiskt över huvudtaget. Därimot i kan man lägga bitar vid utsatta ställen som tex under stenen mm, i karet. Det man skall se upp med då är att inget grus/sand tar sin in mellan glaset och frigoliten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag har precis motsatt erfarenhet från mer än 50 kar. Det spelar ingen roll om det ligger någon skit på frigoliten det trycks det bara in i frigoliten. I dag står mitt 1550 liters på 7 cm frigolit sedan 3 år och den sjunker inte. 2 cm av den frigoliten har varit under karet i ungefär 10 år utan att sjunka så det syns. Jag skulle aldrig dra i gång ett kar som står på bottenglaset utan att använda frigolit. I allmänhet har jag använt 2 cm frigolit från byggmarknad (Sundolitt). Jag har sett en cm mjukare frigolit som packmaterial i kartonger. Kan det var sådan som orsakat rykte att frigolit skulle kunna vara ostabilt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Stig i denna frågan. Frigoliten isolerar dessutom, så man får mindre värmeförluster, om man nu har ett annars svalt hem. Kör själv med frigolit under mitt 300 liters, och kommer vid senare byggen göra det samma, vi har 30mm's på jobb, kommer plocka därifrån när det är dags.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

korallkross, 3-5mm och ca 1-2cm tjockt lager. :)

Gott!

Fan kommer inte ihåg vad Stig sa till mig igen angående luftpumpen men aja får väl ringa igen :D. Skummaren krävde 200-300 l/h men jag har även en ytavrinning som behöver lite, om jag kommer ihåg rätt ville Stig att jag skulle ha en luftpump med 400l/h 2 utblås. Men frågan är 400 l/h luft per utblås = 800 totalt? eller hur räknar man?

Måste skriva ner lite i fortsättningen så jag inte glömmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att du är på gång peter!

Själv va man iväg och köpte lite sniglar och ett mindre bra impulsköp igår haha

En saddled valentini, han på affären sa att dom brukar vara revsäkra, men efter att ha läst lite om den när jag kom hem så såg jag att det inte verkar stämma, så han får bo i mitt lilla kar om det skulle bli problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att du är på gång peter!

Själv va man iväg och köpte lite sniglar och ett mindre bra impulsköp igår haha

En saddled valentini, han på affären sa att dom brukar vara revsäkra, men efter att ha läst lite om den när jag kom hem så såg jag att det inte verkar stämma, så han får bo i mitt lilla kar om det skulle bli problem.

Haha, ditt lilla kar verkar som ett karantänakvarium, vad taskig du är mot de små sniglarna, klart de är revsäkra ? :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser på föregående sida att det talas om Turboflotor skummare.. Då är det väl inte en syrestenskummare? Alltså skulle ingen luftpump behövas till den.

Stämmer det att det är en Turboflotor? De skummare som använder sig av luftpump med syreutsrömmare (Syresten) heter Midiflotor och Miniflotor mig veterligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser på föregående sida att det talas om Turboflotor skummare.. Då är det väl inte en syrestenskummare? Alltså skulle ingen luftpump behövas till den.

Stämmer det att det är en Turboflotor? De skummare som använder sig av luftpump med syreutsrömmare (Syresten) heter Midiflotor och Miniflotor mig veterligen.

Måhända att jag skrev fel, menade Midiflotor.

Ser nu "AE Turboflrt" jag menar då AE Turbofilter, en pump :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, ditt lilla kar verkar som ett karantänakvarium, vad taskig du är mot de små sniglarna, klart de är revsäkra ? :P

Hehe lilla karet kommer nog inte bli något fragkar som jag hade tänkt, utan ett karantänskar för alla dumma impulsköp :P, nejdå

Hehe det är inte sniglarna jag oroar mig för, det är vanliga turbo det. det är denna koola lila fisken. http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=250

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Midiflotor är det rekommenderat med 200-300l/t. Visst kan du då ha en "dubbelpipig" pump med 2x400 o isåfall strypa luften på den som förser skummaren med luft.

Jag är inte insatt i vad den andra "pipan" skulle användas till och vad det skulle vara för styrka på den så jag vågar inte säga annat än att 400l/h i sig är för mkt för en midiflotor, men om man stryper den med en slangklämma så går det ju ändå.

Frugan har en pump som gör 350l/h till sin midiflotor, med en del trixande med slangklämma så har hon fått den att skumma lagom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Midiflotor är det rekommenderat med 200-300l/t. Visst kan du då ha en "dubbelpipig" pump med 2x400 o isåfall strypa luften på den som förser skummaren med luft.

Jag är inte insatt i vad den andra "pipan" skulle användas till och vad det skulle vara för styrka på den så jag vågar inte säga annat än att 400l/h i sig är för mkt för en midiflotor, men om man stryper den med en slangklämma så går det ju ändå.

Frugan har en pump som gör 350l/h till sin midiflotor, med en del trixande med slangklämma så har hon fått den att skumma lagom.

Andra uttaget blir till ytavrinning genom 16mm VP-rör, behöver nog inte alls vara stark. Varför har jag så dåligt minne? :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe lilla karet kommer nog inte bli något fragkar som jag hade tänkt, utan ett karantänskar för alla dumma impulsköp :P, nejdå

Hehe det är inte sniglarna jag oroar mig för, det är vanliga turbo det. det är denna koola lila fisken. http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=250

Reef Compatible: No. Vad menas med det, att den slaktar alla dina koraller? Haha; nipping the fins of tank mates. Tyckte det stod ripping.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, det finns väl risk för det iallafall, men hultis sa att han hade haft en kula utan problem, så jag får hoppas på det bästa, för jag vill gärna ha kvar han i stora karet, han är så grymmt snygg och charmig!

stämmer bra det, men det var en solandri jag hade men det tror jag spelar mindre roll, min visade aldrig tecken på att äta koraller men ser dom nåt litet djur på en korall så brukar korallen få sig en törn oxå. har man kräftdjur i burken som eremiter, räkor m.m. ska man vara lite uppmärksam i början. jag fick skydda eldräkan med en håv några timmar efter att jag släppte i den för kulan hann ta ett och annat ben för den tyvärr men han tröttnade efter ett tag, sen efter det så brydde ha sig inte om räkor som tur va. men man ska hålla ett extra öga på dom för dom kan hitta på lite saker.

inte meningen att sabba tråden för dig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stämmer bra det, men det var en solandri jag hade men det tror jag spelar mindre roll, min visade aldrig tecken på att äta koraller men ser dom nåt litet djur på en korall så brukar korallen få sig en törn oxå. har man kräftdjur i burken som eremiter, räkor m.m. ska man vara lite uppmärksam i början. jag fick skydda eldräkan med en håv några timmar efter att jag släppte i den för kulan hann ta ett och annat ben för den tyvärr men han tröttnade efter ett tag, sen efter det så brydde ha sig inte om räkor som tur va. men man ska hålla ett extra öga på dom för dom kan hitta på lite saker.

inte meningen att sabba tråden för dig..

Haha ingen fara, det är bara kul att folk engagerar sig. Kan du ge mig något tips blir det ju bra ännu bättre :D

Ingår lysrör till denna armatur för 179 euro? http://www.aquapro2000.de/Lightning.41/T5_lamps.84/ATI_Lighting.289/ATI_Sunpower_new____.406/ATI_Sunpower_4x24_Watt_T5.2380.html?osCsid=ec43a4eb5a04791716d112da3623cd7c

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...