Gå till innehåll

Ricards 300-literskar


Hulteke

Rekommenderade inlägg

  • Svar 199
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Om man skulle köpa nya MH-lampor, hur känsliga är koraller och fisk för det bytet?

Det ska nog inte vara någon fara så länge du byter inom samma styrka, dvs 150 till 150. Men om du typ bytar från 150 till 250(400) då ska man nog ta det lite lungt i början... Har ingen erfarenhet av just detta, men när jag bytte mina lampor märke inte jag något, någon med mer erfarenhet kan säkert ge ett säkrare svar ;)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ricard, jag hajjar inte hur du får det ljuset, jag kör MH 2 x 150 w 20 000K och 2 blårör och ta mig f-n har inte i närheten av det blåa ljuset som du har, eller är det ögat som luras av kameran?

Såg där hur du menade med att fiskarna kunde simma runt revet.

Står fast vid vad jag sa innan :) nice nice

Det var kul att höra att fler gillar ljuset. Själv älskar jag det!

Ang. kameran så har jag en Sony DSC-W15. Det är 5Mp med Carl Zeiss-optik. Vet inte om det är en erkänt "blå" kamera men då vet ni iallafall. På de sista bilderna är även blåljuset tänt.

Tackar i allafall för snälla komplimanger. :censur: Det blir liksom lite lön för mödan att lägga upp bilder med telefonmodemsfart på uppkopplingen så tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blåheten kan variera lite mellan olika märke på MH-lampor, båda är 20K men det kan ändå vara en stor skillnad :)

mvh Emil

HEJ EMIL!

Jag skulle kolla hos www.pwss.se för att lägga upp en liten länk dit jag köpt mina men det visade sig att de inte säljer 20K längre. Men vill du/ni se så gå till: http://www.pwss.se/home.php?cat=473

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vackert!

Jo, får hålla med om att vattnet är enormt "klart" i ett saltkar - det o de sprakande färgerna var väl mycket av det som ursprungligen lockade en annan!

...till frugans förtvivlan blir jag mer o mer sugen på att införskaffa ett större kar igen... Det är så snyggt när man kan möblera karet med lite mer pinace än bara ett röse i mitten... Kanske skulle slänga ut 38" TV:n o ställa ett där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul att det kommit igång,ser ju bra jättebra ut,jag har sjäv kört coralwue 20000k,och kan intyga att de har ett snyggt ljus,lagom blått ,tyvärr verkar dom inte gå att få tag på i sverige längre,

Är det verkligen så? Inte bra alls. Jättesnyggt ljus tycker jag. Skönt att vi är fler. Jag menar, då jag är lite rockie kan det ju uppfattas som hejsanhoppsan när jag har en erfarenhet eller åsikt. Kul att ngn mer diggar 20k!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, vad säger man ... Hur länge skall man vänta innan man har i ngt i karet? Jag har nu lyckats hålla mig sedan i torsdags. Det är dryga 72 timmar ...:wooow:

Så här såg det ut när min dotter först kollade lådan och sen karet - sött!

dsc05376il7.jpgdsc05378bj4.jpg

Har i dag lagt i ngr stenar med skivanemoner och, ja, vad är det? Har ingen aning om namn på det här så hjälp gärna till!

Bild 1. (endast blåljus)

dsc05341xq0.jpg

Bild 2. (med MH tänt)

dsc05361wp7.jpg

Bild 3. (sak samma, samma sak - men lite förstorat)

dsc05351ed2.jpg

Bild 4. (två olika varianter, en i rött och en i grönt - skivanemoner också?)

dsc05344ef3.jpg

Bild 4. (pustarräka)

dsc05358sj5.jpg

Mycket nöje!

Ricard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du redan djur i karet. Hur länge har det varit igång och hur är nitrat/fosfatvärderna? En bra regel är inget ljus förän nitrat och fosfat är nere på 0 annars så kan man få enorma algproblem i form av trådalger som är hemska och svåra att bli av med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste lite mer nogrannt och herregud 72 timmar. kret ska stå minst 4 veckor om du använder ny LS och inget ljus som jag sa innan. Det brukar normalt ta 4 veckor innan kvävecyklen har kommit igång.

