Gå till innehåll

Månadens akvarium (Tank of the month)


Rekommenderade inlägg

Precis som rubiken säger tycker jag det skulle varit skitkul att införa ex. månadens akvarium, där ett akvarium blir framröstat, eller bara valt av ex. moderator. Här kan denna person skriva lite mer om sitt system och allt runt omkring.

Dom kör ju med detta på rätt många forum ex reefcentral, och det är ju riktigt kul att sitta och läsa, så varför inte införa det här med :)

Vad tycker ni andra?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

vore kul, men det kanske finns för lite folk här på SvG för att det ska funka att köra en gång i månaden ?

Jo det kan ju bli ett problem, men annars kan man ju typ köra varranan månad eller var tredje? Bara kul att folk berättar lite mer invecklat om sina system, kul läsning :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att detta har varit uppe till diskussion tidigare. Men runnit ut i sanden.

Behöver egentligen inte vara det "finaste" karet via nån omröstning tycker jag.

Skulle vara kul med en mer ingående presentation av ett akvarie där ägaren skriver om allt i artikelform som kan läggas på förstasidan här.

Gäller väl bara att nån börjar detta genom att skriva en utförlig artikel om sitt Akvarie och skickar till Wrangen antar jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle detta "faktablad" även kunna läggas in under på förstasidan i de trådar där vi beskriver våra egna kar? Jag tycker det skulle ge en bra överblick som jag saknar, speciellt i längre trådar, men jag antar att en moderator måste sätta in detta eftersom det inte går att korrigera inlägg äldre än 24h?

Bara en tanke

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skulle ju kunna skriva en mall för månadens akvarium som en artikel.

T. ex

Uppstart - Driftstid.

Storlek - Form.

Belysning. Typ och tid.

Cirkulation. Closed loop - vågmaskin.

Tekniska specialiteter t.ex reaktorer skummare ozon.

Besättning: Fiskar - ryggradslöst - koraller - speciellt.

Vad tycks?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eller man gör en röstning dom som har lämnat in sin akvarium info som vill liksom tävla.

då kommer en röstning då man har fram till den siste på sig och rösta sen går ut efter vem som fick mest röstning.

då på röstningen skall man kunna se bilderna och vem som har det kan vara jobbigt men kanske värt för alla får se andras kar också.

vad tyck min ide?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Månadens kar vore väldigt trevligt. Mycket av info från många kar finns iofs på forumet om man orkar läsa igenom en topic med +20 sidor. På detta sätt skulle man snabbt och enkelt få sig en överblick med bilder och teknik info.

Jag gillar adddos förslag om att det nödvändigtvis inte behöver vara det finaste utan det räcker att det är ett intressant kar. Om det är ett kar som är som godis för ögonen eller om det är en genialisk teknisk lösning spelar mindre roll tycker jag.

Att sätta ihop en lämplig mall som stigigemla började med kan vara mycket bra så att man får en struktur och samma info från alla kar. Gärna att man har med ägarens egna tankar/filosofi om hur man löser olika saker som vattenvärden, skumning, belysning mm så man får en liten personlig del med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker Pwin, Ländström och Svärd kan vara TOTM var tredje månad på rullande schema hehe. På Aquariumpros var det Chrismo en moderator som kontaktade mej sen fick man gå in på en site där de fanns färdig mall för vad som skulle fyllas i och foton la man upp i mallen. Det var en del krångel men gick till slut. Krånglet var att jag inte fattade hur många pixlar osv. Sedan har dom ju en separat site för totm som allmänheten kan se på utan att vara medlemmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar hela idéen helt klart. Om många drar sig ur om det blir tal om tävling kan man ju alltid köra typ månadens medlem eller nåt. En medlem som får skriva "allt" om sitt kar och så vidare...

Men jag är helt klart intresserad av tävlingar med =).

Stigs idé om en mall är ju att föredra, det blir lättare för alla att formulera sig på att bra sätt, så att det inte blir rörigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blir nog lättare att bara ha en "månadens burk" som en mer djupgående och sammanfattad presentation istället för en tävling.

finns ju massa intressanta burkar upplagda i forumet, men man orkar inte plöja igenom 30+ sidor för att få reda på all fakta om burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det måste ju inte bara var de snyggaste karen. Månadens tank på Advanced Aquarist är ett refugium! Så ett kar utan fisk eller bara sjöhästar eller sjögräs tycker jag också skulle platsa. Jag tycker bara att det skall vara något extra med det som man får tänka till över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...