Gå till innehåll

Balling Light - Fauna Marin


Peter M

Rekommenderade inlägg

Funderar på Balling Light enligt Fauna Marin. Om jag fattat det rätt skulle det räcka med Grotechs lilla enhet med tre kanaler för att tillsätta ca,mg och carbonater och samtidigt skulle man via samma pumpar kunna tillsätta spårämnen till korallerna ? När behöver man den stora enheten från Grotech? Behöver man utöver ovanstående tillsätta kalkvatten? När man gör vattenbyten, skall na-fritt salt användas? Hur stor är Grotechs lilla enhet med flaskor?

Hoppas ni kan hjälpa mig,känns lite rörigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 218
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Är inte helt säker på fauna Marines balling light (som bara verkar vara två vätskor?) Men i traditionell balling tillsätter du na-fritt salt med vätska tre (där du också kan blanda i mg), Fauna Marines spårämne för baling blandas i behållare 1 och 2, sen kan du ha Na-fritt salt och mg i behållare 3.

Om du menar måtten på doerspumpen med rack och flaskor, så vet jag inte. Dock kan jag säga att du nog kommer vilja ha större behållare än orginal, som väl bara är typ 1l, så du slipper slabba med vätskorna så ofta, beroende på hur stort kar du har

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är 3 blandningar i Balling Light, och Ja, det räcker alldeles utmärkt med 3-kanalaren, jag använder en sån o balling light själv.

Niclas!

Du som tydlingen kör med light varianten, kan du beskriva den samt vad skillnaden är mot vanlig? Eller om du har någon bra länk!

Kan du förklara för och nackdelar också så är du på många plus!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling-light-method

Manual

Kommer själv köra med Balling light metoden när jag byter mitt underskåp planerat nästa helg

Kommer då köra med

1st Grotech NG 3

Ultra Salt Balling Calciumchlorid Dihydrat

Ultra Salt Balling Sodium Bicarbonate

Ultra Salt Balling Magnesiumchloride Hexahydrate

Ultra Salt Balling Magnesiumsulfate Hepahydrate

Ultra Trace B Strontium Barium komplex according to Balling

Ultra Trace B Heavy Metal Komplex according to Balling

Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex according to Balling

Behållare 1

2 Liter osmosvatten +

144gram Calciumchlorid Dihydrat

Behållare 2

2 Liter osmosvatten +

199,2gram Magnesiumchloride Hexahydrate +

25,02gram Magnesiumsulfate Hepahydrate

Behållare 3

2 Liter osmosvatten +

163,8gram Sodium Bicarbonate

Sedan kan man tillsätta

Behållare 1

10ml Ultra Trace B Strontium Barium komplex according to Balling

10ml Ultra Trace B Heavy Metal Komplex according to Balling

Behållare 3

10ml Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex according to Balling

Nått som jag läst oxså då man kör med balling är att hålla reda på salthalten i karet och lättast då med en Refraktometer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag stog i valet å kvalet oxså hur man skulle göra. Var sugen på hela stora kittet men såg allt på Triton så bestämmde mig snabbt för det lilla. (Så länge ;) )

Skall ha allt i en 2liters saftdunk. Känns som om man har bättre koll med 2 liter iomed jag även skall tillsätta de 3 komplex oxså

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tilsätter man ej Nacl fritt salt med Fauna Marin?

Annars ganska likt det 'recept' som Hobbyriff har för sitt balling paket:

(Dansk text)

Dunk 1 :

5 Liter vand

368 gram Calciumchlorid-Dihydrat

25 ml Strontium sporelement opløsning

25 ml tungmetal sporelement opløsning

Dunk 2 :

5 Liter vand

420 gram Natriumhydrogencarbonat

25 ml Jod/Flour sporelement opløsning

Dunk 3 :

5 Liter vand

125 gram Mineral salt

1000 gram Magnesiumchlorid-Hexahydrat

125 gram Magnesiumsulfat-Heptahydrat

Förutom Faun Marin har 50% av 'Magnesiumchloride Hexahydrate' och 'Magnesiumsulfate Hepahydrate' jämnfört mot Hobbyriff.

Mängden som Faun Marin har av Magnesium höjer med ca 25mg/l för 1000l vatten och ca 50mg/l för 1000l vatten med hobbyriff balling paket.

