Gå till innehåll

Nya Inköp av fiskar, Anemon & Sjöborre!


Shark Of Sweden

Rekommenderade inlägg

  • Svar 312
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Timmy du kan prova att söka lite på en anemon som heter Heteractis Magnifica

Rätt svår anemon. Starkt ljus och ström brukar uppskattas. Kan ta föda men vägrar ofta. Vandrar mycket i sökande efter rätt ljus och strömförhållande. Jag är ingen expert men vet mig inte ha hört om "milda" sorter förut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ge fasen att riva i sanden, det kommar bara att skapa en massa problem.

sammlas ofta mycket skit i sanden som är relativt ofarligt så länge man inte börjar röra upp den, så om du börjar skopa upp sand som har varit i karet under nio månader sa kan det krasha karet om du har otur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Heteractis Magnifica är en av de svåraste anemoner man kan försöka sig på. Chanserna att lyckas med den om man inte har stor erfarenhet av anemoner är nästintill omöjligt i bästa fall.

Sedan brukar oftast anemoner classas som:

1. svår

2. svårare och

3. väldigt svår

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter lite snålt med "två lysrör" för en anemon tyvärr. Jag har endast sett MH som rekommenderat för värdanemoner. Möjligen om man kan komma undan med ett stort antal t5-rör.

Du har ju ett rätt stort kar, så inskaffa en MH med tanke på anemonen, så har du även mer annat att välja på i korallväg.

Ju fler kockar... heter det ju, men sug åt dig allt experterna säger, så går det förhoppningsvis bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag var dig skulle jag nog ringa dem i morgon, be att få lämna tillbaka anemonen och sätta dig att läsa på om dem ett par veckor och sedan utvärdera om du ska ha en. Kommer du fram till att du kan ge den vad den behöver så skaffa dig en då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har två lysrör!

Marine GLOW & ett som heter Aqua

E dom nått bra?

visst är det bra lysrör men på tok för klena för att en anemon ska må bra med den belysningen, om jag var dig skulle jag sattsa på T5/MH elelr lämna tillbaka anemonen till affären.

Men det är ju inte helt omöjligt att köra anemoner under lågt ljus, medlemen halogen har ju lyckats mycket bra med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett an munstyckena som blåser vatten på den! Gillar den inte de??

Hej Timmy!

Anemoner är väldigt speciella djur! Med mycket stora krav. Om den inte gillar den ypperligaste av vattenkvalitér, ljuset, vattenflödet, födan, underlaget.. "you name it" så kommer den att flytta omkring rastlöst tills den hittar en bra plats (alternativt ge upp och dö).

OBS! Se till att skydda ALLA pumpinsug med svampfilter. De kan sugas in och trasas sönder i pumparna med föruttnelsen som resultat som kan döda allt levande i karet....

Kontakta dem du köpt anemonen av och ta reda på vad det latinska namnet på sorten är. Sök på Saltvattenguiden och andra forum och läs på om anemoner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OM den nu e en Heteractis Magnifica. Hur sköter jag den då? E den mkt svår då? *orolig*

Här har du lite info som jag tog från filen jag berättade om:

Heteractis magnifica (Ritteri, or Magnificent Anemone)

Difficulty: Most difficult

Maximum size: 3 feet in diameter or larger. The 2nd largest of all clown anemones.

Recommended Minimum Tank Size: Large (minimum 75 gallons)

Placement in Tank: On top of a rock structure in good flow, top third of the tank

Light: Bright metal halide lighting, preferably above 175W

Current: Strong.

Natural clown fish symbionts:

A. akallopisos

A. bicinctus

A. chagosensis

A. chrysopterus

A. clarkii

A. leucokranos

A. melanopus

A. nigripes

A. ocellaris

A. percula

A. perideraion

Split history in captivity: Rare

Additional info: If unhappy, will move around a lot, climbing up the glass and

bothering other sessile invertebrates. Often locates as high in the water column as

possible to get bright lighting and high flow. If you don’t have bright enough lighting, it

will often climb the tank glass to the surface. Grows fast under good conditions, can

triple in size in one year.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle även villja ha en AKVARIE kompis i gbg som man kan få råd och hjälp av! Som INTE dömmer ner en utan lyfter upp, uppmuntar och insperar mig! Hade en period nu för ett tag sen när jag inte alls hade lust för akvariet....*pga att min dåvarande kompis som LOVADE att hjälpa mig INTE alls gör det! Så har typ fått prova mig fram!

Så finns det nån trevlig kompis här i gbg som vill hjälpa mig lite?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevlig är väl defenitionsfråga, men jag finns på hisingen och anser mig trevlig och har en ängels tålamod. Dock är jag nybörjare och har bara mitt nano än så länge. Håler på med uppstart av mitt 270-liters. Men lägg till mig på MSN och börja tjöta... Dock finns det bra mycket mer erfarna akvarister här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...