Gå till innehåll

Älgen skall testa salt, 450L


Moose

Rekommenderade inlägg

  • Svar 209
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Då var man iväg idag o skulle titta på lite fiskar. Gick ju som det gick, kom hem med en Zebrasoma veliferum - Segelfens kirurg

samt en puttsarräka.

Att man aldrig lär sig =).

Titta funkar aldrig ;) och planeringen över fiskbeståndet brukar oxå gå åt helt fel håll.

Säger som du - att man aldrig lär sig :ler:

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Hur mkt cirkulation har du?

hmm, nu måste jag räkna ju =)

skummaren ger ju lite.

har en koralia 4

2x 1000 l/h pumpar.

så ligger vär på en ca 7000 liter / h. Jag vill ha en koralia 4 till mitt imot min nuvarande för att skapa ännu mer strömmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jahopp, då var denna helgen över, o tur är väl det, iaf för plånpoken. Blev n dyr helg detta. =)

Var ju hos ted i fredags o kom hem med 2 koraller där ifrån.

1st Acropora (ljusbeige med blåa toppar)

1st Pochilopora (grön)

Och i söndags var jag hos bengan. o kom hem med, 3 koraller och en fisk.

1st Acropora (ljusgul med gulgröna toppar)

1st Montipora (röd flakväxande)

1st Stylopora (grön)

1st Mandarinfisk

Har även beställt lite annat gott för korallerna.

Ultraclam 100ml

Ultramin S 100ml

Ultralife 100ml

Skall göra ett prov i någon månad med detta o se om jag märker ngn skillnad.

Bilder? njae.

Får inte till skärpan på bilderna, men om ngn har vägarna förbi med en bra kamera så är ni välkommna att ta lite bilder o lägga upp.

Här kommer iallfall nu en ny bild med kvällsbelysningen på.

Och jag e fortfarande på jakt efter lite knappar, skivisar. Gärna i klara fina färger.

Även fraggar i stenkorallväg är alltid intressant.

post-3121-14468914487181_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Läste med stort intresse tråden och kunde inte låta bli att flika in...

Jag har ett 450 Vision som jag inte packat upp ännu då jag känner att jag måste lära mig mer om salt först.

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Jag har strandat lite på skummaren. Deltec 600 var även den som jag spetsat in mig lite på men jag undrar lite om installationen. När jag tittar på dina bilder så undrar jag lite om hur du fäste den mot själva karet? Har du sågat upp något i ramen? Det ser även ut som om att utloppet är en bit ovanför ytan. Stämmer det? (Borde väsnas en del) Ser även att du har kvar Juwels eget pumphus. Har du modifierat det på något vis och vilka filter har du i det nu?

Jag vill behålla originalrampen och kommer istället att köpa en extra ramp med T5'or. Detta ger 4 T5'or totalt. Räcker det om jag kompletterar dom med reflektorer?

Jag har en lång resa framför mig och jag behöver hjälp mest med att lösa skummarbiten rent praktiskt och är tacksam för alla tips jag kan få av er som haft salt som hobby längre än mig (dvs mer än 2 veckor) :)

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Läste med stort intresse tråden och kunde inte låta bli att flika in...

Jag har ett 450 Vision som jag inte packat upp ännu då jag känner att jag måste lära mig mer om salt först.

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Jag har strandat lite på skummaren. Deltec 600 var även den som jag spetsat in mig lite på men jag undrar lite om installationen. När jag tittar på dina bilder så undrar jag lite om hur du fäste den mot själva karet? Har du sågat upp något i ramen? Det ser även ut som om att utloppet är en bit ovanför ytan. Stämmer det? (Borde väsnas en del) Ser även att du har kvar Juwels eget pumphus. Har du modifierat det på något vis och vilka filter har du i det nu?

Jag vill behålla originalrampen och kommer istället att köpa en extra ramp med T5'or. Detta ger 4 T5'or totalt. Räcker det om jag kompletterar dom med reflektorer?

Jag har en lång resa framför mig och jag behöver hjälp mest med att lösa skummarbiten rent praktiskt och är tacksam för alla tips jag kan få av er som haft salt som hobby längre än mig (dvs mer än 2 veckor) :)

Tack!

Hejsan!

Ang skummaren, jag har inte modifierat någonting, men jag har ju tagit bort täcklocket, vilket går att modifiera genom att kapa lite i om man vill ha lock kvar. Man helt enkelt bara hänger den uppe på kanten. Och angånde eventuelt skvallp? så funkar det bra med den fiffiga bubbelfälla man får med. Helt enkelt en vanlig plexiglasbit som man fäster i utloppsrörer i anpassad vinkel, vilken skär av vattenströmmen och får vattnet att rinna ut med denna utan att skvalpa.

ang pumphuset så har jag min doppvärmare, samt orginalpumpen kvar där i, för att på så vis få cirkulation till min strumpa med rowaphos jag har liggandes där i. -ag har inga filter alls i det. Jag körde ju med 4 T5or innan jag bytte upp till MH. T5orna var lite i klenaste laget för acroporerna märkte jag, därav mitt byte. Men för mjukkoraller samt fisk anser jag att det bör räcka med 4x T5 annars.

