Gå till innehåll

Balling Light - Fauna Marin


Peter M

Rekommenderade inlägg

Om man skummar ganska "torrt" så borde det väl "hålla tillbaka" sänkningen av salthalten (man kompenserar ju det saltvatten som försvinner genom skummning med sötvatten precis som när man kompenserar för det som dunstat bort). Om saltvatten stänker utanför och man kompenserar för det så borde väl det hjälpa till att hålla nere eventuellt ökande salthalt?

Magnus, när du gör dina vattenbyten, blandar du då medvetet saltvatten med lägre salthalt än du har i karet för att kompensera för ökad salthalt genom användning av ballingprodukterna eller är denna ökning, som FM själva skriver om, inget man behöver ta i beaktande alls?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • Svar 218
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har nu blandat tillsatserna i 3 dunkar enligt recept från Fauna Marin. Sen står det en återkommande harang:

"...and then fill the canister with water"

Vad menas med detta?

Någon exakt mängd som dom menar?

I dunk 1 (2kg calcium chloride dihydrate + 4liter vatten) är det nu ca 4.75 liter vätska.

I dunk 2 (2kg magnesium chloride hexahydrate + 4liter vatten) är det nu en bit över 5 liter vätska.

I dunk 3 (500g sodium bicarbonate + 4liter vatten) är det nu ca 4.1 liter vätska. Här är det även svårt att få all tillsats att lösa sig.

Nån vänlig själ som nu kan tydliggöra nästa steg med dessa blandningar?

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyll upp munkarna till 5 liter bara.

Bikarbonaten kan vara knepig att få att lösa sig. Enklast är att blanda mer vatten eller mindre pulver i den dunken.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Rolig felskrivning!

Ok, så den som är över 5 liter redan bryr jag mig inte om då?

Next question :

Enligt recept från hemsida så ska det tillsättas 25ml av spårämnena. Men läser man på flaskan ska det tillsättas 50ml. Vilket är korrekt?

Another question:

Enligt recept från hemsidan ska spårämne iodine/flour tillsättas med sodium bicarbonate. Men enligt flaska ska den tillsättas till magnesium chloride lösningen. Vilket är korrekt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, så den som är över 5 liter redan bryr jag mig inte om då?

Next question :

Enligt recept från hemsida så ska det tillsättas 25ml av spårämnena. Men läser man på flaskan ska det tillsättas 50ml. Vilket är korrekt?

Another question:

Enligt recept från hemsidan ska spårämne iodine/flour tillsättas med sodium bicarbonate. Men enligt flaska ska den tillsättas till magnesium chloride lösningen. Vilket är korrekt?

Bump!

Frågorna har snart legat ute ett dygn och jag är lite ivrig att få klart mina blandningar.

Möjligtvis nån som har svar på mina frågor?

Eller ska man vända sig direkt till Fauna Marin?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rolig felskrivning!

Ok, så den som är över 5 liter redan bryr jag mig inte om då?

Next question :

Enligt recept från hemsida så ska det tillsättas 25ml av spårämnena. Men läser man på flaskan ska det tillsättas 50ml. Vilket är korrekt?

Another question:

Enligt recept från hemsidan ska spårämne iodine/flour tillsättas med sodium bicarbonate. Men enligt flaska ska den tillsättas till magnesium chloride lösningen. Vilket är korrekt?

Det på hemsidan så korrekt. Tidigare va det i magnesium dunken men de har ändrat till kh dunken.

25 ml är det som ska i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Denna tråd är väldigt intressant. Någon som kan svara på hur viktigt det är att man väntar 5-10 minuter innan man tillsätter från nästa dunk? Jag kör med 3 dunkar och och tillsätter från alla tre inom loppet av någon minut eller två, blir det helt galet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror väl på hur bra flöde det är där du häller i, om det är ett saktaflytande refugium så kan det bli fällning men om det är framför en pump så bör det inte ställa till så mycket.

Det skulle nog inte skada o ha lite andrum mellan doseringarna hursomhelst...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna tråd är väldigt intressant. Någon som kan svara på hur viktigt det är att man väntar 5-10 minuter innan man tillsätter från nästa dunk? Jag kör med 3 dunkar och och tillsätter från alla tre inom loppet av någon minut eller två, blir det helt galet?

jag har funderat på detta också, men sedan jag råkade blanda lite Ca + MG (pulverform) i en kopp med lite vatten => att det började fräsa som fan! efter detta så bestämde jag mig för att dosera vid olika tider på natten....

jag delar även upp större doseringar, som KH på 2 gånger. (doserar 30 ml åt gången)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

hej.

jag doserar 20 ggr per dag och 16ml åt gången,

tror det är bra att dosera många gånger per dygn så man håller så jämna värden som möjligt.

Piggelin.

det är bara att kolla runt på nätet bla triton och ted, sen har ju stig också..

vet inte om det skiljer så många kronor men det är bara att kolla upp.

Mvh Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten sidofråga. Bor i Malmö och skall handla balling produkter.Var köper man detta billigast?

Deep Ocean i Danmark. Tveklöst det billigaste stället du kan hitta, sen är ju iofs frakten en del så klart.

Ändrat av Laggeman
Ändrat och lagt till info
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Behöver nya slangar till min doserpump.

Kan man sätta in längre slangar eller bör man ha så korta som möjligt?

Funderar om man kan sätta in typ 1-2 meter slang mellan varje dunk till doseraren och sen lika långa ner i sumpen?

Köper man dessa i akvariebutik eller köper man billigare på typ biltema eller liknande?

Det skall vara silicon slang som jag fått reda på.Någon som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med vanlig luftslang från akvariebutiken. Köpte 12m för 60 pix till mitt system.. Den klassiska gröna..

Silicon slang har svårt att sitta fast mot själva doserpumpsfästet.

Om du behöver någon meter innan i efter så är det inga problem för doserpumpen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med vanlig luftslang från akvariebutiken. Köpte 12m för 60 pix till mitt system.. Den klassiska gröna.. Silicon slang har svårt att sitta fast mot själva doserpumpsfästet.Om du behöver någon meter innan i efter så är det inga problem för doserpumpen.. Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk

Aa najs tackar......

Kliar i fingrarna nu skall få hjälp igång med det nu snart så skall jag bara på jakt efter stenkorallerna nu med :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...