Gå till innehåll

Aqua Care 2000v inställning


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Har uppgraderat från AC 1000v till en 2000v som jag just håller på och köra igång. Hur har ni andra som kör med den (det finns ju några till här på SG) ställt in den? Hur har ni ställt kranarna? Skillnaden mot 1000v är väl främst kranen på utloppet, hur har ni den ställd?

Luftinsuget låter betydligt mer på denna, hur har ni dämpat det ljudet? Några tips för att få pumpen att brumma mindre?

Eller rent generella tips kanske? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bry dig inte om att dämpa luftinsuget eftersom denna skummare har problem nog ändå med att dra in luft. Insugsventilen för luft har jag alltid helt öppet. Inlopp för vatten har jag alltid helt öppet annars så slutar luften att sugas in i skummaren.

Utloppsventilen har jag lite stängd för att få rätt nivå på vattnet i skummaren.

Hoppas att den kommer att fungera bra för dig, för mig har det varit en eländes historia. Blir den bara lite smutsig så slutar den skumma. Jag tror att ett av problemen med denna skummare är att pumpen är för svag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft en 1000v innan och den var inte heller helt enkel att justera rätt, men den skummade på bra när den blev rätt inställd. På den fick jag bäst resultat om jag ströp både luft och vatten lite, AC betonar också i bruksen att inte köra genom för mycket vatten. Men det lär väl dröja någon dag innan skummaren kommer igång riktigt så det är väl inte så lönt att hålla på och mickla för mycket redan.

Men jag vill gärna ha fler tips och trix!

Marhag har du fler funderingar? (Hur går det med ditt kar förresten?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger precis som MARHAG ovan; Kör på fullt på inlopp och max på luftventilen, sedan ställer jag skumnivån med utloppsventilen.

Finns två uppenbara nackdelar med dessa skummare:

- Känslig för vattennivå, vilket kan vara nog så irriterande med för hög avdunstning.

- Ingen återcirkulerande design.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig spelar dessa nackdelar inte så stor roll, har konstant vattennivå i skummarfacket och det stör mig inte att de inte är återcirkulerande. Däremot är ljudnivån lite irriterande, pumpen brummar ganska mycket trots att den är ansluten med sillikonslang....

Jag testar mig fram med era råd i bakhuvudet!

Något mer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...