Gå till innehåll

Ricards 300-literskar


Hulteke

Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...
  • Svar 199
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Måste säga att det ser tjusigt ut. Gillar dessutom din bild på knappen lite längre upp i tråden.

Har du svårt att få sanden att ligga kvar i högra kortänden?

Är du inte rädd att få nitrit där sanden ligger tjockt? Frågar då jag själv är osäker på hur allvarligt det är med för tjocka bäddar så.

Kan fiskarna simma bakom revet också? Om inte finns det bra gömställen för fiskarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste säga att det ser tjusigt ut. Gillar dessutom din bild på knappen lite längre upp i tråden.

Tjenis Sillen! Tack för dina inlägg och synpunkter.

Har du svårt att få sanden att ligga kvar i högra kortänden?

Ja, just nu har jag 14,5m3 som blåser åt det hållet vilket följaktligen skapar den effekten. Jag håller på att testa olika inställningar, inte först och främst för sandbankarnas skull utan för att få en lugn hörna för pumpande xenia och euphylliaarter. Har ännu inte lyckats få till det. Funderar på att byta ut Tunzee 6100 mot Korallia4 men vill inte köpa fler 4:or förrän de elektroniska kommer. De är reglerbara och om prisbilden står sig mot Tunzee (vilket i och för sig inte lär vara några problem ...) För alla som undrar om jag skall slänga Tunzee'n eller låta den ligga så är det en inlånad pump (tack Richard!) som skall tillbaka.

Är du inte rädd att få nitrit där sanden ligger tjockt? Frågar då jag själv är osäker på hur allvarligt det är med för tjocka bäddar så.

Jag är en rockie och har inte reflekterat över att det så snabbt skulle bli nitrit i den sandbanken. Jag har 3 sandstjärnor (?) som tillsammans med två loggobild.jpg och ett 30-tal små eremtier jobbar på i sanden.

Kan fiskarna simma bakom revet också? Om inte finns det bra gömställen för fiskarna?

De kan simma runt hela revet. Det står inte lutat mot bakrutan utan 2/3 in i karet vilket gör att det är minst 1,5dm runt hela revet. Revet är, för att föklara ännu mer, uppbyggt på c:a 6 grundstenar som gör att fiskarna kan simma dels under i princip hela revet, dels genom en massa håligheter. Det finns m.a.o massor av gömställen. När jag bytte sand, plockade ut all sten och bytte 1/3 vatten försökte jag fånga in mina tre C. argi (blå dvärgkejsare med gul mun) som småpickar på fungia, sarcophyton mfl - big big NO NO! - men det var helt omöjligt för runt min avrinningskammare har jag reefkeramik fastsatt i vilken alla räkor (15). de tre clownerna samt de tre dvärgkejsarna gömde sig i ... Så, även om där inte fanns en enda sten skulle de ha mer än nog med gömställen - alla, utom kirurgen. Nu har han ett finfint rev att gömma sig i istället. :-)

Kommande uppgraderingar

Det som är på g är följande:

Annars är jag väldigt nöjd med burken. Vill också tacka för alla goda råd som jag i möjligaste mån har försökt följa! Jag gjorde misstaget att köpta lite för mkt fisk vilket ledde till prick och då förlorade jag en del fisk (5st. - bl.a. två röda dvärgkejsare :censur:) men där får jag verkligen skylla mig själv!

Ha en skön lördag allihop!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

xenia vill sitta strömt så du vet.. Du kan sätta den precis framför utblåset på en pump och den trivs lika bra ändå...

Tacksam för tipset Draedon! Det coola med pumpande xenia är att de ... pumpar! :smiley23: Det syns inte om man hänger dem framför Tunzeen. Då kan man lika gärna ha nori fladdrande ...

:lalalalala: Men som sagt, jag visst inte att de var så stora älskare av höga flöden ... Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Hej,

Hur har du byggt din bänk? Du nämde i ett av de första inläggen att det var köksskåp från IKEA, men hur har du gjort stommen? Ser ut som en aluminiumram, men inte en "standard" akvariebänk. Specialbygge?

Har ett 300L på gång och funderar på IKEA stomme men är rädd att den är för klen ...

Snyggt kar förresten!

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hej Björn! Ledsen för grymt sent svar!

Bänken är svetsad av stålrör ch klädd med IKEA. IKEA-stomme kan nog hålla om man förstärker. Som regel klarar deras möbler högt tryck men man måste stabilisera i sidled för annars rasa rbnäken ...

Lyncka till!

RIcard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...

Hej alla vänner!

:kram:

Jag kommer att ta en paus med saltakvariet hemma.

Varför då? - kanske någon undrar. Livet blev för fullt med saker som man "måste" göra och i den prioriteringen fick två barn, en fru, högskolestudier, ordförandeskap och företagande gå före mitt väldigt trevliga saltkar. Jag vill passa på att tacka alla trevliga människor på guiden som verkligen har varit till hjälp på många sätt! Ni är en hoper goingar allihop! :smiley17:

Idag har jag -bil2- levererat -bil- hela karet till en kille som verkar helnöjd.

Edit:

här kommer länken till hans tråd! Trevlig läsning!

Joney´s 300-liters-kar!

Än en gång - varmt tack för all hjälp och Christian, tack för att du håller igång guiden. Den är en skattkammare!

Mvh

-ciggar- Ricard

ps. jag förhandsgranskade meddelandet och kan hålla med om att det blev lite väl mkt fjortis-varning med alla smile-isar! ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...