Gå till innehåll

Nya Inköp av fiskar, Anemon & Sjöborre!


Shark Of Sweden

Rekommenderade inlägg

Va idag och inhandlade två Clownfiskar av den mörkare arten vet inte vad dom heter!

Sen köpte jag en stor anemon som har långa armar och e ganska bechfärgad med ljusare toppar! Även en svart sjöborre med långa svarta taggar!

Men en av clownfiskarna simmar upp och ner...upp och ner på samma plats!!:snurrig:

Kan det hända att den e sjuk?? Eller gör dom så ett tag innan dom vant sig i akvariet! Den andra Clownfisken ligger och gömmer sig i anemonen lungt och stilla!

Kan nån veta vad som kan va fel?

Skulle gärna villja veta hur man sköter Anemonen åxå om nån kan de! skall ta en bild på alla inköpen vid ett tillfälle så det blir lättare att se dom:-)

Annars känns det skönt att få mer liv i karet!:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 312
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

vill inte låta negativ men du skulle ha sökt här på forumet på anemonernas chanser att överleva i fångenskap så skulle du med ett gott hjärta låtit bli att köpa en sån om du inte vet så mkt om den..

jag tror att clownen (som förmodligen är sammetsclown om den är vinröd) är bara stressad o lugnar ner sig efter ett tag..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har redan lugnat ner sig och ett tag så verkade det som den inte hade blitt vän med anemonen eftesom varje gång den skulle ner mellan tentacklerna så ryckte anemonen till och clownfisken blev rädd! men nu när jag släckt ljuset och månljuset lyser på anemonen ser man att dom båda clownfiskarna ligger och sover mellan tentacklerna!:-)

En annan sak jag undrade över va......äter anemonen föda eller lever dom bara på ljuset? Ser att vissa tentakler e som smalare ibland och sen blir dom tjockare igen!

Kan det förflytta sig? Såkallad vandrade anemon!? Tänkte mest på mina skivanemoner som ligger liten bit ifrån om det e nån risk att dom dör om anemonen nuddar dom?

Annars känns det bra och det e sååååå fint! *njuter*

Lägger in lite bilder imorgon:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp det va Herkules Zoo! Det är många som inte gillar dom...men jag tycker dom e betydligt bättre än Den som ligger borta vid ASTRA ZENIKA . Den gubben klarar jag inte! Han e så påstridig, och pratar bara skit om många andra! Man känner sig som en fjärt i havet när man e hos han! Därför handlar jag hos Herkules!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*pust, stånk och stön*, någon annan som blir trött av att se hur lite respekt vissa personer har för levande ting?, anemoner är bland de mest krävande sakerna man kan stoppa ner i sitt kar som är vanligt förekommande i handlares kar och förutom odlade ex av BTA så tycker jag att dom borde förbjudas.

men åter till ämnet, för att den nu ska få bästa möjliga överlevnads changs så kan du väll skriva lite mer teknisk info om ditt kar och sen kan man utforma råden efter det.

Måste bara fråga, varför köpte du ett djur som du uppenbarligen inte visste ett smack om vid inköpstillfället?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med alla andra om att det hade nog varit bäst att du hade läst lite om anemoner innan du köpt den.

Men det är ju lätt att vara efterklok. Nu har du köpt den och mitt råd är att du ringer till butiken ifråga och frågar efter ID. Om de inte kan det (vilket de egentligen måste enligt reglerna för att sälja djuret) bör du lägga upp bilder på den här och försöka att få reda på vilken anemon det är. Sen skulle det vara bäst om du läste allt du hittade om den. Anemoner bör matas, men det är omöjligt att svara på hur mycket och med vad utan att veta vilken det handlar om. Det finns nog ingen "vandraranemon" alla kan vandra runt om de inte trivs och de bränner oftast allt i sin väg. Du nämnde att den drar ihop sig, händer det för ofta betyder det nog att något stör den och/eller att den inte trivs. Annars är det nog inget du behöver oroa dig för.

Mvh Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan man dömmer timmy för hans inköp så tror jag att det kan vara svårt att veta om maninte blir till rätta ställd vid inköpet.. han är nog inte ensam om att impulse köpa något.. däremot kan vi nog försöka se till att timmy får så mycket valuta som möjligt för pengarna genom att ge ut lite info ? :)

Snygg anemone hoppas den inte gillar kvällspromenader ;)

M.v.h

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det väl skit samma vad den kostade iofs.

"Kolla, jag hittade en asgrym bulldog för bara 1500 spänn, värsta kapet. Den trivs kanske i min 1.a med min 4 katter och mina 3-åriga trillingar..."

Inte för att sabla ner på dig (impulsköpt har vi alla gjort) men att framhålla att den var billig är lite... billigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

va jag vet så e salthalten rätt, och tempen e rätt! Anemonen ligger ganska nära ytan så den får mkt ljus! Skall göra dom olika värdena på nitrit och nitrat imorgon!

Hade lite ....och har lite problem med bubbelalger....inte den gräna sorten utan en röd sort som inte e rund utan blir väldig snygg och har ett floriserade ljus på toppen! Men den sprider sig ganska bra så hade uppe varenda sten i förrgår och skar bort dom vid fästet med rakblad....lussökte verkligen varje sten! men har sett att det finns ganska mycket i korallsanden! Skall jag byta sanden? Skulle villja ha sån där fin sandstrands sand! men dom flesta säger att det inte är bra! vad tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...