Gå till innehåll

Klubbssons nya


Klubbsson

Rekommenderade inlägg

Jaha då var det dax för en ny uppgradering, den fjärde i ordningen. Det kommer inte att bli mina drömmars saltkar men ett jag har råd med..... Målet med karet är att det ska vara en bra utfyllnad av vardagsrummet så det blir en levande möbel. Samt att detta kar ska vara lätt att sköta! Inga trånga utrymmen att krypa i då man ska fixa med en trilskandes skummare. Så jag tittade på vilka egenskaper ett kar ska ha för att passa mig.

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>

Sump

Ytavrinning

Massor av LS

Lågt belastat

Cirkulation 20-30x

Gott om utrymme

Ljudlöst, så man kan kolla på TV

God ventilation så inte hela huset käns som ett Zoo.

Lätt att sköta så man kan resa bort en vecka eller två. (grannen matar)

Hur stort?, ingen aning, vet inte riktigt hur man ska räkna ut sånt ibland.

Muräna... vill ha, räkor och småkryp, hummmm vill ha.

<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Ungefär detta har jag haft i bakhuvudet under planeringen. Nu har jag äntligen fått internet hemma så jag kan dela med mig av lite bilder, så man kan få lite mera tips och ideer.

<o:p></o:p>

Så det får bli ett 720 och ett 540 ståendes brevid varandra, det käns som en kompromiss man kan leva med. Betydligt billigare än ett jätte kar då jag redan har ett 720.<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

dsc00037ki5.jpg

<o:p></o:p>

Detta är mitt gamla 720, det ska vara kvar men det ska flyttas.

Tekniken som används är 170 kg LS, Aquacare 1000v skummare, en tunze 6060 och en 6100 med multikontroller, ytavrinning, sump, Deltec 20w UVC, Aqualight Spacelight 2x250w + 2x54w t5. Relatift lågt belastat med några mjukisar och skivanemoner.

<o:p></o:p>

dsc00021js5.jpg

<o:p></o:p>

Det ska flyttas hit......... ungefär så har såg det ut i augusti. Man behöver ju ha ett hus att ställa akvarimet i. Så jag beställde ett från Smålandsvillan.

<o:p></o:p>

dsc00251cj7.jpg

<o:p></o:p>

Så fick man ju givetvis spränga lite...... 5 veckor innan vi skulle få tillträde till huset. Sprängning får faktiskt salthobbyn att kännas billig.....

<o:p></o:p>

dsc00291em7.jpg

<o:p></o:p>

Och vart ska akvariet stå?

<o:p></o:p>

dsc00300sp1.jpg

<o:p></o:p>

Jag sa till husförsäljaren vad mitt akvarium kan komma att väga någon gång i framtiden. Han valde att lösa det såhär. Tror ni att det håller?

<o:p></o:p>

dsc00306ow5.jpg

<o:p></o:p>

Försäkerhetsskull så fylldes fundamenten med betong.

<o:p></o:p>

dsc00305jw3.jpg

<o:p></o:p>

Sen placerar dom en 400*400 H-balk ovan på alllt??!! Dom måste vara tokiga. Jag sa att akvariet skulle kunna väga 2500kg, jag tror att jag kan ställa dit ett betydligt större.

<o:p></o:p>

dsc00313mr5.jpg

<o:p></o:p>

Sen skulle man ha ett hus.

<o:p></o:p>

dsc00342rh6.jpg

<o:p></o:p>

Det ligger lite utanför Eskilstuna så det ska givetvis vara ett rött med vita knutar. Huset heter Lamhult och kommer från Smålandsvillan.

<o:p></o:p>

dsc00403nn9.jpg

<o:p></o:p>

Hemleverans av ett 540kar från PWSS. Hur många webbshoppar erbjuder personlig hemleverans till en som bor i skogen??

<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortsättning:

kopiaavdsc00448nj6.jpg

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>

Här ska akvariet stå. På golvet har jag lagt en 21mm plyfa skiva.

<o:p></o:p>

kopiaavdsc00453xe6.jpg

<o:p></o:p>

Väggen är klädd med glasfiberväv för fiskar har en förmåga att skvätta en massa. Tapeten blir ju ändå förstörd av ett saltkar. Så man kan ju lika gärna ha en som är lätt att torka av. Det är dock vanlig glasfiber väv. Våtrumsväven hade jag tängt att ha från början men den var tydligen antimögel behandlad. Så det fick bli den vanliga.

