Gå till innehåll

vad krävs mera för en bra start???


Gerard

Rekommenderade inlägg

hej , hade tänkt mig att starta upp ett saltkar på ungefär 300 liter,

har fått tag i ett begangnad kar,en skummare är på gång, ett filter med biobollar som tillhör akvariet sedan tidigare, 3 st cirkulations pumpar på var sin 1000/h, belysning har jag in te riktigt klurat ut en men det finns nog gott om tid för detta ....

ska jag köpa mera prylar eller räcker det så här? har läst en hel del och är lite fundersamt kring det där med UV filter/pump bör jag köpa en för att underlätta uppstarten?

tacksam för flera förslag eller tips eftersom jag inte har hunnit läsa alla inlägg på hela forumet.

//Gerard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

välkommen i gänget, biobollar skulle jag skippat skaffa en rejäl skummare istället

pumparna duger i början,men sen är det nog lite klent,som pimo säger,belysning

beror lite på vilka djur du ska ha- uv:c kan du skaffa senare när det är dags för fisk

lite tester ,nitrit nitrat är viktigt till att börja med.

sen gäller läsa läsa fråga,så fixar det sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar! skummare är på gång men varför avstå från biobollar? kräver de så mycket skötsel eller är dess verkan otillräckligt? bör jag skaffa mig ett vanligt filter som understod till biobollarna angående ljuset så ska jag starta med bara lättsköta invånare...

jag läser vidare under tiden.....

//Gerard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allright, Nitrat finns ju också i karet men man vill ju gärna håller värdet på rätt nivå om jag har förstodd saken rätt, om biobollisarna strula till det efter ett tag så vet jag sjuton.... nej,....ingen biobollar i så fall, ska fixa ett annat type av filtering...

//Gerard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett filter i den bemärkelsen att det är biobollar mm kan du nog skippa. Vissa här på forumet lyckas bra med andra lösningar än skummare + LS, men det ska man nog inte ge sig in på :)

Som Lasse tror jag sa.. antingen så kör man hans metod fullt ut, eller så standardmetoden fullt ut. Inget mitt emellan.

Det kostar dock mkt pengar med LS, skummare, cirkulation :)

Så om du sparar ihop en tusenlapp på att inte ha ytterfilter med ex biobollar så går dem pengarna åt mkt fort för resten.

(du hade dock en skummare och lite cirk vad jag såg)..

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har denna nybörjare börjat förstå en lite var det handlar om, det är som ett gift!, har varit ivägg idag och tittat lite på koraler och fiskar sedan kom jag hem med några cirkulationspumpar och cosmosfilter samt salt och lite annat, nu är det bara karet som ska in och ärligt sagt så har jag inte bestämd mig än vad det ska bli, men något i 200 liters klasse, ska förhoppningsvis köpa ett kar i morgon fylla på i helgen och LS redan nästa vecka

tack Ni alla för dem svaren jag har fått återkommer när jag har kommit igång

//Gerard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenix Gerard!

Jag är också i "startfasen" och har så varit i ungefär ett halvår. Jag renoverar ett hus och har skaffat jobb (efter mina studier) så de har varit mycket senaste tiden.

Precis som dig har jag tänkt starta ett ca 300L akvarium och med det uppfylla en 15år lång väntan på denna roliga hobby. Har tidigare haft Tangyanika men konverterade i sommras.

Vad jag har lärt mig är att en sjuk cirkulation ca 15ggr volymen är en fördel, sedan är det att rekomendera att skaffa en sump. Sumpen kan göras på många olika sätt så jag rekomenderar att du googlar på: DIY SUMP Då kommer du få oändligt med exempel och förslag. Desto större sump ju bättre är mitt intryck =-)

I sumpen bör du ha en Refugium, den kan du fylla med LS eller annat som rekomenderas.

Nu till de lite tråkigare start artiklarna:

Omvänd Osmos är att rekomendera tydligen ca1200:-

Test Kit, Nitrit, Nitrat osv. ca600:-

Bra skummare!!! Jag köpte en Deltec mc500 (hört bra saker om den & billig) ca2500:-

Salt ca600:- (700L vatten)

Överrinning, kan du göra själv eller köpa

Och en jäkla massa levande sten, jag har hört ca 10% i kg av vattenvolymen= 30kg=3000:-

Detta är mina planer ungefär och det tar sin tid att spara ihop och köpa in. Men undertiden kan man fundera på lösningar och läsa på forum =-)

MVH/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Mattias, som man brukar säga man ska skynda sig långsamt när man startar ett saltkar,

Jag ska satsa på mycket levande sten, bra cirkulation och osmosvatten, till att börja med. Det med sumpen lär bli ett senare val tror jag,

Tycker att det händer redan så mycket, nya funderingar, massor med tips och planen som fanns/finns i huvud har ändrats ett antal gånger...

Ska man göra något så ska det vara bra gjort, annars kan man låta bli att göra det!

//Gerard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Mattias, som man brukar säga man ska skynda sig långsamt när man startar ett saltkar,

Jag ska satsa på mycket levande sten, bra cirkulation och osmosvatten, till att börja med. Det med sumpen lär bli ett senare val tror jag,

Tycker att det händer redan så mycket, nya funderingar, massor med tips och planen som fanns/finns i huvud har ändrats ett antal gånger...

Ska man göra något så ska det vara bra gjort, annars kan man låta bli att göra det!

//Gerard

Då bir du begränsad till överringingsbox sedan. Tycker du iallafall ska fixa en överinning o borra o få dit en sump så e de lättare å få de snyggt sen. Ytavrinning e nödvänding för å lyckas anser jag vare sej de e inbyggt i skummare eller annat sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för vänlig bemötandet Gustav, super trevlig! grymt fint kar som du hade byggd upp! har nu återigen fått flera nya ideér som ska flätas in i drömmen!

imorgon så är det dags, då ska karet hem , det blev ett hörn på 150 liter

nu är det nära....

//Gerard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

karet står på plats KANON fint!

har även köpt in en luftpump, doppvärmare, 3 st elektroniska timmers, en MH lampa 150W-14000 K och ett 36W Marineblue 420 Antinic lysrör den 2 sistnämnda ska byggas in i en ramp med 2 st 80 mm fläktar för kylning.

nu återstår en extra glasskiva som ska limmas på plats sedan kan vattnet rinna...

plånboken är tom!

//Gerard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...