Gå till innehåll

Ricards 300-literskar


Hulteke

Rekommenderade inlägg

VÄLKOMNA!

Inledning: (läs inte detta om du bara är intresserad av teknik och bilder)

Så var det då dags att starta en tråd om mitt lilla projekt i vardagsrummet. Tanken är att tanken inte skall vara tanken utan det som är i! Detta är lite av en programförklaring. Som de flesta saltisar har jag lång erfarenhet av akvarestik eller åtminstone runt 30 år. Gällande de salta karen är jag heeeelt ny men har redan hunnit förstå att det finns en kulturskillnad mellan söt- och saltvattensakvarister. För att generalisera och göra det tydligare: det första man gör som entusiastisk akvarist med vanligt akvarium är att visa vilka fiskar/växter man har införskaffat eller lyckats odla på. I saltvärlden verkar skåpet under akvariet vara det centrala! :smiley9: Därför säger jag det igen. Tanken med tanken är innehållet, inte tanken. (det är inte akvariet/tekniken eller byggandet/modandet, utan livet i som är fokus) Vill förtydliga med att säga att jag självklart inser sambandet mellan bra teknik och fungerande liv i burken men om fokus i denna hobby måste vara prylarna så blir jag inte långlivad. (eller så blir jag prylb*g :jävul:) Nog om det.

Bakgrund:

Jag har en god vän, tillika mentor i saltvärlden, som fick mig att komma in på detta med saltburkar. Grunden och förutsättningarna hade dock lagts på ett föredrag i Jönköpings akvarieförening, där en kille som heter Klas berättade om denna hobby och olika nivåer att lägga sig på (beroende på vad man har för ngt i, koraller, håda/mjuka etc). Då insåg jag att det kanske går att ha ett saltkar utan att bli professor i kemi och mångmiljonär. Så, min vän hade beställt ett 300l. low iron-kar från Globefish och gjort en otroligt snygg möbel (Ikea kökstäckskivor!) men sedan hamnat i ett läge där han skulle flytta vilket sköt hans planer kanske upp till två år framåt. Detta gjorde att det stog en jättesnygg setup och bara bad om att få komma hem till mig ... :snurrig: Detta gör att jag nu har ett 300-literskar med kanonsnygg bänk.

Fakta:

Mått: 120x50x50 - 300 liter + 144 liter sump. Karet med 10mm. glas kommer från GlobeFish.

Sump: 144 liter (cistern/vattenpåfyllning: 64 liter Sump: 80 liter)

Skummare: Aqua Care 700A (driven av Eheim 1048?)

Returpump: Eheim 1262 (3'400l/h)

Cirkulation: följer med spänning Tunze Nano Streamers utveckling. Verkar ha en del barnsjukdomar men hoppa mycket på dessa små juveler. Om man kommer till rätta med problemen blir det två Nano Stream med multicontrol.

Salt: Crystal Sea, ett salt som jag har kört i det kar jag driftar och det har fungerat tokbra där så ...

:nya bilder: Bilder? Jo då så att eh...

Till att börja med, är det någon som kommer ihåg läsken Vira Blåtira? Om du missade denna färgämnesboost som kom i mitten av 1980-talet så kan du komma hem till mig. Jag har faktiskt 300 liter stående här i vardagsrummet ... Se själv!

dsc05178uo5.jpg

Vi skall försöka att inte gå händelserna i förväg utan vad sägs om denna högst hustrun-är-borta-på-annan-ort-bild? Det är ingen som känner ingen upplägget va?:smiley9:

Älskling - är du redan hemma?!? :smiley18:

dsc05169ix3.jpg

I full färd med att fixa med stenen ..

dsc05167vc8.jpg

Men om vi tar det där med prylar och grejor så ser det ut enligt följande:

Salt:

dsc05160sv8.jpg

Sump:

Sumpen är gjord av ett 144 liters akvarium (90x40x40) som jag har limmat i två glasskivor - keep it simple! :nöjd:

dsc05161ak3.jpg

Skummaren: en AC700A - gör jobbet - t y s t !

dsc05154do3.jpg

Termometern: Jag förstår om du nu höjer på ögonbrynen ... Hittade en så tokcool termometer hos den lokale handlarn här i Jönkan. Det är Aquatic Nature som har gjort en minitermometer, bl.a. avsedd för deras Cocoon (se http://www.aquatic-nature.be/francais/details/aqcocoon.htm för mer info) och den lilla rackarn ser iallafall ut så här:

dsc05159ej7.jpg

Hoppas du inser hur liten den är ...