<o:p></o:p>

kopiaavdsc00457ap8.jpg

<o:p></o:p>

Bänken är i stål och beställd från en mekanfirma jag jobbade på för länge sen. Så det blev ett väldigt bra pris. Sen lämnade jag den på pulverlack, kostade endast 400. Det dröjer nog länge innan jag ställer mig och handmålar en stålbit igen när pulverlacken är så billig.

<o:p></o:p>

bank1gg7.jpg

<o:p></o:p>

Bänken är ju naturligtvis hållfasthetsberäknad. Bilden visar hur mycket den böjer sig vid en given last. (Catia V4 GPS)

<o:p></o:p>

kopiaavdsc00455lm0.jpg

<o:p></o:p>

Skruvbara fötter, klart smidigt.

<o:p></o:p>

kopiaavdsc00458lz9.jpg

Rakt och fint ska det vara.

kopiaavdsc00456zw4.jpg

<o:p></o:p>

Borrning av 540 karet. Vattnet är en aning missfärgat....... klar nackdel att ha egen brunn. Vi fick dagvatten inträngning i brunnen ett par gånger. Det är åtgärdat med en gummisäck. Så numera set vattnet hyfsat ut. Det tar dock några månader till innan brunnen är inkörd.

<o:p></o:p>

kopiaavdsc00459wi9.jpg

Håltagning i taket för ventilation.

kopiaavdsc00461kd3.jpg

Denna bild är från ovanvåningen. Luften från akvariet sugs in i värmepumpen. Man blir av med all fuktig luft runt akvarit. Det käns inte ens i huset att man har akvarie. Det är en frånluftvärmepump så all värmeenergi från belysningen kommer att hamna i husets vattenburna värmesystem.

<o:p></o:p>

kopiaavdsc00462ze7.jpg

<o:p></o:p>

Så skulle 720 karet äntligen flyttas från lägeheten till huset, mardrömsjobbet..... Allt som var i 720 karet skulle flyttas över till 540 karet. Och tur var väl det för 720 karet överlevde inte flytten. Ett nytt är beställt......men zooline har leveransproblem så vi får se vad som händer.

Det var ett himla kånkande med alla dunkar och skit då vattnet i huset fortfarande var så dåligt att jag inte ville köra med osmosen. Udra vad grannarna tyckte när man släpade på dunkar i en veckas tid.

<o:p></o:p>

kopiaavdsc00477pu3.jpg

<o:p></o:p>

Det är tängt att det ska bli ett ”in wall” akvarium så det ska kläs med gips runt om goch göras lite luckor.

kopiaavdsc00464zf1.jpg

Jag plastade runt karet för att slippa att det blev damm i det.

<o:p></o:p>

kopiaavdsc00465xm4.jpg

<o:p></o:p>

Sen flyttad vi in i huset.... och så här ser det ut nu...... kartonger, kartonger, och kartonger. Jag trodde att det skulle finnas plats då man flyttar från en 3a till ett hus men tänk så fel man hadde. Så just nu går det väldigt långsamt frammåt med akvariet. Mne nästa steg är att få det nya 720 karet på plats så man kan börja limma lite rördelar.

<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna bild är från ovanvåningen. Luften från akvariet sugs in i värmepumpen. Man blir av med all fuktig luft runt akvarit. Det käns inte ens i huset att man har akvarie. Det är en frånluftvärmepump så all värmeenergi från belysningen kommer att hamna i husets vattenburna värmesystem

Det är mycket bättre än så, all den energi som gått åt för att bilda din fukt kommer att återvinnas och ge skön värme i huset. Den energin är mycket högre än rena värmeenergin. Grattis till ett bra tänk!

MVH Lasse

PS Med det fundamentet hade jag inte stannat på 15 kubik ens!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser kanon ut! :smiley20:

känner igen det där flyttsyndromet.. vi flyttade från 60 kvadrat till nästan 180 kvadrat (enligt ritningen iaf), och likförbannat är det trångt :skrattar:

Då skulle du varit med vid förra flytten - från ca 150 + biutrymme till 100 utan! Inte underligt att det har blivit Nanokar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner igen det där med att flytta från litet till stort... det där stort försvinner, för det känns som att flytta från litet till mindre... med alla kartonger och annat krafs man samlar på sig...

Men kul att följa från början, med husbygge och allt... Kommer att följa detta bygge med spänning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu har jag äntligen borrat och lyft 720 karet på plats.

dsc00491ai1.jpg

Här håller jag även på att limma lite rördelar. Hoppas att jag inte har glömt någon uniondel eller packning som måste träs på innan man limmar.

dsc00486rl1.jpg

Det blir även ljudämpningsmattor bakom gipsen och luckorna. Det är en vanlig dämpmatta till bilar. Fans på Micro för 6kr/m. Jag hoppas på att det kan dämpa ljudet lite grann.

