Gå till innehåll

Höjd på kar


Robban_P

Rekommenderade inlägg

Hej alla

Tänkte starta ett saltvattenskar inom kort.

Det jag undrar lite är hur högt ett salt kar kan vara?

Frågade en butik som påstod att man inta ska ligga högre än 50cm vatten för ljusets skull.

Stämmer detta så följer jag givetvis det men kan man ha högre så skulle det vara bra. Ska gå och beställa ett hörnakvarium i dagarna där jag bara kan ha max 1m ut från hörnet och skulle då vilja ha 70 till 80 cm högt.

Vad tycker ni, blir det för högt???

MVH

Robban_P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog inte ljuset som är det största problemet när du har ett högt kar. Du anpassar helt enkelt din placering av koraller så att ljuskrävande koraller sätts lite högre upp. Det finns ju också många olika styrkor på lampor att välja mellan.

Problemet med höga kar är annars att det blir mycket opraktiskt i och med att du inte når ned till botten med händerna. Om du är en normalstor man kommer du att få problem med detta om du har en höjd som överstiger 60 cm. Du får då istället använda redskap för att flytta saker på botten, alternativt doppa i hela axeln i vattnet, vilket nog är ganska otympligt. Om du sedan har ett kar av hörnmodell, där du inte når karet från alla sidor, kan det bli riktigt marigt att stapla stenen inne i hörnan.

Medlemmar med höga kar kan gärna flika in och berätta om era erfarenheter, själv har jag 50 cm i höjd.

Hur många liter vill du helst ha? Det finns ju hörnakvarier med välvd framruta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, ljuset går att lösa ... skönt.

Jag är ganska lång så jag når rätt så djupt och blöta ned axeln är inga bekymmer.

Skulle vilja ha ett hörnkar på 300 till 400 liter plus att jag tycker att höga kar är snyggare än dom som ligger på 50 i höjd.

Har funderat på välvd framruta men tycker nog att en rak ruta ser bättre ut men smaken är som baken hehe

/R

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig Robban om vävda framrutor. Jag tycker de blir konstiga pga brytningen i rutan.

Jag tycker du ska besöka någon som har ett högt kar för det är snyggt precis som Joghan skriver. Men å andra sidan är de lite opraktiskt som Calle skriver. Jag tror inte att du når så jätte mycket längre även om du är 2 meter lång! Besök någon med kar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robert, jag är oxå ganska lång men det behövs en högre stol eller helst en liten kökstege för att nå ner till botten på mitt 70 cm kar.

Tänk på att du ska nå ner till det bakre hörnet oxå, tycker som Jonas att åk hem till någon som har något liknande kar som du funderar på att starta.

När du går över 60 cm höjd skall man helst gå upp i tjocklek på glaset, mitt är 12 mm tjockt. Det kan medföra ett lite högre pris på glaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt kar är 90 cm högt.. köpte en pall på ikea för 50:- och en tång på triton.. sen var problemt löst.. nu kör jag oxå med 400w mh + 1 st 250 w mh mellan 12-14. nåt som är positivt med ett högt kar är att det blir sån känsla att kolla in i det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till Saltvattensguiden Robban_P

Menar du 1meter ut åt vadera baksida eller 1meter ut ifrån hörnet där bak?

Gör så att du skissar upp allt på en kartonbit/papper (skala 1:1) så är det lite lättare att se det framförsig hur det kan se ut

Gillar höga kar som Joney skriver allt går att lösas med lite hjälpmedel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 70 cm högt akvarie och vid närmare eftertanke till nästa akvarie så blir det garanterat inte högre än 70 cm.. snarare kanske 65 cm.

Och så kanske djupare istället.

Jag är rätt lång och når ned på botten i ett 70 cm kar, men ska jag ned mot baksidan eller mot mitten så är det att doppa axeln som gäller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tillägga att kraven blir väldigt speciella på allt ifall man har ett högt akvarium.

Mitt har måtten 220Lx80Hx110D. Dessa måtten skapa en del problem men ifall man bara tittar på djupet så är inte många armar som är så långa, och det är rakt ner.

Ifall du ska nå en bit längre in blir det ännu längre så blir det problem.

Jag skojar inte när jag säger att jag vid mer än ett tillfälle plockat fram snorkel och mask ur dykarväska.

Griptänger m.m är i princip ett måste men jag har märkt att de har problem flytta lite tyngre saker som stenar.

Men som sagt vyn är imponerande med ett högt akvarium så man förlåter det gärna för det extra besväret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren alla.

Karet kommer bli 1m ut åt vardera håll från hörnet.

Måttet från framruta och in i hörnet har jag inte mätt än.

Verkar som man ska släppa 80 i höjd men det blir nog 70 tror jag.

Kör nog hellre på några hjälpmedel och kan då ha lite höjd istället då jag tycker det är grymt snyggt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla

Tänkte starta ett saltvattenskar inom kort.

Det jag undrar lite är hur högt ett salt kar kan vara?

Frågade en butik som påstod att man inta ska ligga högre än 50cm vatten för ljusets skull.

Stämmer detta så följer jag givetvis det men kan man ha högre så skulle det vara bra. Ska gå och beställa ett hörnakvarium i dagarna där jag bara kan ha max 1m ut från hörnet och skulle då vilja ha 70 till 80 cm högt.

Vad tycker ni, blir det för högt???

MVH

Robban_P

I bland undrar man hur dåligt kunnandet är hos en del handlare och detta måste vara något av det dummaste jag har hört. :skrattar: Kanske jag inte borde skratta åt detta men jag kan inte låta bli faktiskt. Informera denna handlare att det finns bättre ljus än en dubbel ljusramp med ett par grolux.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp har insett att det inte stämde speciellt bra och det konstiga är att det kommer från en väldigt ansedd akvariebutik i Stockholm.

Vill inte nämna några för dom är otroligt trevliga att prata med mm.

Tur man hitta hit, den bästa kunskapen finns nog alltid hos utövaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag vet vilken butik ni pratar om.

I mitt senaste projekt var det ett publikt akvarium som skulle startas upp och där ville vi ha ett låååångt kar. Min när allt kom omkring fick vi "bara" hålla oss till 3 meter. För att det inte skulle se alldeles för långt ut, gick vi på höjden 80cm och så här i efterhand känns det som att 70cm, kanske 65, hade varit mycket bättre.

Dels glaspriserna (19mm är dyrt), samt att man vill kunna nå ner på botten utan att behöva doppa ner axeln...

Håller med Fiend. 70cm är absolut maximum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...