Nu har jag inga fler vettiga bilder att visa utan här kommer några vyer över hur det kommer att se ut. Jag vill också påpeka att jag har en god vän som gör möbler som kommer att göra en list som kommer att stå som sockel/kronlist på kanten av akvariet för att förhinda självmordsbenägna clowner och en lyckig nybliven saltis att bli bländad av armaturen. På bilderna nu är det frigo/spillbit som gör jobbet.

dsc05175de4.jpg

Halvnöjd snubbe:

ricardhultekelh8.jpg

_________________________________________________________________________

OK. Då har jag en fråga till alla som ser denna tråd:

Sand eller inte sand?

Det är min stora fråga till alla rutinerade och pålästa.

Glöm inte att ge din syn på saken med erfarenhetsbakgrund men gärna också mer av teoretiska resonemang kring vad som händer ...

Hoppas dessa bilder får igång tråden något.

Mvh.

Ricard Hulteke

my.php?image=dsc05149dl9.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 199
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Som du kommer att märka så läggs mest energi i detta forum på tekniken.

Hur teknik löst tänker du driva karet?

Lycka till!!!

Hej!

Teknik löst - det stämmer bra! Jag har fixat en del teknik men det var kanske inte så jag menade, att jag inte skulle ha de hjälpmedel som finns men vad jag försökte säga var att anledningen till att jag har ett saltkar (jippieee! :skrattar:) är alla små eremiter, Gobies, Räkor, Clower, anemoner mm. mm. Det är inte Red Dragon eller ngt annat asfräckt tekniskt påhitt utan djuren som är mitt fokus. Sedan måste jag erkänna att jag har en god vän som har hjälpt mig med rubbet. Jag är en n o l l a på detta med salt och han har verkligen hjälpt till med många tankar och idéer. (och om han vill framträda i denna tråd så är han välkommen, annars kör vi lite anonymt) Litar helt på hans erfarenhet och vid sidan om den kommer jag ju snart ha egen. Vad säger du om sand då? Får man inte problem med en massa alger av sand?

Mvh.

Ricard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir kul att följa, lägg upp massor av bilder.

Tjenare Addo!

Tackar dig för att vara först att skriva ngt i tråden. Kul! Nu är bilder ute och jag väntar spännt på att bli sågad men glömt inte att skriva om sand. Är själv rätt anti men det är ju snyggt när den är vit. (inte grön/brun)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevlig termometer :),,, och karet ser gött ut

Ja - hej förresten Richard, schyst namn! - satsa på en sån termometer du med! Din signatur var rätt kul faktiskt. Har inte tänkt på vatten på det viset ... Men du, sand, är det inte så att man riskerar adda till en massa skit till vattnet, alltså en massa ämnen som reagerar och i slutändan blir trista alger i brunt och grönt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fixat!

Nu vill jag höra vad du tycker om bilderna och om sand i karet! :stjärna:

nice! :)

Ser ut att bli bra det där. Och ang sand så tycker då jag att det är bra mycket snyggare än barebottom.. Antingen DSB (10+ cm) eller ett tunt dekorationslager.

Ska du bara ha sanden för syns skull så ha ett sånt tunt lager som möjligt, bara så det täcker glaset.. samlas mycket skit på botten. Sen är min personliga åsikt att finkorning sand är snyggare, men svårare att få att ligga still.

