Gå till innehåll

Freddis första saltvattensakvarie


Freddi

Rekommenderade inlägg

Paracanthurus hepatus är extremt känsliga för stress och får jättelätt prickar, är det inte många prickar per fisk så brukar det gå över av sig själva, annars är set ju läge för en putsarfisk om du inte har en sådan? och kanske en putsarräka, uvc är inte fel i heller...

mvh andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 343
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är inte mycket prickar på dem men de tydligaste prickarna sitter på ögonen.

Jag har 1st putsarräka,och har varit på väg och köpa en putsarfisk men det har ej blivit av än.

UVC har jag också tänkt att skaffa men det har jag ej hunnit med än.

Hur länge kan de gå med detta utan att de dör för mig.

Ska man kanske medicinera dem??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Idag fick jag äntligen min osmos. Har satt igång den och börjar nu få lite rent vatten.

Eftersom mitt saltvärde är högt (1,029), ska jag ta och byta vatten rakt av eller ska jag blanda i salt??

I så fall hur mycket ska salthalten då ligga på??

Hur mycket vatten ska jag byta 10, 20% åt gången,tänkte byta 2ggr på en vecka,är det ok??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick jag äntligen min osmos. Har satt igång den och börjar nu få lite rent vatten.

Eftersom mitt saltvärde är högt (1,029), ska jag ta och byta vatten rakt av eller ska jag blanda i salt??

I så fall hur mycket ska salthalten då ligga på??

Hur mycket vatten ska jag byta 10, 20% åt gången,tänkte byta 2ggr på en vecka,är det ok??

Vet inte hur mycket vatten du behöver byta men man bör ändra salthalten lite långsamt, 0,001 enheter per dygn!

Edit jag får det till ca 15 L osaltat RO vatten per dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenbytet är också för att få ner min nitrathalt som är väldigt hög pga att halten i mitt dricksvatten också är hög (någonstans runt 40mg/l eller mer).

Ska lämna in ett prov till labbet på vattenverket i Hässleholm på torsdag för att kolla hur bra/dåligt vårat vatten är.

10% åt gången är kanske inte fel då??

Tyvärr Andreas inga nya bilder eftersom det ser lika dant ut som sist. Jag har inte brytt mig om att köpa några koraller eftersom mitt vatten har orsakat så mycket alger.

Är på jakt efter någon euphillia eller något sådant,såg även i en tråd om lätta färggranna koraller som man kanske kunde skaffa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det har jag, att en osmos kan göra så stor skillnad på nitratvärdet det trodde jag inte.

Jag mätte osmosvattnet när jag hade kört ca 4 liter som jag sen hällde ut.

Mätningen visade att nitraten låg någonstans mellan 0 och 5 mg/l.

Mätte även dricksvattnet från samma kran direket efter den mätningen och det visade på minst 40mg/l, mörk rött på min färgskala.

så jag är väldigt positiv till denna osmosen,för den var ej speciellt dyr.

Får se hur länge den varar bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på din tråd!

Jag har läst lite mer om dina vattenvärdes problem.. jag har haft en del sådant med och bytte då 10% (ca) av volymen per vecka i 4 veckor, sedan har jag kört 10% varannan vecka ett tag, och det verkar ha gjort susen. Nu ligger mina nitarvärden på ca 2,5 mot tidigare 30... allt verkar må bra o växer så det knakar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en fråga angående rörmaskarna jag hade på min LS.

Nu när mitt alg problem minskar i takt med att jag fyller på med osmosvatten samt lite manuell bekämpning genom att vifta bort de mesta algerna och lite med tandborsten.

så har mina rörmaskar försvunnit mer och mer,rören finns kvar men det kommer inget ut från dem.??

Jag har även sänkt salthalten till 1,025.

Mina Koraller och fiskar mm. verkar må bra i alla fall.

Nån som har någon ide' varför det blivit så???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så nu har även jag testat mitt vatten med Kh,Ca, och Mg tester.

Jag har också det vanliga Red Sea saltet och även mina värden blev låga.

Resultetet blev:

Kh=6

Ca=360

Mg=1170

Det blir väl till att skaffa lite medel till att höja dessa värden!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För utom frågan i mitt förra inlägg så undrar jag lite över belysningen??

Jag har för tillfället ett Osram 67 rör som är tänt från ca 10-23 och en Mh 250W som är tänd från ca 13-22.

Nu till frågan ska man låta osram 67 röret lysa hela tiden och så kallat ha det som natt belysning också eller det är Ok att släcka ner karet helt????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

släck ner helt.

vill du ha ljus på natten, sök då på 'moonlight' hör på forumet.

har ej läst igenom tråden, men kan tycka ljuset är på ganska länge om det är startat i januari och borde ej vara mkt eller några koraller i det som behöver det. gynnar mest algerna då..

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK tack för svaret Henrik!!

Har haft mycket brunalger tills för 2 veckor sedan.Sedan jag skaffade min osmos för 3 veckor sedan och bytte lite vatten och fyller på med nytt osmos vatten så har algerna försvunnit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan,

brunalgerna kommer nästa för alla under uppstarten. de försvinner med oftast av sig själv, så ej säkert det beror på du skaffade osmsos. men osmos underlättar att hålla dem borta. (finns de som kör utan osmos men de har oftast stabila akvarium som varit igång länge och kan ta hand om kranvatten).

oftast får man gröna alger nu när de brun försvunnit, också del av uppstarten. håll nere på ljuset om du ej har ngt levande, annars kommer det bli mera alger.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Henrik !!

Jag har ju en del levande i akvariet. Jag köpte mitt akvarium i mellan dagarna mellan jul och nyår,och det var väldigt misskött insåg jag sen efter köpet.

Bara rengöringen av karet tog ju 6 timmar.

Med karet följde 6 fiskar som fick gå i ett 100L akvarie i 3v medan percula 120 karet skulle få gå in sig.

Korallerna (sinulara;Sacrophyton och brun stjärnpolyper) fick vara i ett 250L kar med det gamla vattnet som jag tog med mig.

Samt ca 95kg Ls varav jag nu har ca 50-60kg i mitt kar.

Har senare kompletterat med 1 fisk till ,1 svart ormsjöstjärna och en Euphyllia korall.

Jag har ännu inte sett någon tendens till några gröna alger än ialla fall.

Freddi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena Freddi,

aha då ej jag med (ej läst från början i tråden). slipper då kanske gröna algerna, trodde det var nystart med allt nytt.

bara köra på, korallerna du har är ganska tåliga så du kan komplettera med andra om du vill senare när allt verkar stabilt och fint.

lycka till

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Henrik !!

Jag vet inte om du läst det innan, men jag har lite problem med Kh,ca samt Mg som jag behöver höja.(Samma problem som Andreas i Töckfors).

Värdena är Kh=6, Ca=360 samt Mg=1170.

Ska man höja Mg först?? Läst något om detta i Saltv. guiden för dummies, innan man höjer Kh&Ca???

Freddi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en bild på min Ormsjöstjärna (som bara gömmer sig) och min Euphyllia som jag köpte för ca 2 veckor sedan.

Är det någon som vet vad det är för något på den sista bilden????

Jag har fått sånt på samma sten fast på olika sidor på den.

Bilden är inte bra,men det var det bästa jag kunde åstadkomma.

post-2936-14468913867855_thumb.jpg

post-2936-14468913868025_thumb.jpg

post-2936-14468913868179_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...