Gå till innehåll

Balling metoden - Ja eller Nej


wrang

Rekommenderade inlägg

Funderar om man skall byta sin kalkreaktor mot att köra med balling metoden istället och undrar om det funkar lika bra som med kalkreaktor

Är väll 3st vätskor som skall pumpas in i karet

Ca, Mg och Natriumfritt salt är det något man missat eller skall komplettera med!?

Funkar TMC produkter bra för detta ändamål och får man med nått extra med dessa eller är det samma som att köra kemikalie egenblandat puler

Är det detta som man kör med från TMC??

Bio-Magnesium Liquid

Bio-Calcium Liquid

BIO-CALCIUM Liquid has to be divided in three supplementary solutions: three bottles with three different liquids (A, B, C).

Vad är det för olika vätskor som de skriver om?

Pro-Coral K+ Elements

Pro-Coral A- Elements

Så hoppas på en bra diskution och kunskap från er som vet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör nu balling igen men utan natriumfritt salt. jag tänkte att mina vattenbyten räcker och då kanske lite lägre densitet än i karet för att hålla salthalten på en jämn nivå. Jag kör 2 doserpumpar och blandar kalciumklorid och magnesiumklorid i en dunk och en dunk för sig med karbonater som du glömde Christian. Köper kemikalier i Tyskland för ca 4€ kilot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört Balling med TMC tidigare och bytt till Kalkreaktor (Schuran JS1) och kommer aldrig att köra det igen!

Jag upplever att det blir mycket stabilare med kalkreaktor och enklare!

De där slangpumparna litar jag inte riktigt på! Ska man ha bra slangpumpar som ger konstant flöde i många år så kostar de ju skjortan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört balling ----> kalkreaktor -----> balling, nu står jag i vägvalet om jag ska satsa på en ny kalkreaktor eller satsa på stora vattenbyten.

När kalkreaktorn väl fungerade så var den överlägsen balling.

Jag flyttade mitt kar för två veckor sen och bytte 60% av vattenet i omgångar, jag räknade med att korallerna skulle se vissna ut efter flytten, men det blev precis tvärt om så här fina har dom inte vart på länge och vattenvärdena är kanon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör balling med grotech doserpump, kändes betydligt enklare och säkrare (är lite nojig över att få ut co2 i karet och inställning av reaktorn)! För tillfället använder jag TM Liquid Bio-calcium, men ska väl gå över till att blanda själv framöver. Jag tycker det känns enkelt och säkert!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Tommy och jag kör också en JS1:a, det kanske finns ett samband, att det helt enkelt är en bra kalkreaktor.

Det här är överkurs och bara för SPS nördar:

En annan sak som jag ej verifierat är att kloriden gör att du får mörkare koraller, jag vet inte om det är kloriden i sig självt eller om det är att värdena lättare svänger, som stör korallen. I en reaktor så går ju svängningarna långsamt om de sker.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst gör han det Jaken, men....

Saxat från tank of the month!

" I use the 11 channels for:

Channel 1 - CaCl2 solution for Ca support

Channel 2 - MgCl2 solution for Mg support

Channels 3+4 - NaHCO3 solution for KH support

Channels 5+6 - NaCl-free salt solution to prevent ion displacements because Ca/Mg/NaHCO3 supplementation also adds NaCl, which has to be compensated for

Channels 7+8 - used for removal of tank water, which is then replaced with RO/DI water for top-off by the level controller because the above additions raise the salt concentration

Channel 9 - Strontium/barium solution

Channel 10 - Iodine solution

Channel 11 - Trace elements from QFI"

Det blir ju lite pillande med prylarna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härlig bild, jag har också ett stim P. Dispar nu för tiden.

Om vi ska ta det från SPS nörd perspektiv, så har han rätt mörka koraller, men jag gillar akvariet ändå.

Den här doseringen snyter man inte direkt ur näsan, det kräver sin man/kemist, man kan ju tänka sig att värdena åkte lite hiss innan han fick till det.

"Due to the fact that in my first life, i was a skilled chemistry laboratory worker, i feel a certain sympathy for messing around with chemicals. A description of his method unfortunately in german language is to be read in this article.

So i decided to use my own, modified “Balling”-method.

For Ca, Mg and KH (carbonate hardness) i use 4 different solutions, which are:

1) 144 g/l CaCl2 * 2H2O

2) 81.9 g/l NaHCO3 (saturated solution)

3) 55 g/l MgCl2 * 6H2O (solution in 5) also supports Mg)

4) removal of reefwater ’cause method generates NaCl

5) 25 g/l NaCl-free saltmix to prevent ion-displacements (NaCl-issue)

Unfortunately the Grotech dosing pumps do a max of 1999ml a day which is not enough for dosing nr. 2), 4) and 5) so i use 2 channels each.

