Gå till innehåll

Bakgrund


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Funderar på hur jag skall göra bakgrund i kommande kar och är lite villrådig.

Jag känner i princip till 4 alternativ:

a) Ingen bakgrund alls

B) Måla

c) Back to nature

d) Riffkeramik

a är inget roligt om man inte har insyn från båda håll.

b har jag idag (blått), men det blir inte bra om man som jag gillar att fota. Svart kanske skulle bli lite bättre, men inte bra.

c tycker jag inte riktigt passar i textur och färg, men det kanske finns i revtyp/färg?

d är på tok för dyrt men det jag tycker ser snyggast ut.

Finns det andra varianter? Finns det någon DIY som blir åt riffkeramikhållet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dyrt kanske men de blir bra,, om man lägger upp LS mot rutan så att det ser ut som en lite sluttande klippvägg.

Det låter ju bra i teorin, men jag känner att det kan finnas lite nackdelar. För att kunna stapla sten så högt (även om mitt kar kommer bli relativt lågt) så måste man ju stapla sten utmed hela baksidan. De flesta kar jag sett som är staplade på detta sätt har jag personligen lite svårt för. Revväggar i all ära, men de är snyggare i verkligheten än i kar. Detta är en högst subjektiv åsikt.

Egentligen skulle jag ju allra helst ha ett kar som man kan se från två håll, men det blir nog svårt att ordna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag plockade av en BTN bakgrund igår från mitt nya kar, den tog upp rätt så mycket av djupet, det är ju den största nackdelen som jag ser det om man har ett relativt grund kar, har man ett kar me dkanske 80-90cm djup, då kan det nog bli en rätt så häftig effekt. Men de kostar som sagt en del. Wrang hade ju en Red Sea variant i sitt innan. Finns bilder i hans tråd om sitt kar om jag inte minns fel. Ska slänga ut en annons på min bakgrund o se vad man kan få för det hela... :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BTN Red Sea som jag hadde hör inte hemma i ett saltvattensakvarium hela karet upplevs gulare då jag hadde den i och tog upp onödigt mycket plats 10-15cm.

Har faktiskt pratat med tillverkaren av BTN och påpekade detta att den ser inte ut som en revvägg. Han höll med om detta men hadde inte någon tanke med att byta färgen då den ej säljs så mycket.

Hur djupt kommer karet bli

Gillar min svarta färg på bakrutan blir bättre kontraster om du gillar att fota

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet kommer vara 70 djupt. Såg bilder på ditt kar wrang, och håller med om att det såg gult ut. Svart slår nog blått när det gäller foto, men det känns ändå som att det borde bli konstigt om man tar ett foto där en del av bakgrunden blir det målade glaset.

Kanske blir bättre i ett djupare kar dock. I mitt lilla kar så hamnar ju bakgrunden nästan alltid med, och tenderar att dominera bilden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det andra varianter?

Reklamfilm ifrån en reklamfirma är perfekt tycker jag, finns i massor av färger och kostar ca 80SEK/meter. Lätt att ta bort om man skulle ändra sig och ger inga spegeleffekter när man tittar genom två glas. Jag är emot alla bakgrunder som kan ta focus ifrån innehållet !

Hur kul är det om någon tittar in i baljan och kommentaren blir "- Snygg bakgrund"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tipsa om "Jewels" bakgrunder. Finns att köpa i 60cm bitar som man fogar samman med silikon. Blir överväxt med kalkalger och annat skoj på 6-12månader. Innan det är den lite mörk i sin svarta grundfärg.

Dessa är tydligen vanliga att använda i Danmark.

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...