Gå till innehåll

Ostens 1440 kar


mr cheezy

Rekommenderade inlägg

Gör man detta så lägg en bra massa med sillicon å spackla ut det hela och sedan lägg ditt en glasskiva. Antar att det är bättre med mycket sillicon och en bred massa än att dra strängar med sillicon å få "luft" fickor imellan strängarna

Exakt. Ta bara och knacka ut sprickorna i det första glaset till kanterna innan. Går bra att göra med baksidan på en skruvmejsel

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 419
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

glaset är bara 10mm tror jag.. inte allt tjockt.. därför så funderar jag på att skaffa ett nytt.. vill inte att det ska häna mer olyckor.. om jag skaffar nytt så blir det i exakt samma storlek på akvariumet..

det är en spricka i botten. så man kanske skulle testa detta. men ska kolla upp vad ett nytt kostar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

glaset är bara 10mm tror jag.. inte allt tjockt.. därför så funderar jag på att skaffa ett nytt.. vill inte att det ska häna mer olyckor.. om jag skaffar nytt så blir det i exakt samma storlek på akvariumet..

det är en spricka i botten. så man kanske skulle testa detta. men ska kolla upp vad ett nytt kostar..

Är det en spricka i botten så knacka ut den så den når slutpunkter där glaset tar slut i varje ända (då kan inte sprickan vandra mer) Om du gör som jag och Wang föreslagit så behöver du inte ha en "görtjock" skiva över - 12 mm räcker eftersom du får nästan som en lamellskiva. Det kan till och med räcka med en skiva som täcker sprickan med ca 10 cm överlappning på varje sida. Kolla bänken så du inte har några sättningar diagonalt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en spricka i botten så knacka ut den så den når slutpunkter där glaset tar slut i varje ända (då kan inte sprickan vandra mer) Om du gör som jag och Wang föreslagit så behöver du inte ha en "görtjock" skiva över - 12 mm räcker eftersom du får nästan som en lamellskiva. Det kan till och med räcka med en skiva som täcker sprickan med ca 10 cm överlappning på varje sida. Kolla bänken så du inte har några sättningar diagonalt.

MVH Lasse

japp kommer kolla över bänken inann jag sätter igång igen.. sprickan är redan från ena sidan till den andra.. så större lär den inte bli.. men det kanske finns fler som jag inte har sätt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då sprickan inte går rakt över karet utan snätt, så om jag skulle laga det på det viset lasse sa så skuille jag nästa få lägga som en helt ny botten på min botten.. för den början en 40 cm in på höger sidan i lägst bak å slutar i vänstra hörnet fram.

så det får nog bli helt ny botten eller nytt akvarium.

vilket hade nu gjort?

akvariet jag har nu är bara 10mm men det kommer bli billigare att bara byta botten

köper jag ett nytt så får jag tjockare glas men det kommer bli mycket dyrare.

så behöver era råd. hur hade ni gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sprickans utseende (som jag förstår det) indikerar en diagonal sättning (troligtvis i hörnen). Görsvårt att råda (det är ju inte jag som blir blöt!) men troligtvis hade jag lagt in en ny skiva över (då minst 12 mm). Och kollat bänken noga. På bilden ser det ut som du har frigolit under - så är väl fallet?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kom på nu att det inte kommer att gå att få dit en nu botten över den gammla.. kommer ju inte kunna få ner den i akvariet då jag har en massa stag.. så får väll åka ner till glasmästaren och kolla om han kan sätta dit en helt ny botten nån gång denna veckan...

hoppas på att komma igång så fort som möjligt igen.. största problemet är att det är ett stort tungt akvarium.. jobbit att få in och ut i hustet och frakta... så vi får väll se när jag kommer kunna börja fylla det med vatten igen.. men jag tänker inte ge upp..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kom på nu att det inte kommer att gå att få dit en nu botten över den gammla.. kommer ju inte kunna få ner den i akvariet då jag har en massa stag.. så får väll åka ner till glasmästaren och kolla om han kan sätta dit en helt ny botten nån gång denna veckan...

hoppas på att komma igång så fort som möjligt igen.. största problemet är att det är ett stort tungt akvarium.. jobbit att få in och ut i hustet och frakta... så vi får väll se när jag kommer kunna börja fylla det med vatten igen.. men jag tänker inte ge upp..

det är helt rätt det! bara att bita i det sura äpplet och se glad ut ;) det är dumt att ge upp nu när du har kommit så långt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oj! Vilken olycka! )=

Var länge sen jag följde tråden dock..

