Gå till innehåll

Ny artikel: Saltvattenskemi för nybörjare


Scooby_doo

Rekommenderade inlägg

Hej Saltvänner,

Jag blev medlem under Q3 2006 på SVG, och nu blir det snart paus, pga av julen firas borta samt åker juldagen på semster 1 månad och kollar fiskar på riktigt :)

Skulle passa på att tacka för kanonbra forum 2006, samt att ge en 'julklapp' till SVG och alla medlemmar.

Det är en artikel som jag skrivit på under en längre tid som handlar om Saltvattenskemi, förklarat på ett enkelt sätt utan formler mm.

Den är främst avsedd för nybörjare men även andra kan förhoppningsvis ha användning av den, då ämnet dyker upp ofta som frågor i forumet.

Innehållet är generell information om saltvattenskemi samt information om olika vattenparametrar och vad man kan/ska göra åt dem.

Övrig information som finns med är tex. förklaring av olika förkortningar, tabeller och länkar som jag själv har valt ut.

Ett STORT TACK! ska ges till Jonas (Sillen) som agerat 'testpilot' och tålmodigt granskat dokumentet i flera omgångar.

Han har även bidragit med en del värdefulla tips, kommentarer mm, som gjort dokumentet bättre än det var från början.

Synpunkter på dokumentet och konstruktiv kritik mottages gärna.

enjoy!

Wrang - kan du lägga in dokumentet här i tråden som jag skickade till dig, (då det är för stort 629kb).

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

kan säga att redox är ett lite 'flummigt' ämne, och svåt att generalisera det på enkel nivå då effekterna är komplexa.

men vad är det som är helt fel? - specifiera gärna, då allt är tydligen fel enligt dig?

tycker en hel stämmer mot denna artikel från reefkeeping:

http://reefkeeping.com/issues/2006-05/rhf/index.php

~Henrik

Snyggt jobb. Synd bara att det är helt fel om redox.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Redopoxtential är förhållandet mellan att oxidera ett ämne t.ex järn från +2 till +3 eller att reducera det från +3 till +2. Syre har ofta med det att göra men många andra ämnen också. Sulfit använder man t.ex för att reducera i vin eller C-vitamin i fiskmat.

Syre är det vanligast att oxidera med men det går på andra sätt också.

Länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Redox

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Stig,

jag vet att redox är ett mått på summan av all oxidativa (syregivande) och reduktiva (syreförbrukande) processer.

men detta är en generalisering till för nybörjare

från 'inledningen' i dokumentet:

"I saltvattenshobbyn finns inga exakta regler, utan följande kan ses som generella

rekommendationer istället för helt korrekta redogörelser, då en del av informationen

har generaliserats för att göra informationen mera lättförstålig."

kan förstår ej varför det gör att: "det är helt fel om redox"?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen Stig,

Kan fortfarande ej förstå varför du hävdar att det är "helt fel om redox"?

Har som sagt tidigare gjort en generalisering, där jag skrivit om syremättnaden för att gör det lättare att förstår för nybörjaren.

"REDOX-POTENTIAL - Ett mått på balansen mellan oxiderande och reducerande ämnen. Vid utsläpp av syreförbrukande ämnen sjunker syrehalten i vattnet och därmed också redoxpotentialen."

"SYREMÄTTNAD anger hur stor andel av den syrebindande kapaciteten som

är tagen i anspråk. Eftersom syrets löslighet i vatten beror på temperaturen är

det praktiskt att vid jämförelse använda syremättnaden."

Att det syremättnad ej är helt samma sak som redox kan hända, men för nybörjaren är det irrelevant i detta avseendet tycker jag.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...

Synpunkter på dokumentet och konstruktiv kritik mottages gärna.

enjoy!

...

Jag är inte tillräckligt kunnig för att säga vad som är rätt eller fel i texten om Redox. Vad jag tycker är synd är att det kommer kommentarer om att det är helt fel när någon som lagt ner stor energi på att få till något lättläst och dessutom ber om konstruktiva kritik. Om det nu är fel föreslår jag att synpunkter kommer in med förslag på förändring där saker blir rätt!

Stig jag vet att du kan massor. Skriv förslag på ny text som förklarar Redox. Är det så att den är bättre och mer korrekt för att fylla artikelns syfte kommer säkert förändringen införas. Jag har pratat med Henrik om sådan sedan tidigare och då har han varit positiv till att uppdatera.

Henrik!

Du har skrivit en toppen artikel som jag hoppas får efterföljare om något annat.:smiley20: Vill du ställer jag upp som testpilot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Saltvänner,

Jag blev medlem under Q3 2006 på SVG, och nu blir det snart paus, pga av julen firas borta samt åker juldagen på semster 1 månad och kollar fiskar på riktigt :)

Skulle passa på att tacka för kanonbra forum 2006, samt att ge en 'julklapp' till SVG och alla medlemmar.

Det är en artikel som jag skrivit på under en längre tid som handlar om Saltvattenskemi, förklarat på ett enkelt sätt utan formler mm.

Den är främst avsedd för nybörjare men även andra kan förhoppningsvis ha användning av den, då ämnet dyker upp ofta som frågor i forumet.

Innehållet är generell information om saltvattenskemi samt information om olika vattenparametrar och vad man kan/ska göra åt dem.

Övrig information som finns med är tex. förklaring av olika förkortningar, tabeller och länkar som jag själv har valt ut.

Ett STORT TACK! ska ges till Jonas (Sillen) som agerat 'testpilot' och tålmodigt granskat dokumentet i flera omgångar.

Han har även bidragit med en del värdefulla tips, kommentarer mm, som gjort dokumentet bättre än det var från början.

Synpunkter på dokumentet och konstruktiv kritik mottages gärna.

enjoy!

Wrang - kan du lägga in dokumentet här i tråden som jag skickade till dig, (då det är för stort 629kb).

~Henrik

De va en fin julklapp! Bra jobbat! Ska läsa dokumentet o kommer gärna med feedback sen.

Mvh

Jonas Roman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...