Gå till innehåll

Älgen skall testa salt, 450L


Moose

Rekommenderade inlägg

Det första är ngn typ av borstmask tror jag (en vild jäkel, han roade sig på morgonen med att simma imot strömmen o sen glida tillbaka)

Det andra har jag ingen aning om, ser ut som en slemklump, o den var dör inte i förgår iaf.

Borstmasken kan du skicka med Gustavsbergsbussen.

Den andra ser ut att vara en svamp, ofarlig filtrerare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 209
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vissa "borstmaskar" kallas även för ClamWorms/worm på grund av att de är rovdjur som lever på snäckor. Om man som jag även får med snäckor i LS:en så är de ingen hit med clamworms som jag förstått de. En del sorter blir även riktigt stora och kan ge sig på andra djur som är önskvärda i akvariet så jag har fimpat mina i toan.

Detta går säkerligen att diskutera men kolla upp vad maskarna lever av i naturen, jag tror inte deras beteende ändras i akvariumet. Min uppfattning som amatör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag en annan fundering oxå

Jag börjar få lite "brunalger" Det syns bla. på den vita sanden då den har fått en mörkare ton på vissa ställen.

För om jag har fattat det hela rätt så har detta med nitriten att göra.

Nittritoppar är ngt som man bör få eller? Och isåfall kanske det är positivt att det bärjar komma lite alger. Men att dom skulle komma så fort hade jag ingen aning om. Har bara gått 1 vecka ju.

Jag har tillsatt bakterikultur om det är av intresse. Jag har även 2 st turbosniglar som jag fick med påköpet när jag köpte lite sten.

Vad bör jag göra i detta läget? Bara avakta? Med ljus eller icke ljus på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad sysslar min "svamp" med nudå?

Kom hem idag efter jobbet o tittade till den lite.

Då såg det ut som den höll på att blåsa såpbubblar runt sig, flera bubblor överallt.

Den håller på att växa eller?

bild såklart.

post-3121-14468913850739_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det finns många arter av borstmaskar, från filtrerare till rovdjur. de allra flesta är nyttiga hjälpredor i akvariet - ett fåtal kan ställa till det. Här gäller som vanligt - bra att ha i lagom mängd - många i en monokultur kan vara besvärligt genom att de konkurrerar ut andra organismer. Många gräver i botten och letar dött material som foderrester och annat. Jag ser dem som renhållningsarbetare helt enkelt. Om de tar en nisch i akvariet och man tar upp dem så kommer den nischen bli öppen för någon annan organism som kanske har fler nackdelar. Jag låter alltid de organismer som visar sig vara tills de utgör ett problem - först då tarj ag bort dem - helst med biologiska metoder.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dags att uppdatera lite.

Jag har nu införskaffat mig en Hydor Koralia 4 för att öka på cirkulationen. (detta kommer att ökas ännu mer senare)

Skummare är beställt, det blev en deltec mce 600. (skall hämtas på lördag)

Har införskaffat mig 2 nya lysrör. Marine Glo. Som ger ett rejält blått sken, dom ligger närmare 20.000K.

Algblommningen har kommit igång nu oxå. Såg nästan förjävligt ut häromdagen, men efter att jag har skördat på lite själv samt fått hjälp av lite lägre stående djur så är den på tillbaka gång. Börjar tom se riktigt rent ut på vissa ställen.

Har i 7st Turbosar samt 3st Blåbenad Eremit.

Nu är frågan, vågar man snart ha i lite fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dags att uppdatera lite.

Jag har nu införskaffat mig en Hydor Koralia 4 för att öka på cirkulationen. (detta kommer att ökas ännu mer senare)

Skummare är beställt, det blev en deltec mce 600. (skall hämtas på lördag)

Har införskaffat mig 2 nya lysrör. Marine Glo. Som ger ett rejält blått sken, dom ligger närmare 20.000K.

Algblommningen har kommit igång nu oxå. Såg nästan förjävligt ut häromdagen, men efter att jag har skördat på lite själv samt fått hjälp av lite lägre stående djur så är den på tillbaka gång. Börjar tom se riktigt rent ut på vissa ställen.

Har i 7st Turbosar samt 3st Blåbenad Eremit.

Nu är frågan, vågar man snart ha i lite fisk?

