Gå till innehåll

Älgen skall testa salt, 450L


Moose

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag är ny på forumet och ny i saltvattensvärlden, jag vet dock ganska klart vad jag vill.

Jag har sedan 3-års åldern varit intresserad av fisk i alla möjliga former. Allt ifrån att fiska till att avnjuta deras liv i en tank.

En sån som jag kan gå flera timmar på tex. sjöfartsmuseet eller ngn zooaffär bara för att titta o njuta.

Jag har tidigare erfarnhet av sötvattensakvarier, både "sälskapsfisk" samt ciklider.

Men jag vill nu hoppa över på "de riktiga" sakerna, saltvatten.

Vad har jag då för akvarium nu?

- Ett Jewel Vision 450L (fick inte köpa ngt annat för tjejen, det skall ju vara en snygg möbel oxå :ler: )

Vad vill jag ha i mitt kommande akvarium?

- Till en början ganska "lätta" saker, typ mjukkorall samt ngn clownfisk eller två. (nemo som tjejen kallar dom även sniglar osv vill jag ha i)

Vad för utrustning skall jag skaffa?

- Ingen aning, vet bara att om jag klarar mig utan en sump så blir jag glad (som jag sa innan det måste vara snyggt för tjejen.) O jag vill gärna inte "förstöra" mitt befintliga akvarium ifall saltvatten inte är min grej.

Funkar det med en filterpump alá sötvattensstil? Alltså en innanliggande i "den svarta lådan" som jewel har i sina kar.

Ge synpunker (tänkt även på att inte skrämma iväg mig nu ;)

MVH Henrik aka Moose

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 209
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

fick inte köpa ngt annat för tjejen, det skall ju vara en snygg möbel oxå :ler:

Då kan hon ju få äran att lösa problemet med det fjuttiga Juwel-ljuset åxå :)

Skämt åsido:

Det är fjuttigt men går att lösa. Se nedanstående länkar så ser du hur jag löste det i ett Vision 180. På bilder syns bara 2 rör, det blev 4 i slutresultatet. Gör du ett helt nytt lock så förstör du inte ditt originallock. Enkelt var det åxå !

http://apps.berthling.com/jGallery/images/Salt/L1070003.html

http://apps.berthling.com/jGallery/images/Salt/L1070006.html

http://apps.berthling.com/jGallery/images/Salt/L1070015.html

http://apps.berthling.com/jGallery/images/Salt/L1070054.html

http://apps.berthling.com/jGallery/images/Salt/L1070059.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan och välkommen till saltvattensguiden.se

Kolla in på denna tråd

Juwel Vision 450 - Bilder sökes så tjatas det lite om detta karet.

Eftersom du ej "får" eller vill ha en sump så blir det tajt då en skummare måste vara i karet. Finns andra som kör utan skummare men jag förespråkar inte detta.

Finns olika i akvariet varianten men även någon som man hänger utanför karet. Har du vart uppe på ciklidhuset i lerum så ser du den modellen jag tänker på

en Deltec MCE 600

MCE600small_000.jpgMCE600small2.jpg

Tycker även det är lite ljus över detta akvarium om man skall köra med saltvatten. Visst det kommer funka till en viss del av koraller men ändå är det snyggt med mycket ljus

Så mitt andra tipps kör med mer ljus!!

och som oveb visar med bilderna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det hända saker här hemma.

Jag tömde akvariet på allt sötvattenstjofräs, tog med mig mina gamla fiskar, lite påfågelciklider, blåa ciklider, eldbukar samt malar till Zoo affären o bytte in dom mot lite utrustning osv i saltvattensväg.

Väl hemma igen började arbetet med att tömma ut 450 liter vatten samt ca 60kg gammalt grus.

När man väl håller på med att tömma gruset uppstår tanken, Vart gör man av allt? Det blev några vändor ut i skogen o spred ut det vid lite stenras osv.

När allt var utrensat så tvättade jag ur hela akvariet med trasa samt gjorde rent all så noga som möjligt.

Och nu började det roliga. Att börja lägga i ny korallsand samt fylla på med vatten.

Det första saltet har oxå hälts på (jisses vad det kliar i näsan av salt), Häller på mindre än beräknat nu i början och finjusterar upp det allt eftersom.

När jag väl fått upp rätt salt halt och pH så skall sten inhandlas, troligen imorn eller på Fredag.

Over and out for today

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har varit iväg o köpt lite sten nu.

12kg till o börja med. skall öka på till helgen.

Salthalt 1.022

pH 8.2

Så här ser några av stenarna ut, såg att en av dom hade ett par små musslor på sig och en annan en "röd fläck"

Ngn som kan säga ngt om vad det e jag fått hem? :smiley24:

Ja bakgrunden skall bytas ut mot en blå =)

:skal

post-3121-14468913798483_thumb.jpg

post-3121-14468913798745_thumb.jpg

post-3121-1446891379894_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nix.

går undan vet jag inte, tar väldigt lite itaget.

Tog med mig vattenprovet till en zoo butik, dom hade inget o klaga på förutom pH:t som var på 7.9 då, men har buffrat upp till 8.2 nu.

Så jag tar en liten bit itaget för att sen avakta lite o se vad som händer.

Jag följer varje förändring med stora ögon. (inte varit några ännu)

Men jag undrar fortfarande lite om dom där musslorna. E dom bra o ha?

4 st räknade jag till. Sen va e det röda på den andra stenen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köpte lite mer sten idag på marin akvariet i mölndal.

fick denna sten med denna "sak" på. Va e det för ngt? =)

Måste även tillägga att den butiken var bland det trevligaste jag sett, både utförande samt att Bengt var en väldigt trevlig person.

post-3121-14468913807701_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kör med sand från start ser jag, det finns många åsikter kring detta. Själv struntade/struntar jag i sand i startfasen på grund av att det blir enkare att suga upp död vävnad och slagg med en tom botten.

De är ju helt klart snyggast med sand på botten, kommer garanterat att ha ett litet lager sand i tanken snart.

Hur många kilo sten har du tänkt dig ha i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag gjort två nya fynd i akvriet, givetvis har jag bild på båda

Det första är ngn typ av borstmask tror jag (en vild jäkel, han roade sig på morgonen med att simma imot strömmen o sen glida tillbaka)

Det andra har jag ingen aning om, ser ut som en slemklump, o den var dör inte i förgår iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...