P.S Vill även tacka för alla era andra värmande kommentarer, känns skönt att ngn annan än jag tycker det verkar bli vackert, för jag blir då aldrig nöjd =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow säger jag bara... Loggade nu in ett dygn senare och det har kommit över 100 nya inlägg!

Är bara tacksam att jag hittade denna site!

Detta är säkert en stendum fråga men vad är: rowaphos ? Förstår att det är ett filtermatrial men vad består det av och hur påverkar det vattnet?

En annan fråga. Är det möjligt att ha skummaren något lägre och istället borra hål i ramen runt karet? Finns det något alternativ för skummaren som gör att man kan ha hela skummaren i karet och det utan att något måste sticka upp igenom locket? Jo jag vet att det tar volym men jag är mer bekymmrad över barnens fingrar i kombination med ett ganska fint parkettgolv! Hade helst kört med en sump men skåpen känns lite smala för det (med lås) Har du någon amateur 'över' så kan du kanske hojta! Jag har nämligen inte beställt den andra ännu. När jag fått tid att sätta igång med 'bygget' så drar jag igång en egen tråd så kan du följa hur det går med mitt bygge. Har du fler bilder på skummare osv så uppskattar jag om du vill lägga upp dom! Detta hjälper mig oerhört när jag håller på med mitt.

Om du känner dig grön på saltvatten så är jag betydligt grönare. Har haft kar nu i 26 år men har alltid haft sötvatten. Har just nu 2 vision 450, ett 720 och en handfull med mindre kar.

Tack för hjälpen så länge!

Ps. Vi är alla okunniga men i olika ämnen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow säger jag bara... Loggade nu in ett dygn senare och det har kommit över 100 nya inlägg!

Är bara tacksam att jag hittade denna site!

Detta är säkert en stendum fråga men vad är: rowaphos ? Förstår att det är ett filtermatrial men vad består det av och hur påverkar det vattnet?

En annan fråga. Är det möjligt att ha skummaren något lägre och istället borra hål i ramen runt karet? Finns det något alternativ för skummaren som gör att man kan ha hela skummaren i karet och det utan att något måste sticka upp igenom locket? Jo jag vet att det tar volym men jag är mer bekymmrad över barnens fingrar i kombination med ett ganska fint parkettgolv! Hade helst kört med en sump men skåpen känns lite smala för det (med lås) Har du någon amateur 'över' så kan du kanske hojta! Jag har nämligen inte beställt den andra ännu. När jag fått tid att sätta igång med 'bygget' så drar jag igång en egen tråd så kan du följa hur det går med mitt bygge. Har du fler bilder på skummare osv så uppskattar jag om du vill lägga upp dom! Detta hjälper mig oerhört när jag håller på med mitt.

Om du känner dig grön på saltvatten så är jag betydligt grönare. Har haft kar nu i 26 år men har alltid haft sötvatten. Har just nu 2 vision 450, ett 720 och en handfull med mindre kar.

Tack för hjälpen så länge!

Ps. Vi är alla okunniga men i olika ämnen!

ang. rowaphos. Sök på det i sökfunktionen så får du se massa info som beksriver det bra mkt bättre än vad jag gör.

Jo jag har oxå parketgolv under akvariet, tror inte du behöver oroa dig för att den skall trilla ner, då man lixom skruvar fast den runt ramen. Så den sitter där den sitter.

Om du vill ha en invändig så finns ju MCE500 liknande mce600. Vet dock inte måtten osv på dom.

Om du söker lite på sakerna så lovar jag att du hittar massa kul o bra info.

MVH Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Hur går det? Det hade varit kul om du ville lägga upp lite fler bilder!

allting rullar på så fint så, jag förlorade dock en fin acropora pga av RTN (den började dö ifrån roten) men jag lyckades inte hejda den. Jag gjorde misstaget att stressa den med tok för mkt ljus.

ilder kommer så småningom, skall försöka låna en lite bättre kamera först bara =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt att råkas, och tack för fraggarna.

Det kommer nog bli hur bra som helst när det fått växa till sig ordentligt.-respekt

Vet inte om du provar TM Pro Coral Cure nån gång, men det har rädat ett par koraller för mig, tänkte bara på den du förlorade i rtn.

Och bilderna, var blev dom av?;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

okej, algerna tar över!

har röda slemalger, låna trådalger i brungrön färg.

vet inte hur jag skall bli av med det.

här e mina värden:

temp: 27C

salt: 1.024

pH: 8.0

Alkanitet (KH): 7

Calcium: 390

Magnesium: 1300

Nitrat: 2 mg/l

Nitrit: <0.1 mg/l

Fosfat: <0.1 mg/l

Jag använder osmos med silikat filter.

Cirkulationen ligger på ca: 11000 l/h

UVC är igång dygnet runt.

kör 2x 150w mh + 1 blårör 49w.

vad skall jag göra, börjar bli lite irriterad på detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...