Var ett tag intresserad av just detta akvarie då det inte befann sig alltför långt från där jag passerade tidigare i höstas med släp.

Men jag avvaktade just pga att det skulle bygga ut så mycket i rummet och att det "bara" var 10mm.

Jag har 12mm runt om i mitt 1400L och det sak fungera fint.

Hoppas du kan få dit en ny, tjockare glasruta! :)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hopp detta ser inte så ljust ut.. pratat med glasmästaren och vist går det lägga i en nu skiva på den gammla, men då så måste jag ta bort alla gammal silicon. så då blir det sjuk mycket arbete.. vilket jag känner att jag inte har tid eller lust med..

så om jag ska fortsätta så får det nog bli ett nytt akvarium.

någon som vet nån bra akvarie byggare runt om kring jönköping, växsjö trakterna?? glasmästaren här vill inte göra att..

om det inte finns någon så får jag väll ringa upp till globefish. men det är ju en bra bit till sthlm.

alla tipps är välkommna..

Mvh Robin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och Erik körde nästan 180 mil tur och retur på vår resa till Stockholm (om man nu inte räknar in alla missöden) för att hämta ett 1400 och ett 700L akvarie på Globefish.

Det var helt klart värt besväret för att få ett proffsigt byggt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fiend: okej.. hur ligger dom till i priser? billiga,dyra?

hur lång tid ta det tils dom är klara efter beställning?

har ju ändå en resa planerad till sthlm för hämtning av ls och sand. men måste nu fixa nått att lägga att i nu när akvariet gick i tur=(

så då kan man ju ta det samtidigt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fiend: bäst är om du ringer dit och kollar. Jag fick ett pris på mitt 1400L som var 4000 kr billigare än glasmästaren här i stan, plus att jag fick det i 12mm runt om.

Leveranstid brukar vara 2 veckor lite beroende på om dem har allt glas inne (vilket dem oftast har). Siliconet måste ju härda för att akvariet ska gå att fylla sen så =)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas att det löser sig Cheezy! Ge inte upp nu när du kommit så här långt.

Tycker akvariebyggaren borde ta åtminstone en del av den här smällen OM det är så att bottenglaset var underdimensionerat vilket det ju verkar vara. Har du hört med dem?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var det inte det som figurerade på blocket som jag tipsade om en gång i tiden?

Redan där var någon tveksam till om glaset var tillräckligt tjockt, men samtidigt var det ju vattenfyllt på bilden...

Usch vad tråkigt att det sprack. Har du kollat upp mer noggrant vad som gjorde detta? Dåligt underlag och så?

Även om det är ett hästjobb att göra om bottenglaset på det så kanske det går att skära isär i bitar och göra om det hos en glasfirma som åtar sig att bygga akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

clownen: vet ej vem som har byggt akvariumet. köpte det begangnat av en person som i sin tur köpt det av en.

ramq: jo det är samma akvarium.. och det va vatten fyllt tills ca 2 dagar innan jag kom och hämtade det så trodde itne det skulle vara några problem. finns ingen glasmästare där jag bor som vill hjälpa mig med detta.. men vet ej om jag vägar ha detta akvarium mer även fast jag lagat att pga glasets tjocklek..

Klas: tack..

har ringt till globefish. de skulle återkomma i morgon om pris.. så vi får se.. om det inte blir allt för dyrt så kommer jag att be dom göra ett.. ska ju som sagt ädå upp till sthlm å köpa sten.. så då tar jag båda två samtidigt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...