Ganska stor skillnad...men med fler kanal doserpump kan man dosera det efter behov.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling -metoden är uppfunnen av (Österrikaren?) Christian Balling, och är en etablerad metod för calcium/magnesium tillförsel i saltvattenskretsar sedan många år.

Därför är den alltså ungefär likadan, oavsett vems firmanamn som står på förpackningen.

FaunaMarin har uppdaterat metoden för att göra den mer användar-vänlig

och använder bara kemikalier av absolut högsta renhetsgrad/kvalitet.

Det finns t.ex. en smart auto-kalkylator på deras hemsida, för att lätt få fram hur mycket som behöver tillsättas vid temporära insatser

http://www.faunamarin.de/eng/manual_balling-methode.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling -metoden är uppfunnen av (Österrikaren?) Christian Balling, och är en etablerad metod för calcium/magnesium tillförsel i saltvattenskretsar sedan många år.

Därför är den alltså ungefär likadan, oavsett vems firmanamn som står på förpackningen.

frågan kvarstår:

tilsätter man ej Nacl fritt salt med Fauna Marin? (Då det sägs att den är ungefär likadan som för övriga Balling recept)

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tilsätter man ej Nacl fritt salt med Fauna Marin?

Vet inte om jag missuppfattar den där raden, men förstår jag det helt fel så lät det lite roligt faktiskt... Sist jag kollade så är salt just NaCl = natriumklorid. :ler:

Jag hoppas du menar rent NaCl, dvs utan tillsatser?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förstår ej vad som är det roliga... ;)

Nacl fritt salt = Natrium klorid fritt salt = mineral salt.

Varför hoppas du på man ska tillsätta rent NaCl? -> Gör väl bara saken värre,,, ?

Det blir kvar Klorid och Natrium joner av Balling, och 70% av havs vattnet består av Natrium Klorid. För kompensera mot denna höjning av koksaltet, tillsätter man de resterande 30%, mineralsalter som finns i havsvatten dvs NaCl fritt salt.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förstår ej vad som är det roliga... ;)

Nacl fritt salt = Natrium klorid fritt salt = mineral salt.

Varför hoppas du på man ska tillsätta rent NaCl? -> Gör väl bara saken värre,,, ?

Det blir kvar Klorid och Natrium joner av Balling, och 70% av havs vattnet består av Natrium Klorid. För kompensera mot denna höjning av koksaltet, tillsätter man de resterande 30%, mineralsalter som finns i havsvatten dvs NaCl fritt salt.

Först vill jag inte vara någon besserwisser, men skriv gärna ihop ord som skall vara ett ord. "Natrium klorid fritt salt" låter helt galet - hade du skrivit "Natriumklorid-fritt salt" så förstår man att det är saltet som inte känner sig fängslat...

Exempel finns som "lång hårig sjuk sköterska" eller "fryst kyckling lever".

Ja, du hajjar... :)

Kalla mig dum i huvudet men jag förstog det som att du skulle tillsätta "saltfritt salt" vilket var det roliga i meningen... Då jag naturligtvis trodde att salt var just natriumklorid = koksalt.

Vad kallas egentligen salt? Ska resten som inte är NaCl över huvud taget få heta salt? I min ordbok är 100% rent salt = 100% NaCl, om jag inte sov på kemilektionerna i skolan...

Mineralsalt låter som något påfund Anna Skipper skulle belamra någon stackars övergödd medelålders herre som vill leva sundare.

Är inte mineralsalt bara natriumklorid (salt?!) berikat med mineraler?

Får än en gång be om ursäkt för min inkompetens på det här området som känns helt främmande. Ännu en bit av saltvattenshobbyn som är totalt främmande. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med det låter lite roligt nu ;)

kunde skrivit ihop det som du skrev för vara tydligare. "NaCl-fritt salt"

Är själv ingen kemi expert för definition av olika salter, använde bara den term man brukar vid Balling och den vätska med mineralsalter, tex:

http://www.meeresaquaristik.de/html/ballingrechner.html

Finns olika typer av salt:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Salt

Tillbaka till ursprungsfrågan igen ;)

Ngn som kan svara på varför Fauna Marin ej tillsätter 'NaCl-fritt salt'? Eller ngt jag missat i deras Balling koncept som enligt 'Tition akvarium' skulle fungera likadant som andra balling metoder (där de flesta dock har med 'NaCl-fritt salt').