Herregud! 72 timmar! :smiley17: Det var inte helt oväntat. Nej, jag har ljus för att kunna fota annars nersläkt. Kommer att använda ett medel som jag tror går under namnet rowaphor för att om möjligt hålla tillbaka de ansättelser du varnar för. Stenen är inte "ny" utan kommer från ett mkt väl inkört akvarium men visst, vattnet är ju nytillrett. Kommer inte att ha ljuset tänt. Var så säker. Är ingen trådalgsodlaree och vill givetvis inte göra dem ngn större tjänst.

Tack för ditt engagemang Jörgen! Annars är jag väldigt glad och ser fram emot detta. Vet att det kan skita sig men som sagt, det är ändå roligt att vara igång då vi har snackat om det under dryga året.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du redan djur i karet. Hur länge har det varit igång och hur är nitrat/fosfatvärderna? En bra regel är inget ljus förän nitrat och fosfat är nere på 0 annars så kan man få enorma algproblem i form av trådalger som är hemska och svåra att bli av med.

Tar storleksordningen 6 veckor om jag minns rätt. Utöver algproblem är det risk att djuren dör under nitrattoppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finfina bilder!

Angående sandets vara eller icke vara så har jag nu efter att ha kört BB i det akvarie jag har i gång idag blivit mer eller mindre frälst av detta. Jag har tidigare både haft korallkross och väldigt finkornig sand i tunnt lager i mina tidigare kar.

Fördelen med att inte ha någon sand på botten är att du kan blåsa på med cirkulation i MASSOR, (jag har ca 50-60x i turnover, siktar på närmare 100 innan jag e nöjd) detta gör ju att "skiten" transporteras direkt till skummaren innan det ens har hunnit brytas ner till ammonia/nitrit/nitrat/fosfat.

Är mycket nöjd med denna metod då jag aldrig haft några mätbara värden av nåt, detta trots att jag har minimalt med sten (ca 30kg till 280liter och relativt hög belastning 9 fiskar, 2 räkor, 1 sjöhare, 1 ormsjöstjärna och en krabba, kan i detta nämna att sjöharen bajsar lika mycket som två eller tre sohals tillsammans...)

Har ett nitratfilter som står o skräpar då jag aldrig behövt det.

Tror inget slår BB i funktionalitet, en del säger nog DSB vilket jag kan hålla med om att så länge den funkar så är den säkert bra, men jag vill inte riskera en krasch pga DSB. (nu ska vi se om det blir debatt!! hehe)

MEN, jag tycker ju som de flesta andra att en sandbädd som man lyckas hålla ren o vit är det estetiskt mest tilltalande... Så frågan är väl om man vill ha form eller funktionalitet... självklart går det att få både och med en tunn sandbädd, men livet blir så mycket enklare med BB.

Och vill man ha en vit botten kan man ju göra som jänkarna o ha en vit platta av typ 'ikeas skärbräde material' i botten. (blir dock full av kalkalger tillslut, precis som glaset om man kör BB).

Adddo/Bjarne på frugans dator.

Hej Victoria!

BB - säger du ... Ja, jag har nog landat i det med men turover (antar att det betyder vattnets cirkulation i realtion till volymen) på 100??? Det låter grymt. Det skulle innebära 30'000l/h i mitt kar, eller 6 Nano Stream/3 6100 - oj oj oj . . .

- Hur får du stenar och grejor att ligga kvar?

- Hur gör man med nyetablering av koraller mm. Flyger de inte all världens väg?

- Hur gör man vid matning, kör du Tunzees "rödamatpausknapp"? Du verkar ju ha andra pumpar så ...