Själv kör jag med ett tunt lager (0.5-1.5cm) korallkross (3-5mm) men jag ska testa med mer finkornig sand, om inte mina streamers virvlar runt det för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv alltid använt calcialit (stavning?)0-1mm, ett kalkhaltigt krossat grus som jag inte har haft några problem med. Tycker att intrycket av akvariet blir bättre med en vitt botten. Ett tunt lager som man kan röra runt i, eller suga upp och tvätta vi eventuellt vattenbyte har funkat för mig. Det finns hur många olika åsikter som helst om just sands vara eller icke vara, jag tycker det är skitsnyggt och därför har jag det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nice! :)

Ser ut att bli bra det där. Och ang sand så tycker då jag att det är bra mycket snyggare än barebottom.. Antingen DSB (10+ cm) eller ett tunt dekorationslager.

Ska du bara ha sanden för syns skull så ha ett sånt tunt lager som möjligt, bara så det täcker glaset.. samlas mycket skit på botten. Sen är min personliga åsikt att finkorning sand är snyggare, men svårare att få att ligga still.

Själv kör jag med ett tunt lager (0.5-1.5cm) korallkross (3-5mm) men jag ska testa med mer finkornig sand, om inte mina streamers virvlar runt det för mycket.

Några frågor ang. alla dina tips (TACK!):

1. DSB - vad är det? (hacka inte på mig för att jag inte googlar detta själv :smiley24: - det är ju ett samtal det här ...)

2. Upplever inte du att du får i en massa ämnen som blir skti i slutändan? Förstår och delar fullkomligt åsikten att det är toksnyggt med sand, frågan är om det är funkis?

3. Cirkulation+sand=inte sant. Det blir aldrig sand på hela botten oavsett om man kör 15mm. eller 15cm. Med högre flöden så är detta en utmaning.

Under mina stenar har jag plexiglas som skydd och inte ens dessa (2mm. tunna) täcks bra om man har höga flöden, då sanden flyttar runt hela tiden ...

Eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv alltid använt calcialit (stavning?)0-1mm, ett kalkhaltigt krossat grus som jag inte har haft några problem med.

Intressant. Stavningen har jag ingen koll på men däremot skall jag försöka hitta mer info om calcialit. Någon annan som vet något om denna kross?

Tycker att intrycket av akvariet blir bättre med en vitt botten. Ett tunt lager som man kan röra runt i, eller suga upp och tvätta vi eventuellt vattenbyte har funkat för mig. Det finns hur många olika åsikter som helst om just sands vara eller icke vara, jag tycker det är skitsnyggt och därför har jag det.

Att du tycker det är skitsnyggt tycker jag låter som en väldigt vettig motivering, speciellt om man ser till att du inte har haft några problem med det. Får som sagt försöka kolla upp detta lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ungefär en så bra motivering du kan få då jag inte heller har någon doktorsexamen i KEMI, annars kan jag alltid dra till och ljuga ihop något som jag inte har någon aning om.

Låter vettigt. Men men, nu skall jag sova. Klockan är 01:37 och jag skall snart jaga vidare genom livet. Ser fram emot era inlägg och synpunkter och som sagt Richard, uppskattar att du inte bara ordbajsar utan är uppriktig. Sov så gott!

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några frågor ang. alla dina tips (TACK!):

1. DSB - vad är det? (hacka inte på mig för att jag inte googlar detta själv :smiley24: - det är ju ett samtal det här ...)

2. Upplever inte du att du får i en massa ämnen som blir skti i slutändan? Förstår och delar fullkomligt åsikten att det är toksnyggt med sand, frågan är om det är funkis?

3. Cirkulation+sand=inte sant. Det blir aldrig sand på hela botten oavsett om man kör 15mm. eller 15cm. Med högre flöden så är detta en utmaning.

Under mina stenar har jag plexiglas som skydd och inte ens dessa (2mm. tunna) täcks bra om man har höga flöden, då sanden flyttar runt hela tiden ...

Eller?