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

frågan kvarstår:

tilsätter man ej Nacl fritt salt med Fauna Marin? (Då det sägs att den är ungefär likadan som för övriga Balling recept)

~Henrik

Tillbaka till ursprungsfrågan igen ;)

Ngn som kan svara på varför Fauna Marin ej tillsätter 'NaCl-fritt salt'? Eller ngt jag missat i deras Balling koncept som enligt 'Tition akvarium' skulle fungera likadant som andra balling metoder (där de flesta dock har med 'NaCl-fritt salt').

~Henrik

Original Balling receptet är med NaCl- fritt salt precis som flera påpekat. Detta då det uppstår en jonobalans om man ej tillsätter denna.

Teoretikerna anser att man måste tillsätta det NaCl fria saltet, annars "går inte formlerna ihop" och det uppstår en potentiellt farlig jonobalans.

Praktikerna därimot har sedan länge sedan iaktagit att den jonobalansens inverkan på djurlivet i ett normalt akvarium med kontinuerliga vattenbyten är obefintlig. Därför kör väldigt många Balling utan det NaCl-fira saltet.

Balling-metodens tillkomst var ju under "inte-byta-vatten"-eran och då påverkade säkerligen jonobalansen mer om denna fick öka mer och mer ju längre tid som går än vad den gör i dag när vi gör kontinuerliga vattenbyten.

Så anledningen varför Fauna Marin inte har det NaCl-fria saltet med i sin variant borde vara för att de vill göra en så enkel och användarvänlig variant som möjligt och helt enkelt skippa den biten.

Summan av kardemumman ur en praktikers synvinkel:

Så länge du gör kontinuerliga vattenbyten så kan du hoppa över det NaCl-fria saltet i Balling-metoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fauna Marine rekommenderar ju 10% vattenbyte per vecka för att undvika obalansen. Har svårt att se att de kommit med något nytt, Tropic Marine har sina färdiga påsar som är deras variant av balling, Fauna Marine har detta. Men faktum är att efter jag köpt kemikalierna "löst" så har jag svårt att se varför man ska betala mer för deras "balling light", köp kemikalierna löst, väga och blanda själv inte alls svårt, men betydligt billigare. Dessutom tror jag nog det kan vara bra att försöka ha lite större behållare än 2l, jag pytsar i 1,4dl per dag i mitt kar, som visserligen är 720l, men som inte har särskillt mycket koraller, det blir till att blanda ofta med så små behållare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling-metodens tillkomst var ju under "inte-byta-vatten"-eran och då påverkade säkerligen jonobalansen mer om denna fick öka mer och mer ju längre tid som går än vad den gör i dag när vi gör kontinuerliga vattenbyten.

Så länge du gör kontinuerliga vattenbyten så kan du hoppa över det NaCl-fria saltet i Balling-metoden.

(Lånar tråden lite)

Tycker det är kul att du nämner området "inte-byta-vatten" vilket jag själv helst skulle vilja se som ett alternativ.

Vad har andra tagit för lärdom av det, då det inte verkar vara så använt längre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med 'MattiasN' att det finns många namn och modeller på Balling som ska göra det enklare för användaren med uppväga mängder i pulver eller på flaska.

Men som vissa brukar förespråka gällande typ 'A', 'B', 'C' vätskor är det dyrare att köpa färdigt än blanda själv. Att blanda själv är billigare och typ samma jobb som väga upp och blanda salt till vattenbyte.

Så alla färdig preparat i alla ära om man ej vill blanda själv eller har liten förbrukning, och tur det finns alternativ för de som vill ha billigare produkter och blandar själv.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det mesta här i världen kan man göra själv lite billigare, det gäller ju mat, sy egna kläder, bygga sitt eget hus osv - jag tror dom flesta värdesätter att kunna köpa välbeprovade kvalitetsprodukter till vettiga priser.

Alla har ju inte obegränsad fritid eller kunnandet att veta var man hittar högrena kemikalier mm.

Förädlade & förpackade produkter blir ju alltid lite dyrare - en timmerstock är ju billigare än motsvarande mängd hyvlade plankor

Det allra billigaste sättet är ju att vara "torr-akvarist" - dvs inte ha något akvarium alls!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...