- Och framför allt, hur i hela välden får du vattnet att stanna kvar i burkan? Det måste bli ett enormt drag vid glaskanterna - eller? Help me!

dsc05364ld2rn2.jpg

dsc05342id4az8.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

räkan är väl ingen putsarräka utan en Boxarräka (inte helt säker då kroppen är lite annorludna färgad än de brukar vara, tror jag), jag har en som bor i en grotta i karet, är inte så sällskapsvänlig som putsarräkor utan kan vara ganska "grumpy" och försvarar sin grotta ganska väl mot resten av invånarna. Men samtidigt en ganska rolig prick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

räkan är väl ingen putsarräka utan en Boxarräka (inte helt säker då kroppen är lite annorludna färgad än de brukar vara, tror jag), jag har en som bor i en grotta i karet, är inte så sällskapsvänlig som putsarräkor utan kan vara ganska "grumpy" och försvarar sin grotta ganska väl mot resten av invånarna. Men samtidigt en ganska rolig prick

Har samma art i karet jag driftar och de bor med en muräna (ja, de äter räkor) men som du så målande beskriver så klipper han hej vilt med klorna om ngn närmar sig! Tack för namnet. Viste inte bättre.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har med en sådan räka och det tål allt ALLT!! har överlevt strömavbrott crasher extrem temeratur och mkt hög salthalt, och sedan ömsar den skal väldigt ofta min har säkert redan bytt skall 7 ggr sedan jag köpte den för ca 1 år sedan, det enda jag inte gillar med den är att den gärna "möblerar" om i karet och lyfter för sin storlek väldigt stora fraggar/stenar. så din räka kommer nog att klara sig alltid!

mvh jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkan är en stenopus hispidus som är en putsar räka. Dina skivanemoner är Discosoma spp. Den röda antagligen en färgvariation av KA4-COR-11 och den gröna antagligen KA4-COR-16. De skivanemoner som är på öfre bilden i inlägg #65 är Rhodachtis Indonsinensis tror jag. möjligen Discosomas sanctithomae.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkan är en stenopus hispidus som är en putsar räka. Dina skivanemoner är Discosoma spp. Den röda antagligen en färgvariation av KA4-COR-11 och den gröna antagligen KA4-COR-16. De skivanemoner som är på öfre bilden i inlägg #65 är Rhodachtis Indonsinensis tror jag. möjligen Discosomas sanctithomae.

ID-Guden strikes again... "We're not worthy..." -respekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har med en sådan räka och det tål allt ALLT!! har överlevt strömavbrott crasher extrem temeratur och mkt hög salthalt, och sedan ömsar den skal väldigt ofta min har säkert redan bytt skall 7 ggr sedan jag köpte den för ca 1 år sedan, det enda jag inte gillar med den är att den gärna "möblerar" om i karet och lyfter för sin storlek väldigt stora fraggar/stenar. så din räka kommer nog att klara sig alltid!

mvh jimmy

Hej på er ... Ang min fina putsarräka (för er som inte vet Stenopus hispidus ;)) så är undrar jag ang. rommen hon/han bär. Den har gått ihop med andra och de behöver väl vara två trots att de är hemisar? Om jag får yngel, kommer de att försvinna i Tunzee stream och ytavrinning eller hur klarar de sig? Mat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkan är en stenopus hispidus som är en putsar räka. Dina skivanemoner är Discosoma spp. Den röda antagligen en färgvariation av KA4-COR-11 och den gröna antagligen KA4-COR-16. De skivanemoner som är på öfre bilden i inlägg #65 är Rhodachtis Indonsinensis tror jag. möjligen Discosomas sanctithomae.

Bugar och bockar. De där KA4:orna - sådanna benämningar, är det ej beskrivna eller klassade arter eller är det fångstresor eller vad är det för typ av märkning. Jag har själv en del märkligheter hemma som är märkta efter gubbarna som fångade dem, ev. namn på byn dammen låg vid samt vilken fångstplats i ordningen på deras resa fiskarna håvades upp i ... Så, vad betyder dessa koder?

Skall surfa lite på dina artbeskrivningar av skubanemonerna. Stort tack i alla fall! Du verkar verkligen kunna din sak. Imponerad rockie tackar som sagt för hjälpen!

Mvh.

sov gott killar - och Victoria! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...