Gå till innehåll

andreas percula 90


andreassofus

Rekommenderade inlägg

hej!

startar en ny tråd om mitt kommande akvarium. som en del säkert har läst så har jag tidigare planerat att bygga ett kar med bänk och sump själv helt från början, men så blev inte fallet.

dels för att jag tror det blir för svårt eftersom jag är nybörjare och dels för att det kommer att bli för dyrt.

men efter en del läsande och funderande så kom jag fram till att ett färdigt akvarium var mer passande till mig.

hittade då ett percula 90 som "laggeman" här på guiden hade till salu.

efter att vi hade diskuterat lite så slog jag till. har nu lagt en handpenning på karet och ska hämta det efter julen (kanske efter nyår)

så vad tror ni,, har jag tagit ett klokt beslut?

eftersom alla här på guiden verkar vara bildtokiga och uppskattar bilder så kommer jag att lägga upp bilder redan från det att jag sätter mig i bilen i värmland och tills jag är framme till slutdestinationen malmö. ca 110mil tur och retur.

sen kommer jag att lägga upp massor av bilder steg för steg på hela starten samtidigt som jag kommer att ställa ca 1000000 frågor om dagen på olika saker om hur jag ska gå till väga för att få en så bra start som möjligt.

så dom som är intresserade och är villga att hjälpa mig med mitt akvarium är hjärtligt välkomna att skriva i den här tråden vare sig det är tips eller kritik, jag uppskattar allt.

ju mer tips destå bättre :)

ja det var väl allt just nu, så får vi se vad som händer nu framöver.

tack så länge!

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 432
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Redan en tråd Andreas? :) Det gick fort.

Bjarne: Jag har inte uppfattat det som fullt tillräckligt när jag hade det igång.

Det sitter 4 cirkulationspumpar av märket AquaBee, modell UP 2000L, varav en är retur från "sumpen".

Visst kan man sätta i fler om man vill, men de ska få plats också. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andreas

Har kompletterat i facket till höger i karet med en stream pump 6000L/h

Själva streamen bygger 145mm från bakkant till framkant hållaren har jag limmat fast med sillicon

men du kan säkert ha ett magnetfäste oxså

stream1.jpg

Så jag har helt enkelt plockat bort den glasskivan med alla småhål och gallerskydd som sitter på högersida av karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej på er!

sitter och funderar lite på osmosanläggningen som jag ska köpa.

har ni någon att rekomendera?

lägger upp en bild oxå och undrar om det är här jag ska koppla in den?

har kopplat in en en tvättmaskin där nu.

Kör själv med en AquaNature 120 skulle jag idag köpa en ny så hadde jag gjärna köpt den med silicat/nitrat filtrer som sitter på osmosen efter membran röret

Koppla in på samma sätt som din tvättmaskin.

se denna länk från min hemsida Osmos inkoppling på kallvattenrör

attachment.php?attachmentid=6073&d=1144505736

attachment.php?attachmentid=6074&d=1144505736

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lättast är nog att då går till en lokal VVS firma å visar upp bilden ;)

Är ett litet spec bygge som jag knåpat ihop

efter själva kranen (Ballofix) så sitter det en koppling för 8mm slang

Min osmos har inte silicat/nitrat filtret ett sådan här osmos kostar från 1000:- har jag för mig. Är värdt pengarna i långa loppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idag var jag i karlstad och var inne i saltvattenaffären.. väldigt kul va det :)

pratade med han om LS. han hade sten från fiji och bali som va 3-4 månader gammal som låg i hans akvarium i affären. jag skulle få köpa det för 125kr/kg

är det något att satsa på? han sa att det var bättre att köpa begagnad sten för annars tar det så lång tid.

vad tycker ni?

sen hade han även en tunna med salt till mig som hette tropic nånting, den kostade 1190kr va inte det väldigt dyrt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunnan bör vara väldigt stor till det priset. En 25kg tunna brukar gå för runt 700kr plus/minus lite för olika fabrikat. Vänta med att köpa salt tills du är i skåne annars. :) Stenen var väl ett ok pris på tycker jag, och har den gått så länge i karet i butiken och det har skummats o haft sig så kortar ju det ned inkörningstiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var en 25kg hink,, misstänkte att det var dyrt..

stenen har gått i 3-4 månader.

får se hur jag gör.

ja salt kan ja ju köpa i malmö när jag ändå är där.. det va en bra ide :)

Jag antar att det va farid på amazon du va hos?

Han är hejdlöst dyr på saltet, så köp det någon annan stanns.

Sen brukar jag ta det han säger med en nypa salt då det sällan stämmer när man kollar upp det i efterhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En hink TM Pro Reef brukar gå på ~900 spänn, köp Reef Crystals istället. kostar runt 700 och är minst lika bra som pro reef enligt alla jag har pratat med.

Tropic marin Pro-reef 25Kg

Till 750L ,730 kr

TM PRO-REEF 25 kg 25 kg Till 750 liter vatten 760,00

Vet inte var du sätt den för 900kr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tropic marin Pro-reef 25Kg

Till 750L ,730 kr

TM PRO-REEF 25 kg 25 kg Till 750 liter vatten 760,00

Vet inte var du sätt den för 900kr

Korallrevet, men där är det ju dyrt överlag iofs...

hade för mig att den kostade 900 på JR sist jag var där, det var iofs ett tag sedan..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att det va farid på amazon du va hos?

Han är hejdlöst dyr på saltet, så köp det någon annan stanns.

Sen brukar jag ta det han säger med en nypa salt då det sällan stämmer när man kollar upp det i efterhand.

jepp, ja tar de han säger med en nypa SALT ;)

får se om jag hittar något i malmö när jag är där nästa helg.

hur tycker ni jag ska göra med LS nu.. det är mitt största frågetecken för tillfället.. är det värt att köpa begagnat eller inte? jag blir ju inte ledsen om jag slipper betala 150kr/kg för stenen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hello.

nu har ja kommit hem från min lilla resa ner till malmö.. så nu står det ett akvarium här hemma hos mig :)

jättekul är det att äntligen har hämtat det.

det var lite problem med att få in det i bilen så vi fick montera isär möbeln.. sen gick det allt bra.

så nu är väl nästa steg att sätta ihop bänken igen och röja upp lite så jag får plats med karet där det är tänkt att det ska stå.

tack "laggeman" det var trevligt hemma hos dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...