1. DSB = Deep Sand Bed. sök på forumet, jag orkar inte förklara dsb kl 01:45 ;)

2. Har inte märkt något "skit", kör så tunt lager + att jag "dammsuger" vid varje vattenbyte och har några nassarius som gräver runt.

3. Visst, det kanske ligger kvar men troligtvis inte om man kör finkornigt. Jag har som sagt 3-5mm storlek och det ligger kvar trots 2x tunze stream 6000 som flåsar på. det går alltid att "armera" finkorningt grus med lite grövre på utsatta ställen. Men sen beror det ju på vad man har för cirkulation, har man lps så behöver man inte x antal streamers som går på högvarv.

Finns korallkross i storleken 1-3mm som är jäkligt snyggt imo, går ju alltid att testa om det ligger kvar.. gör det inte det så är det inte värre än att man suger ur skiten alt. experimenterar med cirkulationen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. DSB = Deep Sand Bed. sök på forumet, jag orkar inte förklara dsb kl 01:45 ;)

2. Har inte märkt något "skit", kör så tunt lager + att jag "dammsuger" vid varje vattenbyte och har några nassarius som gräver runt.

3. Visst, det kanske ligger kvar men troligtvis inte om man kör finkornigt. Jag har som sagt 3-5mm storlek och det ligger kvar trots 2x tunze stream 6000 som flåsar på. det går alltid att "armera" finkorningt grus med lite grövre på utsatta ställen. Men sen beror det ju på vad man har för cirkulation, har man lps så behöver man inte x antal streamers som går på högvarv.

Finns korallkross i storleken 1-3mm som är jäkligt snyggt imo, går ju alltid att testa om det ligger kvar.. gör det inte det så är det inte värre än att man suger ur skiten alt. experimenterar med cirkulationen :)

1. förstår att du inte ger dig in i ngn jätteförklaring nu. Själv skall jag i bingen när jag har skrivit de här raderna. Får söka på forumet i mer vaket tillstånd!

:lalalalala:

2. ok. låter ju vettigt. Har en fråga där men får nog googla. Handlar om vad en nac... är?

3. lps - och det betyrder vaddå? (kan googla, jag vet ...)

Sov så gott!

:smiley12:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker persoligen sand är snyggare är bare bottom och visst får man räkna med bruna alger ett tag men låter man bara det vara ifed så brukar de försvinna av sig självt och håller man näringsnivåerna på minimum så blir sanden inte grön men den tenderar att bli lite gråare med tiden. Här är ett par bilder på mitt kar och du ser att sanden är algfri. Vodkatillsatserna hjälpte till att få sanden så här vit och fin. jag har inte rengjort sanden efter jag startade med vodkametoden. Gruset heter ciklidsand eller ciklidgrus och är Kalcit. ( Nu fick du den rätta stavningen på köpet också) Lycka till med ditt kar, det ser mycket trevligt ut.

attachment.php?attachmentid=7892&d=1157132300

attachment.php?attachmentid=7900&d=1157132455

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Produkten kommer från Aquatic Nature och heter calcialith.

http://www.aquatic-nature.be/english/details/equipm3.htm

Svärd. Jag menade produkten calcialith, det är säkert samma sak som cilklidgrus, den stora skillnaden är nog att calcialith är helt ren och behöver inte tvättas. Har för mig att ciklidgruset "dammar" något så in i bomben

MVH Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha, jag tar o sällar mej till kören av "icke-sovande saltvatten idioter"... som min fru kallar oss :)

Jag kör med sand på botten av karet, har ca 5 cm i mitt 128 liters kar med ca 3400 l/h i circulation o det funkar bara bra. Liksom j.svärd sa så blir det lite alger till en början, men låter man det vara ifred o allt stabiliserar sej så brukar det inte vara ngt problem. Jag har dock sett en tendens till att den vita sanden efter ett tag inte är vit, utan mer grå, så denna gången tog jag o använde en lite "beige-are" sand från börjen. Jag tycker att det ser bra ut, och det verkar funka för fiskarna o så...

