Gå till innehåll

Phosfat filtersvamp


sedde

Rekommenderade inlägg

  • 2 månader senare...

Men är dessa RowaPhos-svampar effektiva...dvs är de värda pengarna?

Funderar lite på att stoppa i såna i ett fluval 4+ innerfilter som jag har liggande, och sen placera i sumpen. Blir ju en billigare lösning än att köpa rowaphos och sen ett filter... Svamparna i sig är ju dessutom billigare än att köpa rowaphos och lägga i en strumpa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Dismember

Jag tycker att svamparna fungerar som jag sa tidigare och jag har sänk mätbara nivåer till omätbara men de lämpar sig bättre sen när man redan har omätbara nivåer och vill hålla dem där, byt varannan vecka. De är dyra gentemot vanlig rowa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse tycker att fosfatremovrar är som att kasta pärlor till svin ungefär men mina egna erfarenheter efter långa förhållanden med olika removers visar ju att de fungerar mycket tillfredställande och man byter ju ut mediat mot nytt med jämna mellanrum som jag har skrivit hela tiden. ...

Det är ju perfekt att ditt kar fungerar bra och det är ju det vi alla vill åt. Lasses poäng är väl att fosfatremover kan användas på fel sätt, och även kan få rent negativa följder. Att removern måste bytas med jämna mellanrum är ju precis det som sägs ovan, för att undvika att den läcker tillbaka.

Edit: Sorry Draedon, jag såg inte ditt inlägg. Jag skall hålla snattran. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att svamparna fungerar som jag sa tidigare och jag har sänk mätbara nivåer till omätbara men de lämpar sig bättre sen när man redan har omätbara nivåer och vill hålla dem där, byt varannan vecka. De är dyra gentemot vanlig rowa.

Du gör ju precis det jag säger, varför skall du byta varannan vecka vid omätbara nivåer (med din teknik) om inte den risk jag talar om föreligger? Total kapacitet har du inte uppnåt vid så kort tid.

Och att du vill kalla mig för nybörjare är väl upp till dig - jag hade mitt första saltvattenskar ca 11 år innan du var född - så vad är du då? Att de mer avancerade inte skriver här beror knappast på mina inlägg - se Capotes tråd. Snarare beror det på att varje gång man försöker lägga in något som åtminstone liknar vetenskap så kommer någon tvärsäker yngling och kallar detta dravel. Se mitt citat nedan. Draedon - jag kommer att följa din uppmaning - fast det är Sedde som äger tråden. Min uppfattning är dock att detta sätt att styra trådar kommer helt att döda forumet eftersom åtminstone jag kommer att dra mig för att skriva.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite OT, men "so be it"...

Jag personligen föredrar goda råd (även om de ibland går tvärs emot varandra så man blir förvirrad).

Lasse är en av de som försökt vägleda mig i min algexplosion, jag upplever honom som mycket seriös och jag kan inte tänka mig att han säger något bara för att jäklas.

Det får inte finnas några heliga kor, det ska helst vara som i akademiska världen. Man har en tes och sen får den som vill/kan/orkar försöka motbevisa tesen. endast så kommer man fram till nya sanningar.

Keep up the good work folks...just my 2 cent...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

... Min uppfattning är dock att detta sätt att styra trådar kommer helt att döda forumet eftersom åtminstone jag kommer att dra mig för att skriva.

MVH Lasse

Inte ska du sluta skriva lasse, du är en bra och kunnig person, den dagen du lyckas skriva under 600 ord per inlägg ska jag bjuda på tårta... :)

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...