Gå till innehåll

Freddis första saltvattensakvarie


Freddi

Rekommenderade inlägg

Hej alla!!

Ännu en nybörjare här !!!!!

Jag som så många andra har hållit på med sötvattensakvarier ett tag nu,och har börjat konvertera till saltvatten nu.

Även jag som så många andra har spenderat en del timmar på detta forum innan man till slut kom till skott.

Jag kollade runt på en del olika kar men bestämde mig till slut för att ett Percula 90 skulle nog bli bra att börja med.

Det blev ett Percula 120 istället.

Hittade ett kar med levandesten,mjukkoraller och fiskar.

Han som hade haft karet hade inte haft tid att sköta det den senaste tiden,så det var fullt med alger. Och hans vatten var ej heller så rent(brunnsvatten).

Jag tog i allafall vara på det mesta av vattnet och fyllde ett 250L kar med LS och koraller.

Äldsta tösens 100L kar fick bli hemvist åt fiskarna. 1st Zebrasoma scopas, 2st Clowner, 2 st "Doris", samt 1 st liten fisk, vet ej vad den heter.

Vad korallerna heter har jag ingen aning om mer än att det några skivanemåner, någon stor läderkorall med lite små likadana samt ett gäng som ser ut som kala träd.(liknar något i Nepheidae familjen tror jag.Och något som ser ut som en lila matta med typ bruna händer med grön prick mitt i.

Akvariet har nu varit igång 10 dagar (inga alger än).Senaste dagarna med 4h belysning 250W MH.

Mätte Nitraten efter 1 vecka och då var den 0 samt att salthalten var 1,022.

Höjde salthalten till 1,023 och då dök denna upp!!(se bild 4).

Här kommer lite bilder, så som det såg ut när jag fick hem det och så som det ser ut nu.

Det är ej riktigt färdigt med stenen,där är ju endel sten med koraller på som också ska i sen.

post-2936-14468913512514_thumb.jpg

post-2936-14468913512716_thumb.jpg

post-2936-1446891351289_thumb.jpg

post-2936-14468913513041_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 343
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Andreas,

Jodå jag gjorde rent i facken också, jag använde is skrapa till att ta bort alla rörmaskarna som fanns på rutorna,och de satt ganska hårt.

Lika dant gjorde jag i facken men fick göra diverse längre varianter av isskrapor.

Till algerna så tog jag en son där svamp med vit sida på,(scotch brite)tror jag de heter.Hörde av någon att det ska vara den med vit sida och inte grön, för den gröne skulle innehålla lite slipmedel.

Kalk avlagringarna på inloppen var det ganska tuff skrapning men det gick till slut.

Jag kan ju även tillägga att eftersom han inte hade skött karet de senaste månaderna så luktade karet inte Hallon direkt. Det var så att man klöktes när man började rengöra det.

Jag har så klart läst din tråd innan också så det blir kul att följa den med.

Så lycka till du också med ditt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är sten som följde med karet. Den var väldig skitig med brunalger, så stenen har fått sig en rejäl skrubbning.

Han som hade karet hade bara fyllt på med sitt kranvatten(Brunnsvatten) och han sa att det inte var så bra vatten= rena gödningen för alger enligt honom.

Det var ca 90kg sten i karet, vet inte om jag ska ha så mycket i akvariet.

Jag vet ej riktigt hur mycket jag har lagt i och en del av den andra stenen har ju koraller mm. på sig så den får ju vänta ett litet tag till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack flr svaret.. du använde inga medel eller nånting eller?

ska göra rent mitt kar idag men det ser inte alls lika illa ut som ditt gjorde.. jag har inga alger eller så..

Han glömde en sak han använde och det var envishet och beslutsamhet (blev visst 2 saker).

Annars kan kniven som är gjord för glashällspis med fördel användas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att göra rent skummare och pumpar med också.

det kanske vbar en bra lösning.. går det att rengöra i pumpar oxå med ättika??

(hoppas det går bra att jag frågar i denna tråden)

;) Jajemen!

Bra att du frågar Andreas! Det är säkert fler som kan ha nytta av den informationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kollat runt lite på forumet efter lite vatten värden.

Har lite funderingar när nitrit toppen kommer?? Vissa får den nästan direkt och nån har fått den efter 3 månader.

Min sten är ju sk. begagnad har hela tiden varit i saltvatten även när den gjordes ren. Det är bara vattnet som är nytt (kran vatten).

Mätte ikväll efter 1,5 vecka nitriten och den var 0, salthalten är 1,023 och ph=8,4 (mätningen av ph gjordes med mätgrejorna som är till poolen).

Har beställt tester fast ej fått de än.

Jag kör även med belysningen i ca 4h/dag (250W Mh 13000K).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya tester gjorda idag !!

Nitrit=0, Nitrat=40

Jag har även börjat få lite brunalger, så ikväll intruducerade jag en snigel i karet och den började städa direkt.

Jag intruducerade lite annat också (se bild 2).Är det någon som kan tala om för mig vad det är för något.

Jag har en LS i ett annat akvarium (tillfälligt) som har ganska så mycket sånt på sig och det bara väntar på att landa i mitt Percula kar.

post-2936-14468913546841_thumb.jpg

post-2936-14468913546998_thumb.jpg

Inte någon bra bild, hoppas att någon kan se vad det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...