Gå till innehåll

Olycka med sjöhare


Danwid

Rekommenderade inlägg

Min sjöhare var framme och nosade på en pump som inte var nog säker och fastnade. Fick stanna pumpen och dra ut ca 2cm av hans kropp ur insuget och i hopp om att han mirakulöst ska överleva så la jag honom i sumpen.

Han levde medans jag utförde den lilla operationen men är högst tveksam på att han kommer återhämta sig.

Frågan är... Är det bättre att göra lidandet kort eller ska jag hålla tummarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja påstå att det är ett moget övervägande från din sida. Finns ingen här som kan avgöra hur alvarlig/inte alvarlig skadan är. Det är ju knappast första gången en sjöhare åker på stryk, mekaniskt eller av något djur. Personligen skulle jag avvaktat och försöker avgöra om beteendet förändras, ser den ut att äta etc etc.. Hoppas det löser sig på bästa sätt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en 15 cm lång sjöhare som åkte igenom en pump med 75% av sin kropp. Jag såg ingen negativ konsekvens i mitt 425-literskar, inte ens visuellt (dvs bläck eller något sådant).

Min ersättningssjöhare svälte sedermera ihjäl då karet var rensat på alger. De behöver stödmatas om man inte har tillräckligt som växer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min gammla åkte över överrinningskanten och in med 50% av sin kropp i avryinningsröret. Tyvär dog den 1 dag efter men vid tillfället släppte han ifrån sig MASSA bleck (hela karet var lilla) karet har inte varit sig lik efter. Först nu (ca 8månader efter) börjar jag få ordning på saker igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min gammla åkte över överrinningskanten och in med 50% av sin kropp i avryinningsröret. Tyvär dog den 1 dag efter men vid tillfället släppte han ifrån sig MASSA bleck (hela karet var lilla) karet har inte varit sig lik efter. Först nu (ca 8månader efter) börjar jag få ordning på saker igen.

Enligt litterauren så kan (om man har otur) sjöharana ge ifrån sig ett bäckliknande ämne om de blir atackerade eller råkar fastna i en pump eller liknande, som är giftigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...