Gå till innehåll

vad krävs mera för en bra start???


Gerard

Rekommenderade inlägg

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

ledsen att jag inte har svarat tidigare men jag har precis återhämtad mig från en dunderförkyllning vilket jag fick i fredags, hur som helst så lyser det varje vecka en lite mera i karet och balansen verkar hålla sig fint, tar prover varje lördag och värderna ligger bra , utom fosfaten som jag försöker att få ner med en påse som innehållaner fosfatremover. ibland så får jag nån typ av jätte tun film på ytan som verkar vara lite vit slemaktigt men den verka försvinna när man ändrar på vatten strömmen så att ytvattnet är mer i rörelse.

nu på helgen ska det ut 10-15% av vattnet för första gången. läderkorallen och Xenia trivas verkligen bra och eldräkorna verkar har hittat hem, har även monterad en månljuslampa men är inte helt nöjd med den, lyser lite för svagt tycker jag..

//Gerard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu pirrar det i plånboken igen, sparat till en lagom summa för en anemon,

och så ska det även flyttas in ett clownfiskpar enligt frugan... får se vad JR har hemma imorgon!? hänger på låset...

//Gerard

Angående anemon så så hoppas jag du menar en koloni skivanemoner! För du känner väl till statstisken för att anemoner ska klara sig i nystartade kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

öhm. Det är liv vi pratar om. en levande varelse. Inte ett kilo potatis... Men lycka till och hoppas den klarar sig. Har du insugsskydd på pumparna. anemonsoppa är inte kul

Varför är folk så ivriga. om de nu ska ha anemoner, varför inte vänta ett år till karet är stabilt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där liknar väldigt mycket våra Heteractis Crispa. Sägs vara väldigt trevliga att ha och göra med och flyttar sig inte när den väl satt sig till ro. Dom verkar dock vilja dra sig mot månljuset, så se upp var du riktar den om du har någon...

Den ena av våra Crispa har blivit rejält stor, är en riktig fröjd att titta på och clownerna älskar den. Den andra Crispan verkar dock lite mer försiktig av sig, är mycke snabbare på att dra ihop sig och har precis flyttat på sig... mest troligt för att jag ändrade flödet i akvariet.

Lycka till med anemonen. Jag tror du har valt en av dom mer "lättskötta" (om nu en anemon kan vara det?) anemonerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det med månljuset var intressant!? den lyser höger om revet väldigt svagt anemonen har inte visat något inttresse att ge sig bort från det intagna området...

har din anemon oxo ljusgula/neongröna toppar eller har den mera den rosa färgen?

//Gerard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jadu, bra fråga egentligen. Tycker jag har studerat dom rätt bra, men den större av dom (den stora) är mer "naturfärgad", dvs rosa/brun, lite hudfärgad, men med mörk botten. Synd jag inte tog med mig kameran och fotade den igår för den var verkligen maffig!

Som sagt, det var säkerligen flödet den inte gillade så det var kanske därför den ville flytta på sig. Månljuset är dock kvar i den änden på karet så det var nog inte därför. När det var mindre flöde på den delen verkade det dock som att båda anemonerna ville hålla sig kring vardera del av månljuset, då vi har två månljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

intressant! min har hamnat precis i "ögat" dvs att det finns starkare strömmar rund revet och eftersom det är ett hörnakvariet så får man en bra och ojämn rörelse, sedan har jag även ett rör med hål kopplat till en 1000l/h maxijet som blåser 2 cm under ytan riktat lite neråt så att strålarna bryter ytan och lite neråt, denna är kopplat till en timer och blåser bara dagtid.framtiden får visa ut om det är rätt?

//Gerard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tror att anemon problemet är en överdrift. Köp en enkel anemon när akvariet är rejält inkört, riskerna att lyckas är lika stora som att lyckas med akvariet i sig.

Ja tror att anemonproblemen har grund i amatörernas missar dvs ett ostabilt akvarium som dessutom inte kan uppfylla anemonens krav på cirkulation och ljus.

Förvånande är att de finns människor som är medlemmar här som bara köper en anemon utan att veta artnamn, krav och överlevnadsstatistik.

Exempel:Jag skulle inte dricka en vätska utan att veta vad det var, op´s de va arsenik, attans också!!!

Självklart är de säker svårt att hålla anemoner men hur många fiskar dör inte i förtid i akvariet? Lite paradoxalt att tjata om dessa anemoners död som inte ens har en vetenskapligt bevisad hjärna blir lite mystiskt i mina öron. När jag går in i en akvarieaffär ser jag ofta fiskar med infektioner, parasiter eller andra problem. Att dessa åker i toaletten eller avlivas är de ingen som reflekterar särskilt mycket över. Utöver det bör vi komma ihåg att vi faktiskt stänger in levande djur i en "burk" där ytan är betydligt mindre än vad de egentligen kanske borde ha för att trivas riktigt bra. Självklart bör man undvika anemoner som ej klarar av ett liv i akvariet, men vad jag läst så finns det en handfull som med rätt förutsättningar klarar sig prima.

Ville bara få detta sagt, känns som anemon tjatet är "lite" överdrivet ibland.

Men visst finns det folks som borde få sig en lång föreläsning om anemoner och dess levnadskrav innan de ens tänker tanken.......

Nej nu tillbax till bildredigerandet, de blir en grymmm bok!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är att Symbiosanemoner är på väg att försvinna i naturen. Förökningstakten är mycket låg. En anemon kan bli mycket gammal, antagligen flera hundra år så det blir en lucka i biotopen när den försvinner. Det finns ingen ny som simmar in till den platsen.

Korallrevsfiskarna däremot lägger något - några tusental ägg varje vecka under leksäsongen och de flesta fiskar som fångas är mindre än ett år gamla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan väl försöka. Av clowner är det väl snart vanligare med odlade. Banggaier kommer snart in odlade igen på JR och Pseudochromisar odlas mer och mer. Dvärgkejsare odlas. Kirurger och stora kejsare "halvodlas" i liten skala genom at man fångar larver och föder upp. Men varje år kommer det några arter till i kommersiell odling. Ett problem för oss är att de flesta kommersiella fiskodlare finns i USA eller bara säljer på USA men det är över 50 arter i odling. I Europa har vi TMC som har ett sortiment och några småskaleodlare av Clowner. I Sverige har vi nog överskott på Clowner nu och Banggaierna närmar sig också överskott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...