Gå till innehåll

Tottos första saltkar


totto

Rekommenderade inlägg

  • Svar 422
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 4 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Hej på er, dax att uppdatera nu efter sommarsemestern, var iväg en helg i köpenhamn för några veckor sedan, och den helgen visade sig bli den varmaste på hela sommaren, hade ingen akvarievakt eftersom vi bara skulle vara borta ett par dagar.

När jag kom hem så var det första jag såg att karet var alldelles grumligt!! sprang och tittade på temperaturen och den visade 34,8:död:!! alla euphyllior utom ancoran hade typ smält!! och förgiftade då vattnet rejält! Då tänkte jag att allt skulle krascha:ledsen:

Jag började med att kyla ner vattnet med hjälp utav frysta pet flaskor och fläktar, sedan förbereda ett rejält vattenbyte, plockade upp alla koraller som tydligt var döda eller döende, fyllde på med nytt kol, rensade skummare och pumpar, och sen var det bara å vänta å se vad/vilka som överlever:smiley13:

Summan av det hela blev att fyra stora kolonier med euphyllior dog, 2 st acroporor, ett gäng sniglar, en palett och en chromis, dem övriga sps-erna såg väldigt "vissna" ut i en vecka men nu har alla återhämtat sig:)

blev dock lite glesare i karet men man får ta nya tag.

lägger upp någta jämförelse bilder så ser ni nog vad som är borta.

mvh/Thomas

post-2831-14468920122486_thumb.jpg

post-2831-14468920122709_thumb.jpg

post-2831-14468920122854_thumb.jpg

post-2831-14468920123006_thumb.jpg

post-2831-14468920123173_thumb.jpg

post-2831-14468920123344_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att ha förlorat en del koraller så ser det ändå väldigt välvuxet ut i karet. :)

Snyggt!

Jo det finns några kvar;) men ändå tråkigt att bli av med euphylliorna, speciellt en utav dem som jag har haft ända sen start, då var det bara två huvuden och nu hade det blivit ett trettital:smiley13:

Just suttit å läst igenom hela tråden, tog en stund men det var väl värt det!. Kanonsnyggt kar, sånna här kar får mig att bara drömma om att mitt en dag ska se lika ut !. :)

OJ! ja det måste ha tagit en stund-bok Tack så hemskt mycket för dem orden, du kommer säkert att lyckas med ditt kar och få det som du drömmer om, ha bara tålamod;)

mvh/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...