Gå till innehåll

Nya Inköp av fiskar, Anemon & Sjöborre!


Shark Of Sweden

Rekommenderade inlägg

det är ingen som dömer ner dig,det blir alltid debatt när någon köper en anemon,och inte är påläst.jag tycker bara det är dumt av dig att blanda in en handlare som inte har

ett dugg med din anemon att göra.

Håller verkligen inte med dig. Är det en Heteractis magnifica så skulle jag "skylla" minst 90% av "skulden" på butiken i fråga.

(Dvs om han/hon inte varnade Timmy. Och sa det Timmy säger att han/hon sa)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 312
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Håller verkligen inte med dig. Är det en Heteractis magnifica så skulle jag "skylla" minst 90% av "skulden" på butiken i fråga.

(Dvs om han/hon inte varnade Timmy. Och sa det Timmy säger att han/hon sa)

Jepp det va Herkules Zoo! Det är många som inte gillar dom...men jag tycker dom e betydligt bättre än Den som ligger borta vid ASTRA ZENIKA . Den gubben klarar jag inte! Han e så påstridig, och pratar bara skit om många andra! Man känner sig som en fjärt i havet när man e hos han! Därför handlar jag hos Herkules!

__________________

Mvh: Timmy

det var detta jag reagerar på,vad har "gubben vid ASTRA ZENIKA " med saken att göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey, Timmy.. vi återgår till din anenmon för att göra livet så gott som möjligt för den nu eller hur!

Redan innan du går och lägger dig för idag... Skydda alla pumpinsug. Det räcker inte med medföljande gallerinsug det måste vara skumfilter patronter eller dylikt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En pekpinne från mig med

Jag håller mig dig om att man lär sig av sina erfarenheter men nu är det som att du försöker dig på att springa utan att ha gått tidigare. Men ok, vill du nu envisas med att köra på så var bered på att läsa mycket och inhandla det som behövs. Spontat så tycker jag att du ska se över ljuset, skydda pumpinsug (vilket har nämts), då behövs filterpatroner el dyl. att lägga dem mot glaset enbart hjälper inte mycket. Ett måste är att skaffa tester, visar testerna dåliga värden- vara bered på att köpa de preparat som behövs för att fixa det (byta vatten). I slutändan kan den billiga anemonen bli ganska dyr om allt ska göras rätt... Är du inte bered på att göra detta men vill ha den iaf. så tycker jag du ska ta dig en ordentlig funderare på om det verkligen är rätt. Visst den kan kanske leva i några månader, upp till ett år tom. Men då det gäller anemoner är det inte direkt någon succe...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är det sanningen i att hålla krävande djur som anemoner vid liv. Förstår om det känns nedslående, förstår också varför du skaffade den. Anemoner var det som drog in mig i detta missbruk... Klarar man av att hålla dem så är det också väldigt belönande...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har satt pumpinsugena mor väggen på haret så det e bara några mm mellan glas och insuget! räcker de?

Enligt min mening NEJ. En mm har fått en av mina anmenoner att sugas in i en pump.. Dvs en S. Haddoni som är ca 4 dm i diameter eller så, beroende på dagsform.. Skumfilterpatroner bör du inhandla mycket omgående (annars bara hålla tummarna.. förr eller senare sitter de dock i pumpen det kan jag nästan lova).

Sedan bör du se över:

1 Vilken art är det? Så du kan ta reda på specifika krav den har. Läs sedan på allt du kan!

2. Hur är det med vattenkvalitén? Vattenvärdena bör vara som jag nämnde tidigare, Ypperliga! Räcker din filtrering i dagsläget? Behöver vattenvärdena justeras... osv..

3 Det nästa du behöver se över är antagligen belysningen... Anemoner kräver oftast en hel del ljus. Anmenoner lever även av alger de har inom sig som kräver denna intensiva belysning (fotosyntes).

4 Att mata anemonen är inte det viktigaste just nu... de flesta tror jag klarar sig länge på sina zooaxantheller (alger)... (Själv matade jag inte min S haddoni på flera månader en gång.. men man bör inte jämföra med olika anemonarter...)

Ja det var lite tipps så här sent på morgnkvisten... hoppas det var någonting i alla fall.

Och du, Välkommen till Saltvattensguiden!!!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*suck* man känner ju sig väldigt deppig av alla råd här...

Va inte så känslig.. Gallra i informationen. Ta åt dig av det som är viktigt.

Du har gjort ett impulsköp. Häv det eller lär sig snabbt. Du verkar satsa på det sista och det är helt ok i mina ögon. No guts no glory..

Angående dina insug.. Har du inget filtermaterial hemma ? Filtermatta eller dyligt som du kan sätta på insugen till dina pumpar ?.

De är lite knävliga de där rackarna.. Jag passade ett kar åt en polare under hans semester när hans enemon fick för sig att äta upp en mj1000 pump.. Så jag skulle inte hoppas på att pumpen nära rutan hjälper om det var min anemon.

Om jag inte hade filtermatta hemma så skulle jag nog strypa cirkulationen till ett minimun genom att stänga av så många pumpar som möjligt under natten till jag hade kunnat handla mig en bit till morgonen.

Cool anemon för övrigt.

Angående maten till din nya vän så skulle jag testa med artemia eller mysis.

Belysningen kan du säkerligen ordna inom kort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Herre gud....vågar ju inte gå och lägga mig nu! kanske anfaller Anemonen mig i sängen!! :-)

Sorry, det glömde jag nämna. Du måste även läsa en nattsaga av E. Borneman (känd akvariest från Amerikat) för annars kommer anemonen med hjälp av tankeöverföring fragmentera din hjärnbark...

Ha ha... Sov salt ! (Salta killar sover aldrig sött!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm är det verkligen så bra att ändra på akvariet genom att eventuellt stänga av någon pump eller strypa flödet ?

verkar ju som om anemonen har satt sig på en plats och inte rör sig ?

om man nu skulle förändra detta så kanske den får för sig att byta plats ?

Om jag inte minns fel så kan dessa anemoner börja vandra vid de minsta förändringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm är det verkligen så bra att ändra på akvariet genom att eventuellt stänga av någon pump eller strypa flödet ?

verkar ju som om anemonen har satt sig på en plats och inte rör sig ?

om man nu skulle förändra detta så kanske den får för sig att byta plats ?

Om jag inte minns fel så kan dessa anemoner börja vandra vid de minsta förändringar.

Jo det kan hända, men det mojnar även på havet nattetid...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm är det verkligen så bra att ändra på akvariet genom att eventuellt stänga av någon pump eller strypa flödet ?

verkar ju som om anemonen har satt sig på en plats och inte rör sig ?

om man nu skulle förändra detta så kanske den får för sig att byta plats ?

Om jag inte minns fel så kan dessa anemoner börja vandra vid de minsta förändringar.

Chansen är väldigt stor. Fast det beror på hur många procent av cirkulationen de pumparna stod för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...