Gå till innehåll

andreas percula 90


andreassofus

Rekommenderade inlägg

  • Svar 432
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

hur tycker ni jag ska göra med LS nu.. det är mitt största frågetecken för tillfället.. är det värt att köpa begagnat eller inte? jag blir ju inte ledsen om jag slipper betala 150kr/kg för stenen :)

Hittar du begagnad sten som ser bra ut med mycket smådjur, utan fula alger och som varit i ett väl fungerande akvarium och det dessutom är halva priset mot butik vore det kanon! Köper du LS från en privatperson som kanske fått sitt akvarium kraschat av någon anledning och allt har dött är det nog inte så bra...

Jag hade definitivt köpt beg. LS om det fanns och isf av en seriös person från detta forum t.ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaret. jo det hade ju varit bra om jag hittade begagnad sten, men problemet är ju att jag inte har någon erfarenhet av varken stenen eller saltvatten så det är inte så lätt för mig att veta om stenen är bra eller inte tyvärr. eller hur man ser om den är bra eller vilka alger som är bra eller dåliga.

antar att om det är kalkalger på dom så är det ingen fara för det är väl inget negativt vad jag har förstått?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad tycker ni annars om jag köper ny sten fast i omgångar.. kanske på tre gånger eller så.. och under tiden så sätter jag inte i någon fisk eller koraller eller så,, och inte heller har något ljus tänt under tiden.. skulle det funka?

jag har nämligen inte obegränsat med pengar så att köpa all levande sten samtidigt blir för dyrt om den är ny för ca 150kr/kg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan svara litet.

Base rock brukar vara helt rensad från djur på utsidan. Men inuti finns bakterier och diverse smådjur. Det är den bästa stenen enligt min mening när man startar ett nytt kar. Genom att det inte sitter döda djur och alger på den får man en mycket svagare nitrittopp. Den kan också vara billigare ibland genom att den inte absolut måste ha flygtransport. Men man får inte med diverse knappar, skivanemoner och annat roligt.

Sådan sten är det bättre att köpa senare när karet stabiliserat sig.

Om det är någon som lägger ned sitt kar brukar fiskar och koraller annonseras ut först. Om fiskar nästan saknas så kan du räkna med att det medicinerats i karet.

Mer kan man se om man kollar inlägg skrivna av personen i fråga. De hittar du via medlemslistan. Då kan du gissa om det är trötthet, sjukdomar, familjen eller något annat som orsakat försäljningen. Man kan ju naturligtvis PM:a och fråga också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.. så du rekomenderar alltså den stenen till en nybörjare som mig?

fast om jag ska köpa stenen i omgångar så blr det lite för långt att åka fram och tillbaka till gbg hela tiden (ca 25mil enkel resa)

det var ett bra tips om man hittar begagnad sten här, att kolla på inlägg som personen har skrivit.

men om jag hittart beg sten som har varit i ett väl fungerade akvarium, så anser inte du det vara sämre än att köpa ny sten då?

tack för svaret förresten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad tycker ni annars om jag köper ny sten fast i omgångar.. kanske på tre gånger eller så.. och under tiden så sätter jag inte i någon fisk eller koraller eller så,, och inte heller har något ljus tänt under tiden.. skulle det funka?

jag har nämligen inte obegränsat med pengar så att köpa all levande sten samtidigt blir för dyrt om den är ny för ca 150kr/kg

Det bör inte vara några som helst problem att köpa sten i omgångar. Du kommer få en ny "inkörningsperiod" varje gång du köper sten, men eftersom du har tålamodet att vänta så är ju inte det något problem. Om jag hade varit i din sits hade jag också köpt sten i omgångar och under tiden studerat det roliga liv som följer med stenen.

Som jag har förstått det så skall bra sten lukta fräscht av hav, inte unket eller på annat sätt obehagligt. Kolla också att stenen inte är full av "fulalger".

Begagnad sten kan vara minst lika fin som sten som köps i butik. Problemet kan dock vara, som Stig skriver, om kopparhaltiga läkemedel har använts, och det kan nog vara svårt att upptäcka vid en första koll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bör inte vara några som helst problem att köpa sten i omgångar. Du kommer få en ny "inkörningsperiod" varje gång du köper sten, men eftersom du har tålamodet att vänta så är ju inte det något problem. Om jag hade varit i din sits hade jag också köpt sten i omgångar och under tiden studerat det roliga liv som följer med stenen.

Bra sten skall lukta fräscht av hav, inte unket eller på annat sätt obehagligt. Kolla också att stenen inte är full av "fulalger".

jag är så illa tvungen att ha tålamod eftersom jag inte har så mycket pengar :)

men vad jag har förstått så kan det vara gasnka kul att titta på livet på stenarna oxå..

och om jag köper sten i omgångar så behöver jag ju inte lägga ut så mycket pengar samtidigt, och då kan ja ju köpa sten med bättre kvalitet oxå.

det får nog bli så.. är väldigt osäker på det där med begagnad sten eftersom jag inte vet hur dålig sten ser ut,,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte bara höra med er vad det vita är som sätte sifg på pumparna och lite varstans i karet.. är det kalk eller salt eller nåt? har igen lust att smaka på de för att känna om det är salt ;)

sen undrar jag om jag kan lägga dom där små gallrena som sitter i hålen framför pumparna i ättika några timmar /dygn för att få dom rena errer fräter ättika?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det var inga problem.. tog en kniv på bände lite med på framsidan.. sen var det bara att trycka på baksidan. mina satt inte speciellt hårt.

hur gjorde du när du gjorde rent i de smala facket framför skummaren.. där får man ju inte ner händerna och torka upp vattnet o skiten som ligger på botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde rent så gott jag kunde med en platt golvlist bit,(man tager vad man kan hitta).

Sen spolade jag av det lite så att skiten rann ner i botten,när det var gjort så tog jag en grovdamsugare och kopplade ihop med en bit trädgårdsslang sög uppvatten och skiten.

Gick rätt smidigt faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag lite problem (tror jag)

det är så att jag har gjort rent skummaren. sktuva bort pumpen och koppen sen gjorde jag rent inne i själva skummaren.. och i mitten på skummaren är det ju ett rör om man säger.. och på "röret" sitter de ett litet svart plastlock.

nu är det så att jag råkade trycka ner de lilla locket i "röret" så nu får jag inte upp den .

går det att montera ner skummaren ännu mer så att jag kommer bättre åt att försöka få loss locket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok bra då vet ja de. jag får ju ner fingret eller en penna eller så och kan ta på locket.. men röret är ju bara nån mm större än locket och ligger längst ner. hade locket legat snett hade man ju kunna få upp den men nu ligger den helt rak så det är inget mellanrum alls nu mellan.

men jag funderade på om det går och få bort den svarta underdelen på skummaren? eller om den sitter fast?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du sett denna manual. Enligt denna skall man kunna separera botten med själva skummar röret

http://www.simontorp.se/pdf/aquamedic_turboflotorpercula.pdf

Nån bajonett fattning i botten

och enligt bilden nr 8 skall kunnas tas bort. Detta rör är bara för att leda in vattnet i skummaren och locket då för att hindra trycket upp i skummaren. Sitter ej locket ivägen för vattnet så spelar det nog ingen roll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...