Sen vill jag bara säga att jag håller med dej om att det som är i, alltså livet, är viktigare än tekniken! Många som jag pratar med om hobbyn, för prata gör jag... mycket, säger sej vara rädda för att prova på saltvatten eftersom man ju måste ha så mycket teknisk utrustning och allt det kemiska - men det stämmer ju inte. Jovisst, om man vill så finns det nog inget slut på vilken nivå man kan lägga sej, men det är ju inget måste...

Nä, hoppas jag inte svamlat för mycket, men om jag har gjort det så är mitt fösvar att klockan är 3:30 ;) Vi hörs!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller väl med Per-Erik om "icke-sovande saltvatten idioter" :P

kl är nu 05.30, anyway. kanonkul Ricard med en till här i området.

Känner ingen här omkring som pysslar med salt, har en jobbarkompis som jag försöker få in på salt, men han kan inte släppa sina discusar, vi får väl se hur det blir med den saken. Är själv ganska rookie inom det här med salt. Har väl haft igång mitt kar några månader nu.

Ha de, och välkommen till denna underbara hobby :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Diskusar! Hur kan man välja sådana tråkfisar till fiskar framför revens innevånare. obegripligt för mig. Visa honom Chaetodon semilavatus och säg att dessa är saltvattensdiskus men med lite fart i och ingen fisk som står och trycker i ett hörn. Fortsätt övertalningen Rasmus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HA! det va bra skrivet Jörgen! :)

Har inte kännt honom sådär jättelänge, halvår kanske, i början så var det inte en tanke från hans sida att börja med salt, men nu så.. har han iaf börjat kolla runt lite på lite utrustning, jag och han var nere hos Bengt för någon månad sen och pratade med Ted och Bengt, dom lyckades väl lite iaf :) han menar att om han ska börja ska han börja med nano för det är billigare.

Tja, jag vet inte, tycker runt 300 l är lagom att börja med.

Måste bara fråga, du är väl den enda som är vaken.

Vodka metoden, hur funkar de? doserar du varje dag eller en gång i veckan? är det absolut som gäller? :P

Sorry Ricard om jag snor din tråd för ett ögonblick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finfina bilder!

Angående sandets vara eller icke vara så har jag nu efter att ha kört BB i det akvarie jag har i gång idag blivit mer eller mindre frälst av detta. Jag har tidigare både haft korallkross och väldigt finkornig sand i tunnt lager i mina tidigare kar.

Fördelen med att inte ha någon sand på botten är att du kan blåsa på med cirkulation i MASSOR, (jag har ca 50-60x i turnover, siktar på närmare 100 innan jag e nöjd) detta gör ju att "skiten" transporteras direkt till skummaren innan det ens har hunnit brytas ner till ammonia/nitrit/nitrat/fosfat.

Är mycket nöjd med denna metod då jag aldrig haft några mätbara värden av nåt, detta trots att jag har minimalt med sten (ca 30kg till 280liter och relativt hög belastning 9 fiskar, 2 räkor, 1 sjöhare, 1 ormsjöstjärna och en krabba, kan i detta nämna att sjöharen bajsar lika mycket som två eller tre sohals tillsammans...)

Har ett nitratfilter som står o skräpar då jag aldrig behövt det.

Tror inget slår BB i funktionalitet, en del säger nog DSB vilket jag kan hålla med om att så länge den funkar så är den säkert bra, men jag vill inte riskera en krasch pga DSB. (nu ska vi se om det blir debatt!! hehe)

MEN, jag tycker ju som de flesta andra att en sandbädd som man lyckas hålla ren o vit är det estetiskt mest tilltalande... Så frågan är väl om man vill ha form eller funktionalitet... självklart går det att få både och med en tunn sandbädd, men livet blir så mycket enklare med BB.

Och vill man ha en vit botten kan man ju göra som jänkarna o ha en vit platta av typ 'ikeas skärbräde material' i botten. (blir dock full av kalkalger tillslut, precis som glaset om man kör BB).

Adddo/Bjarne på frugans dator.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...