Gå till innehåll

Ostens 1440 kar


mr cheezy

Rekommenderade inlägg

Lite bakgrund

har hålt på med sötvatten till och från sen barns ben.. men alltid varit sugen på saltvatten.. har stort intresse av att dyka och hajar..

har just nu ett 320 kiters saltkar som jag har eftet igrån snart 1 år. detta har jag haft för att lära mig lite om salt.. har just nu en muräna och en blå tryckare där i, dessa ska säljas pga att detta kar ska bli sump till mitt 1440 liters.. har även ett nano på 54 liter med lite koraller i..

Målet med detta kar är att få ett snyggt saltvattens kar med haj och rocka i.. även lite korraller och annan fisk..

Akvariets mått är 2 x 1,2 x 0,6 m stort 1440 liter..

Borrat i de båda bakre hörnen i botten. kommer ha durso men inbyggd retur.

Returpumpar: Eheim 1262.. 2st

Sump: 320 liter. vet ej riktigt hur jag ska göra med den. kommer ha skummare i den och mycket ls då jag behöver så mycket plats för hajen i akvariet. så kom med råd vad jag ska ha mer än ls å skummare...

Skummare: ATI Bubble Master 250 "nya versionen".

Belysning: ??? tänkte köra t-5 men vet inte alls än..

Vill gärna köra med ett Wet/dry filter efter som att alla jag pratat med på andra sidan altanten som håller hajar och rockor tycker det är den rätta vägen att gå.. men på detta forumet så verkar det ganska hatat. så vet inte riktingt än..

Upp byggnaden i akvarit kommer bli att täcka bakrutan med ls så det ser ut som en vägg.. där på ha lite koraller inga svår koraller utan några lätta å fina.. framför detta så kommer det vara sand å utrymme för hajen.. kommer även bygga en "grotta" på vänster sida där hajen kan gömma sig..

Bilder kommer då jag fått in karet i rumet där det ska vara..

Kom gärna med tankar och ideer om sump och belysning. även andra saker.. :)

//Robin aka Osten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 419
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

lagger man här är en länk till ett wet/dry filter.. http://www.marinedepot.com/md_viewItem.asp?idproduct=CR1319

Haj sort kommer bli Bamboo haj.. finns olika men det kommer bero på vad jag kommer få tag på..

vill dock gärna ha en port jackson haj men den skulle bara klara ett antal år i denna tanken så skulle den behöva större.. full vuxen ska ma minst 4000 liter.. så det blir nog en bamboo haj som kan leva hela livet i denna tank.. känns inte rätt att skaffa en haj som jag inte har akvarium för att ha hela livet.. vist kan man uppdata till större men vill gärna ha det innan jag skaffa djur för det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också funderat på en Bamboo-haj i mitt kommande projekt, men det ligger ett par år framåt i tiden. Får se vad som kommer ingå i det karet när det kommer så långt.

Ska läsa på om denna sorts filter lite, är alltid kul att lära sig något nytt. :) Hittade denna länk: http://saltaquarium.about.com/cs/filtration/a/aa090298.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har för mej att en av dom var till 200 gallon, vilket fall som helst så ska du få en till ett skrämmande lågt pris för hos mej samlar dom bara damm och så får du stålar över till en haj eller två. Skickar dej ett mail när jag kollat dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nån som vet hur höga kammen är på en överinings kam? en sådan http://www.aquapro2000.de/Filtersystems.15/Filter_Construction_Parts.26/Overflow_comb.2379.html?osCsid=e349aace2af178daa2519a6ad14ed671

glasmästan ska skära glaset till överinings boxen idag så måste veta hur hög kammen är så det blir rätt längd på glaset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har lite frågor om belysningen.. jag ska köra på t5 rör men behöver man ha så mycket som 1 watt per liter? har läst det här å var.. kommer ja mest vara fowlr men på vissa ställen kommer jag ha koraller som pelare med ls å koraller.. kan man inte ha starkare beslysning bara just där? å inte över sanden..? vill dock ha ett snyggt blått ljus över hela karet.. alla tankar och ideer är välkommna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

URL%5Durl%5Durl%5DURL%5Da%3E

så här hade jag tänkt att ha ls:en med korallerna.. runt överinningsboxarna och en pelare i mitten.. det är där jag kommer behöva mest belysning.. är det smidigast att ha Mh där över? vill hälst inte ha det pga värmen.. så om det skulle gå att bara köra med t5 vore jag glad.. kom med så mycket tipps ni har.. :)

japp ös på med era tankar om belysningen..

post-2087-14468913211839_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm lite funderingar på t5..

antagligen börja med 4 st 6x39 watt vilket blir 936 watt totalt.. sen kan man alltid köpa till 2 till amaturer sen om man skaffar lite mer ljuskrävande koraller..

eller skaffa

4 st 6x54 watt = 1296 watt å kanse köta till en till sen om det kommer behövas..

vilket tror ni på? det svarta är amaturerna..

bilderna blev vist inte lika stora :)

post-2087-14468913220034_thumb.jpg

post-2087-14468913220107_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle valt alt 2

attachment.php?attachmentid=9516&stc=1&thumb=1&d=1161712655

Så kan man liksom tända upp från ena sidan som en naturlig soluppgång

Ditt kart är ju 120cm djupt.

Hur upplever du detta med att greja i karet kommer du åt ifrån alla håll?

Ditt kar har ett mått som jag skulle önska mig senare fast inte 2m långt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej wrag tack för svaret..

tror du det kommer räcka med 4 st eller tror du jag kommer behöva skaffa en till i framtiden?

har bara grejat med karet utan vatten än så länge å då har det gått bra.. får se hur det går när vattnet och stenen har kommit i.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja igår blev bänken klar, vist den ska kläs sen med men det blir en senare fråga.. så i kväll ska vi bära in akvariet.. sen så ska jag silicona fast ytavriningsboxarna.. fick även paket från tyskland idag med skummare, pumpar m.m :)

blir nog kanske några bilder i kväll om man inte blir för trött och sommnar.. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wrang har väll all teknik för att starta just nu, men finns ju alltid mer att köpa.

belysning: 4 x ATI Sunpower 6x54 Watt T5

skummare: ATI Bubble Master nya versionen

returpumpar: 2x Eheim 1262

cirkulation: Tunze Turbelle Stream 6060 "för lite jag vet ska uppdatera senare när levande ska i hade dessa liggande hemma"

wet dry filter: 2 st av dom som tedb visade på förra sidan

sen själv klart osmos..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...