Gå till innehåll

Sunny`s Rev


Sunny

Rekommenderade inlägg

Hallå alla glada !

Då var det dags för mig att gå med i klungan och lägga upp en tråd om mitt akvarium.

Detta blir dock inte mitt första projekt, då jag hade planer för ett annat akvarie för ca ett år sen, men pga av ändrade omständigheter så blev det inte av.

Självklart orkade jag inte vänta och drog igång ett 170liters saltvattensakvarium utan sump.. hade igång det i ca 7 månader.

Det var lite som ett test akvarium så att jag skulle få lite övning och färdighet inför det stora.

Och nu så äntligen kan man väl säga att det är igång :)

Akvariet är på ca 480 Liter med måtten L160xB50xH60

Sumpen L90xB35xH32

Belysning 3x80w 3x54w T5

Cirkulation Tunze 2x6100

Cirkulation(Returpump) Deltec 4040

Skummare Aquacare 1000v

Fosfatfilter Deltec Fr509

UV Deltec 20w

Deltec Sprinklerfilter

Huvudkaret.

DSB Ca 80kg,Levandesten Ca 70-80kg,

Aquascapingen tänkte jag bygga på så sätt att Sanden får så stor träffyta som möjligt och att cirkulationen kommer runt överallt.

Först så hade jag tänkt att bygga en ställning som stenen låg ovanpå så att det skulle bli som en grotta eller liknande,hade även tänkt försöka skapa en naturlig omgivning för att kunna placera lite mörkerkoraller o liknande i dessa grottor

Och ovanpå grottan skullle det vara lite "Rubble" och ge intrycket av ett grunt och turbolent vatten för stenkoraller.

men jag köpte på mig så mycket sten så jag visste inte vad jag skulle göra av allt så jag försökte nå samma resultat utan hjälp och enbart med stenen.

Jag ville även bygga så att allt skulle ge ett lite mer naturligare intryck och så att fiskarna skulle kunna simma fritt mellan stenarna och ha nåra gömställen så att de inte blir lika stressade.

Levande i akvariet jusst nu är följande:

Boxar Räka - Stenopus hispidus

Mithrax Krabba - Mithrax sculptus

Och lite olika sniglar o diverse krabbor

Koraller:

Euphyllia glabrescens

Euphyllia paradivisa

Zooanthus sp.

Capnella sp.

Scleronepthya sp.

Montipora sp.

Acropora sp.

Discosoma sp.

2x Xenia sp,

Waving hand

Kommer med bilder i Veckan

Tar mer än gärna emot åsikter och kritik.

M.v.h

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 315
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tänkte lägga upp bilder lite senare när jag placerat koraller o lite annat på rätt plats vilket inte går nu eftersom dom dom där förbaskade krabborna river ner allt, och tagit kort med en vettigare kamera.

Men såg nu att bilderna jag tog var helt ok, och möbleringen får bli av i helgen.

deltec026xl0.th.jpg deltec029pi8.th.jpg deltec055qx2.th.jpg deltec054wq5.th.jpg deltec048au4.th.jpg deltec044ck0.th.jpg deltec051pi1.th.jpg deltec052ha6.th.jpg deltec058eg3.th.jpg deltec057gr5.th.jpg

M.v.h

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är Oolith Sugarfine Argonite sand från seachem, ska tydligen innehålla bakteriekultur.

Sprinklerfiltret e vanlig standard deltec sprinklerfilter bara att jag har i Levandesten "Rubble" istället för den vanliga blåa filtermattan,

Ska ta kort på sumpen när jag städat lite :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysningen består jusst nu av 3x80w Vita rör vet ärligt talat inte vad det är för ett par faktiskt.

Det står att märket heter NARVA på rören och ger ett ganska vitt sken, jusst nur är det bara ett 54watts blårör även detta utav märket NARVA,(made in germany) reflektorerna är Dellux reflektorer.

Och själva armaturen är lösa lysrör som är länkade till en extern box som sitter i sumpen.

Ska kompletera med 2x54w i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Anders jag velar fortfarande mellan nåra fiskar,

Men de som kan tänka sig stå på listar är

2x Occelaris

2x Hane,Hona (Hawaii)

Xanthicthys auromarginatus

2x Chatedon semilarivatus

ca 8x Anthias Dispar

1x hexantea

1x Centropyge aurantius

1-2x Elacatinus oceanops

Pomacanthus navarchus (Hawaii)

Någon snällare variant av Kirurger.

Detta är vad som står på önske listan än så länge ,

Inget är självklart spikat utan.. får se beroende på omständigheter.

Occelaris blir det dock i helgen :) de andra får vänta nåra månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Capote Och Nelson.

Tjena Kjell, Jag har Staplat o haft mig det var lite som ett pussel men när det väl var på plats, så satte jag en klick epoxy i mitten mellan två stenar för att förstärka oc de gjorde susen..

hnu är det riktigt stabilt,

efter att ha använt epoxyn kunde jag t.om ta bort pelaren i mitten,

men valde att behålla den :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Capote Och Nelson.

Tjena Kjell, Jag har Staplat o haft mig det var lite som ett pussel men när det väl var på plats, så satte jag en klick epoxy i mitten mellan två stenar för att förstärka oc de gjorde susen..

hnu är det riktigt stabilt,

efter att ha använt epoxyn kunde jag t.om ta bort pelaren i mitten,

men valde att behålla den :)

härdar limmet i vatten? är det särskilt lim avsett för akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för de vänliga orden Bjarne o Chrille :)

Jättefint Sunny!

Jag tycker dina aquascape är föredömlig med mycket plats för koraller och bra cirkulation, speciellt till höger och i botten av karet, och dessutom mycket snyggt. Ser fram emot fler bilder från sumpen och tekniken.

Mvh

Peter

Tack Peter, Joo jag har funderat lite över Aquascapingen ett tag innan jag komm fram till detta.. tror de kommer bli snyggt när jag fått lite koraller o annat på plats.

Ska försöka ta lite bilder på tekniken i helgen, för jusst nu är allt en enda röra,har även en hel del kvar att göra.

Cougar, Jag använde mig i detta fall av Deltecs två komponents epoxy,detta är är gjort för särskilt akvarit bruk.

Men har hört att Biltema har liknande epoxy som ska funka precis lika bra.

Annars har Aqua Medic också en två komponents epoxy som funkar precis lika bra ,

och så min favorit.. Tunzes Coral Fix tycker den funkar bäst utav dessa :)

Alla dessa härdar i vattnet och ska vara helt ofarligt för de levande i karet.

M.v.h

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har även två nya invånare(Labroides dimidiatus) i karet.

Fick tag i två mycket fina exemplar hos JR,

de är otroligt lekfulla och är alltid med varandra,de ser ut att trivas alldeles utmärkt.

Lägger även upp en bild på min Scleronepthya, för er som gillar mjukisar :)

deltec113re0.th.jpg deltec104bf6.th.jpg deltec110ux1.th.jpgdeltec155fv8.th.jpg

M.v.h

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha då har man belastat karet ytterligare med ett par nya tillskott.

Nytt i akvariet.

2x små Occelaris (Svensk Odlade)

1x Anemone-Condylactis Gigantea (Svensk Odlad)

Anemonen Kanske är en BTA, Men tror mer på Condylactis Gigantea,någon kanske kan hjälpa mig identifiera.

Kommer med fler bilder imorrn, förhoppningsvis i bättre kvalite, då min andra kamera e utlånad.

M.v.h

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...