Gå till innehåll

Intressant länk hur de har byggt en sump


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Dessa sumpar är byggda i plexiglas eller?

Jag hadde funderingar på att bygga en sump i plexi, men vad jag har förstått så skall de vara svåra att få riktigt täta när man använder sig av vanligt acrifix lim, i alla fall om de blir mycket vattentryck. Fördelen tycker jag är att man kan utforma dem på alla möjliga sätt eftersom det är lättare att skära(såga) och borra.

Kostnaden för plexi är ju ungefär dubbelt så mycket som glas, men det kan det vara värt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp dessa sumpar är byggda i pleximaterial.

Känner man en som har plexi eller kan få tag på billigt så vore det ju grymt att testa med detta. De är ju så populära i USA men där kanske det är dyrare med glas istället??

Eller köp ett nytt glasakvarium å ha som sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg ni priserna på sumparna som wrang länkade till?

Började på 190, men de som var special byggda kostade från 390, så jag tror nog inte att det är så mycket billigare i USA. De kanske helt enkelt lägger ner mer på det tekniska än vad vi gör? Deras levande saker kanske är billigare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

190-390 är ju inte så jättedyrt egentligen. Med en kurs på 7,20 så blir det från 1368:- och den dyrare 2808:- för en sump. Ja, det är klart, det beror på hur man ser det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

190 vad för en helt ren utan något i men det är klart det är ju en bra bas om man vill bygga ut. Tänker alltid på dollarn som en tia men den kostar ju faktiskt, som du säger, "bara" sju kronor nu för tidensmiley5.gif. Det stod inga plexi priser på sidan men limmet var ju lite billigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ett 10 tal plexiskivor 90 x 90 cm 8mm tjocka ska bygga en sån här http://reefcentral.com/gallery/showphoto.php?photo=12333&amp ;papass=&sort=1&thecat=998

sump & även andvända mig av dom här http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=354&iI temId=13096

liknande dom såkallade bulkheads som alla andvänder i usa, dom passar 32 & 25 mm pvc rör ska testa iaf !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får inte riktigt ihop den sumpen om vattnet rinner in vid det vänstra röret å rinner upp för den första skivan å under den andra men sen då den kommmer ju att fylla hela den första kammaren endå å då gör väll inte dom korta väggarna nån nytta???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...