Gå till innehåll

Balling metoden - Ja eller Nej


wrang

Rekommenderade inlägg

Klorider och karbonater ska inte doseras samtidigt. Det tar ju lite tid innan t.ex kloriderna har blandats ut i vattenmassorna och därför ska det gå en tid innan karbonater tillförs och det är också bättre att dosera flera gånger per dygn än en enda för att få stabilare värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp det stämmer Svärd, helt korrekt.

Har räknat ut att det ej ska doseras samtidigt, för då hade man ej behövt 3 olika behållare. Som allt annat är det bättre med små mängder ofta än en stor.

Ngn som har erfarenhet av dosera via en 3 kanal pump som tar alla vätskorna på samma gång, eller alla kör multikanal Grotech och andra pumpar med inviduell dosering per kanal?

Har sett tillverkare som nämner att dessa 3 kanal pumpar är avsedda för dosering av tex spårämnen, balling mm, (men de vill iofs sälja..) Är ute efter ett praktiskt exempel av ngn som kör såhär, och efarenheterna av det.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade dessa doserpumpar har fattat att de dock styrs med IKS datorn så är kanske dumt att binda upp IKS;en med en sak till om nu den förmodan skulle gå sönder.

Länk

dcp00358_595.jpg

Annars så tycker jag att grotechs är det man nog skall kolla efter. Har fått för mig att de kan ställas in exakt vad man vill köra ut.

Annars kanske man kan bygga något själv med dessa pumpar??

dcp02477_132.jpg

Samma länk som innan

pdot.gifPeristaltik-Dosierpumpe SR10 zum Einbau in Frontplatte oder Gehäuse

47,00 EUR

Enda 3-kanals jag sett är AquaCares

Schlauchdosierpumpen für die Aquaristik

men då bara 5ml/min per slang

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Här ett renodlat SPS-kar som kör med en modifierad Ballingmetod.

http://reefkeeping.com/issues/2006-08/totm/index.php

Killens hemsida http://cashh.de/

Dosering http://cashh.de/?page_id=56

Tackar har kollat på samma verison 3+4 doseringar

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=237&

Skall läsa igenom sidorna igen

Varför? Det kostar ju skjortan. Har du inte en bra kalkreaktor?

Jo den är kanon! intresserad!?

Har nog ändå snöat in på detta här med Balling metoden.

Stör mig lite på att karet väsnas vet ej om man blivit extra känslig eller om man bara vill få det tystare.

2 fördelar som jag sett. Mindre värmetillförsel till karet, tystare system.

Är ute efter ett praktiskt exempel av ngn som kör såhär, och efarenheterna av det.

~Henrik

Jag håller med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling är ett väldigt enkelt sätt att tillföra karbonater och klorider men jag gillar ändå kalkreaktorn bäst eftersom när den väl är igång så är den i stort sett underhållfri under några månader.Jag sitter på en hel hög kalcium och magnesium som jag inte behöver så är någon intresserad så kan jag sälja några kilo för 50:- kilot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 år senare...

Ni som testat båda metoderna, vilken kräver mest underhåll och pillande? Jag är av naturen lat och vill helst bara sätta stickproppen i väggen, en slang i sumpen och sen glömma att det finns ett par månader...

Vilken av metoderna balling och kalkreaktor ligger närmast denna utopi (inklusive påfyllning av media, eventuella tester och inställningar man eventuellt behöver göra)?

Undrar om Norberg fortfarande står för detta uttalande? (var ju några år sedan...)

Har kört Balling med TMC tidigare och bytt till Kalkreaktor (Schuran JS1) och kommer aldrig att köra det igen!

Jag upplever att det blir mycket stabilare med kalkreaktor och enklare!

De där slangpumparna litar jag inte riktigt på! Ska man ha bra slangpumpar som ger konstant flöde i många år så kostar de ju skjortan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I inköp är en reaktor oftast dyrare, men driften är i gengäld billigare.

Jag har kört reaktor förut och det var verkligen bara plug-n-play, nu kör jag balling, och jag upplever doserpumpen som ett måste om jag ska göra det, men det finns ju de som kör manuell dosering också.

Beroende på hur stort kar du har och hur mycket koraller som kräver denna typen av tillsatser så får du titta på förutsättningarna utifrån det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om kalkreaktor skall fungera bra kräver det nog riktiga kvalitetsprodukter för att styra dosering av kolsyra och flöde. Annars är det väldigt mycket justerande hit och dit och inte tillförlitligt. Jag hade nog för "billiga" grejor när jag körde det.