The Grotech dosing pumps are currently set up with the following volumes (tank is about 3300 liters gross):

1) 1550 ml/day

2) 3200 ml/day

3) 950 ml/day

4) removal of (depending on 2)) ml reefwater

5) same as in 2)"

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Bara för att störa diskussionen lite så kör jag med enbart bio-calcium (pulver). Enkelt och billigt (om man köper Tropic Marin-prylarna här i stan vill säga...) Å mina koraller har den färg jag själv vill ha - vill jag ha ljusare sps så har det inte ett dugg med bio-calciumet att göra i alla fall! Min kalkreaktor får stå i garderoben...

Det enda negativa är att man måste ha benkoll på salthalten - speciellt när man som jag fyller på stora mängder... Mina SPS växer som ogräs...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fråga: ngn som har erfarenhet av effekterna och hur viktigt är det att man doserar balling vätskorna med mellanrum (10-20min mellan) och i rätt ordning för få bästa kemiska 'reaktion'?

1:a Kalcium

2:a Bikarbonat

3:a Nacl fritt salt

För detta ska fungera behöver man 3 olika doserpumpar eller en doserpump med 3 inviduella kanaler som går styra seperat...

Tänkte på om man använder en doserpump med 3 kanaler som doserar alla 3 vätskorna samtidigt (typ Aquacare, Fisher) ..

Man kan iofs sätta så slangarna kommer ut på olika ställen tex i sumpen så de ej blandas direkt med varandra.

-> Men vad är era erfarenheter? spelar det ngn roll i praktiken? vad är det negativa som kan hända?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan faktiskt komma undan med 2 pumpar. En till Kalcium & magnesiumklorid som man får testa sig fram till rätt blandning och en till Bikarbonat/Natriumkabonat och om man har automatisk vattenpåfyllning med separat osmosvattenkar så kan man ju tillsätta Nacl fritt salt där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det skulle funka, men blir lite extra labbande:

1) Ofta ej samma storlek på osmospåfyllnings behållaren som de andra vätskorna om man nu ej vill spä ut väldigt mkt på Kalcium och Bikarbonaten till likvärdiga behållare. Kan dock blanda olika koncentrationer.

2) osmospåfyllningen och Nacl fritt salt beror på avdunstningen som är olika beroende på luft tempen och akvarie tempen - varierar på årstiden oftast.

Men som sagt är fullt möjligt, gör att Nacl blandningen kommer fyllas på utan 'krocka' med de andra.

-> Men frågan kvarstår, vad är riskerna med fylla på vätskorna sammtidigt? eller behöver man ej brys sig om det? Ngn som kör med doserpump där alla vätskorna blandas i på samma gång?

Note: "Man kan faktiskt komma undan med 2 pumpar"

-> Det blir 3 pumpar ändå om man räknar in den för automatisk påfyllning..

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Note: "Man kan faktiskt komma undan med 2 pumpar"

-> Det blir 3 pumpar ändå om man räknar in den för automatisk påfyllning..

~Henrik

Javisst men den finns väl redan. Jag har en sicce Nova powerhead som har hängt med nu i 3 år till vattenpåfyllningen. Avdunstningen brukar vara konstant om du inte t.ex höjer värmen i karet eller börjar använda fläktar över vattenytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Avdunstningen brukar vara konstant om du inte t.ex höjer värmen i karet eller börjar använda fläktar över vattenytan."

-> fungerar med NaCl fritt salt som jag skrev ovan, samt "beror på avdunstningen som är olika beroende på luft tempen och akvarie tempen - varierar på årstiden oftast."

För de pumpar jag frågat om innan som doserar fler vätskor på samma gång har jag bara sett med 1 eller 3 kanaler, så om man nu ej ska tillföra ngt annat i exakt samma mängd och intervaller så blir det 1 kanal över. Samt 2st 1-kanal pump kostar mer än en 3 kanal pump, så ser inte ngn fördel med köra 2 kanaler via doserpump och osmospåfyllningen här.

---------------------

ingen som har ngt svar på frågan ovan?

"-> Men frågan kvarstår, vad är riskerna med fylla på vätskorna sammtidigt? eller behöver man ej brys sig om det? Ngn som kör med doserpump där alla seperata vätskorna blandas i akvariet på samma gång?"

har kollat lite runt på olika instruktioner om balling metoden, är ej alla om nämner ngt om dosera dem med mellanrum, så kanske ej spelar roll?

men ngn stans måste det komma ifrån då tex. Fauna Marin och Marinakvariet har instruktioner om att dosera med intervall mellan de olika vätskorna?.

I grunden måste resonemanget komma ifrån att vätskorna ska ej blandas med varandra, för om det ej skulle vara ngt problem skulle man ju ej behöva 3 olika behållare.

Men som sagt frågan är hur det blir i praktiken om alla 3 vätskorna tillsätts direkt i en sump eller framför en pump som blanda ut det snabbt? behövs tiden för varje vätska att först blanda sig med hela akvarievolymen för rätt kemisk balans ska uppnås innan nästa vätska tillsätts?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...