Jag har ca 30-35 astrea sniglar + massa små sorter ( kanske 100 st grovt uppskattat ) i mitt 300 liters, så 7 turbo + eremiter låter lite.

Kanske du ska köpa lite fler sniglar som ser till att algerna inte kan börja växa fritt innan du belastar med fisk?

Detta va bara mina tankar, någon mer kunnig får svara på hur du ska göra eller inte göra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köp en putsäka till henne sålänge;) Min sten har varit i 8 dagar nu alla värden e perfekta men jag ska vänta minst 2 veckor till innan jag våga skicka ner firrar! Håll det släckt så minskar risken för alger, jag har klarat mig utan!

Vad har du tänkt ha för fisk? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2st Amphiprion ocellaris, det är tjejens krav.

Troligen 1 Paracanthurus hepatus - Palett Kirurg

Jag själv vill ha en Naso lituratus - Läppstifts Kirurg men vet inte hur den skulle gå ihop med paletten.

Ett par Synchiropus splendidus - Mandarin Fisk

Har funderat på Istigobius decoratus oxå

Sen får vi se vad man mer kan hitta som verkar skojsigt =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags att uppdatera lite igen.

Nu kommer jag säkert bli kallad galning eller stressapa eller ngt annat i den stilen men det får jag ta.

Här kommer en tidslinjal över vad jag gjort och vad som hänt.

3 Veckor sedan.

Jag startade upp akvariet för ca 3 veckor sedan, hade i salt o buffrade upp pH direkt. Jag startade även upp lite lättare lyse. Lite LS inhandlades oxå.

2 Veckor Sedan.

Köpte ännu mera LS. o satte i. Fick även med 2 turbosniglar på köpet då.

1 Vecka sedan.

Köpte 5 Turbosar till samt 3 Eremiter för att börja ta hand om de brunalger som har uppkommit. Rensade även en del manuellt. Kör med ljus 12 timmar om dagen. Har även inhandlat ljus i det blåare spectrat som jag kör 12 timmar samtidigt med det vitare ljuset.

6 Dagar sedan.

Köpte en Koralia 4 samt beställde en Deltec MCE 600 som skall kopplas in nu på lördag.

4 Dagar sedan. Måndag 19/3

Köpte två st. Chrysiptera parasema - Gulfenad blå frökenfisk.

Samt en Lysmata Amboinensis - PutsarRäka .

Brunalgerna har minskat kraftigt, börjar uppkomma lite gröna typer just nu.

Idag

Köpte 2 st. Amphiprion ocellaris

Samt en Lysmata wurdemani - Pepparmintsräka.

Har några glasrosor jag inte kommer åt med sprutan utan att riva allt.

Köpte även en blå bakgrund o satte upp.

-------------------------------------------------------------------

Nu undra ni säker varför jag redan gått på fisk och andra djur när karet är så ugnt. Då dom flesta tycker man bör vänta längre.

Jag gillar att läsa mkt om vad folk tycker. Men man lär sig inte till 100% om man inte upplever förändringarna själv tycker jag. Därav har jag köpt lite saker för att se vad som händer. Om värderna drar iväg, eller om dom ligger stabillt osv.

Algerna minskar iaf för var dag som går, och LS börjar det hoppa upp en del roliga saker ur. Sniglar, macroalger osv.

Vad skall ske i framtiden?

Mer LS, koraller och massa mer fisk =)

Här e lite bilder.

Blir tokig på att jag aldrig kan få till skärpan i bilderna bara. Hur gör ni?

post-3121-14468913878599_thumb.jpg

post-3121-14468913878764_thumb.jpg

post-3121-14468913878945_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite brottom med fiskarna tycker jag, dock klandrar jag dig inte. Man vill ju se firrar i akvariet.

Jag köper fiskar imorgon och det blir 3st ocellaris, mitt nitrit är nästan omätbart nu så.....

När man läser böcker står det ju i endel att man gått å väl kan börja med fiskar från skratch, heeeelt fel kan det ju inte vara att stoppa i fisk 3-4v efter start isåfall. Tror bara att man kan få lite mer problem med alger och värden pga att karet inte är inkört helt.

Hur fungerar turbosniglarna med eremiterna? Har läst att man måste välja mellan det ena eller det andra pga att eremiterna ger sig på turbosniglarna annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...