Nu har jag kört balling classic i 4 år med en Grotech doserpump. Fungerar mycket tillförlitligt när man väl kalibrerat den. Min ger lite olika dos på kanalerna men den "drar" sig inte så det blir väldigt stabilt ändå. Har man stort akvarium kräver det dock lite plats för vätskebehållarna om man inte skall behöva blanda nytt för ofta. Akvariet förbrukar idag c:a 700ml/dag av grundprodukterna.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om kalkreaktor skall fungera bra kräver det nog riktiga kvalitetsprodukter för att styra dosering av kolsyra och flöde. Annars är det väldigt mycket justerande hit och dit och inte tillförlitligt. Jag hade nog för "billiga" grejor när jag körde det.

Nu har jag kört balling classic i 4 år med en Grotech doserpump. Fungerar mycket tillförlitligt när man väl kalibrerat den. Min ger lite olika dos på kanalerna men den "drar" sig inte så det blir väldigt stabilt ändå. Har man stort akvarium kräver det dock lite plats för vätskebehållarna om man inte skall behöva blanda nytt för ofta. Akvariet förbrukar idag c:a 700ml/dag av grundprodukterna.

/Mattias

Vad finns det för exempel på kvalitetssystem, och vad är det som brister i de billigare? Är det PH-kontroller och flödespump man ska satsa på främst, eller någon annan del som är bättre att prioritera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad finns det för exempel på kvalitetssystem, och vad är det som brister i de billigare? Är det PH-kontroller och flödespump man ska satsa på främst, eller någon annan del som är bättre att prioritera?

Jag skulle nog säga att en bra doserpump som klarar kontinuerlig drift är viktig för att få ett jämnt flöde genom reaktorn.

Ph probe har jag klarat mig utan kör magnetventilen till gasen på timer. Några timmar på morgonen och några på eftermiddagen.

Fyller man sedan upp reaktorn med nytt media när ca 20% förbrukats så behövs inga justeringar annat än när korallerna växt och förbrukar mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag körde kalkreaktor var det svåra att få kontinuerligt flöde genom reaktorn och svårt att få kontinuerligt flöde CO2. Så kvalitet på doserpump och ventil för Co2 tror jag är viktigt.

Hej. Låter ganska mycket,vad har du för salthalt,och vilken kemikalie går åt mest?

Det går ungefär lika mycket av NaHCO3 (680ml/dag=57g ren NaHCO3) och CaCl2 (330ml/dag men denna är dubbelt så koncentrerad=49g ren CaCl2). Det NaCl fria saltet kör jag lite snålt på 400ml/dag borde egentligen ställa upp den för det skall ju gå lika mycket av alla. Magnesium doserar jag manuellt. Åtgången beror väldigt mycket på mängden/densiteten av koraller. När kolonierna var små klarade jag mig med 200-300ml/dag.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med störande ljud? Väsnas en kalkreaktor mycket? Dels får man ju ytterligade en cirkulationspump som låter mer eller mindre beroende på modell. Hur är det med magnetventiler osv för de nåt oljud?

I balling så går ju pumparna bara vid begränsade perioder, så jag antar att störningen från det är begränsat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en offentlig avbön! Erkänner att jag fallit tillbaka i gammla synder!

Kör med grotech slangpump och balling just nu men planen har varit att sätta igång en reaktor igen.

Resonansljud från pumpar i kalkreaktorn kan vara irriterande om det börjar att vibrera är i alla fall min erfarenhet..

Ni som testat båda metoderna, vilken kräver mest underhåll och pillande? Jag är av naturen lat och vill helst bara sätta stickproppen i väggen, en slang i sumpen och sen glömma att det finns ett par månader...

Vilken av metoderna balling och kalkreaktor ligger närmast denna utopi (inklusive påfyllning av media, eventuella tester och inställningar man eventuellt behöver göra)?

Undrar om Norberg fortfarande står för detta uttalande? (var ju några år sedan...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med störande ljud? Väsnas en kalkreaktor mycket? Dels får man ju ytterligade en cirkulationspump som låter mer eller mindre beroende på modell. Hur är det med magnetventiler osv för de nåt oljud?

I balling så går ju pumparna bara vid begränsade perioder, så jag antar att störningen från det är begränsat...

Jag tycker att doserpumpen till reaktorn (har testat iks vario blue2 och grotech sp4800) låter som vilken doserpump som helst dvs ett vinand,vevande ljud som jag inte skull vilja ha på dygnet runt utan en ljudisolerat sumpskåp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...