Om alt går vägen så kommer 720 akvariet fyllas i morgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Blir nog superbra när du fått igång båda karen! Ska du ha en sump till båda karen eller är de var för sig? Blir det olika inriktning på dem?

Vore coolt och ha blandat med fisk och koraller i 720 liters burken och en stor tryckare etc. i 540 liters karet =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det skönt att kunna göra saker som man vill ha det i ett nytt hus, ventilation osv.

Ser trevligt ut.

Jag vill också ha två olika akvarium nu.

Hade varit roligt för min egen del att ha ett akvarium med sjöhästar som var kopplat till gemensam sump. Men men man kan inte få allt.

Mvh Daniel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade just mailet jag skickade till mina polare för att få hjälp med att flytta akvariet. :)

"

Hej era grisar, detta mail har jag väntat länge på att få skicka!<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Dom började montera vårt hus idag 7:00, 11:23 var monteringen klar. Vi kommer att få tillträde den 5 oktober, och ska vara ute ur lägenheten senast den sista oktober. Det vore lämpligt om vi kunde få till en akvarieflytt någon dag runt 20-22 oktober. Jag är ledig både före och efter den helgen, så vi kan ta det någon dag då det passar er.<o:p></o:p>

Mitt lilla 500Liters hörnakvarium har jag sålt, till en kille som bodde på tredje våningen utan hiss.... Så det är bara 800liters saltvattensakvariet som ska flyttas. ca 170kg sten och runt 300L vatten måste flyttas med. Så har ni några absolut rena dunkar får ni gärna ta med dom. Om flytten går bra tar det nog runt 4 timmar.<o:p></o:p>

Vi får hoppas att hissen funkar den dagen. <o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Vad har ni då gjort för att förtjäna denna ärofyllda uppgift??<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Micke:<o:p></o:p>

Kräktes på balkongen på min 30 årsfest och lyckades att pricka samanlagt 2 balkonger så det stänkte lång upp på rutorna. Grannarna hadde vissa bestämda åsikter om det på morgonen....Att du har bitit mig i stortån, loskat på runsbordet och juckat Samuels ben är ju en ren bonus.<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Peter:<o:p></o:p>

Segelflygare och till lika segelflygchef, Men framförallt grishämtningarnas okrönte konung. Brukar börja med att landa på rätt normala ställen men lyckas ändå alltid förvandla en fullt normal hämtning till en äkta grishämtning genom att: Ange fel kyrka, sprida ut grejorna till vagnen över halva flygfältet, ringer samtidigt man ska på avslutningsfest, är övertygad om att det går att hitta genvägar i ett sommarstugeområde som ligger på en halvö i mälaren, har en vagn vars dörr inte går att stänga. <o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Jörgen:<o:p></o:p>

Knackar på min dörr en söndagsmorgon runt 7:00 och frågar om jag kan följa med och flytta några möbler. Kvällen innan hadde vart mycket hård och blöt och efter som jag fortfarande var full så svarade jag "ja det kan jag väl".<o:p></o:p>

Flytta några möbler visade sig vara att tömma hans hus i Sköldinge på allt......, Jörgen har dessutom en böjelse att samla på sig svintunga ekmöbler, så det var ju ett bra sätt att förstörde en annars så god bakfylla.<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

/Daniel "

Ja, det är ett helvete att flytta akvarium......<o:p></o:p>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, Inatt sprack 540 karet i botten...... Min fru väckte mig och sa att det lät konstigt. Jag jag upp och tittade och såg att det rann om akvariet. 720 karet var nästan fyllt. så jag fick kasta övet allt som fans i det lilla karet till det stora. Fiskarna ser ut att trivas ialla fall. Jag tror att vi kar klarat oss från vattenskador.

Då skadan bara uppkom av sig själft tror jag inte att försäkringsbolaget täcker några kostnader.

Fyy håller inte 720 karet tätt nu så kommer det en anons på köp och sälj sidan, med rubriken billigt! omgående......

540 karet ska ifortsättningen husera ett par ödlor! Så är det nån som vet nått om leopardgecos och dyligt får ni gärna skrva en rad vad dom behöver, och gärna en länk till ett ödleforum!

Jag vet inte riktigt varför det har gått sönder, sättningar i huset, spänningar i glaset? Sprickan var längs hela botten från det borrade hålet. Det stog rakt ialla fall....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...