Gå till innehåll

Wiking's Kub


Wiking

Rekommenderade inlägg

Sedan 4 veckor tillbaka är mitt nya kar igång, en kub där måttet är 65 cm på alla håll.

Bänken

Tillverkad av 19 mm spånskiva, grundmålad och spacklad ett antal gånger, därefter målad med svart oljefärg. 2 stycken dörrar samt list/ram upp och nertill på akvariet kommer jag att bygga när jag får tid.

Akvariet

65x65x65 i 8 mm glas och svart silikon. Det levererades med täckglas men eftersom jag inte kommer att använda dem så skar jag bort glasremsorna de vilade på.

Inredning

Korall grus i storleken 1-3 mm över hela botten med en tjocklek på ca 2-3 cm.

Ca 5 kilo döda stenar som jag byggt vidare på.

Ca 35 k LS.

Teknik

2 stycken Hydor Koralia 3, totalt 6 400 liter i timmen.

1 st Powerhead som driver en Fluval ytvattenrenare, 1 000 liter timmen.

Aqua Medic Ocean Light 150T med 150w 10000k 2x24w blåa T5.

Skummare AM Miniflotor, dvs luftpump och syresten.

Osmos AN Antarctica Osmos 120.

Salt mäter jag med Hydrometer.

Uppstarten - vecka 1-2

Karet fylldes med vatten och salt för 4 veckor sedan. 1 liter bottenmaterial från det gamla karet samt 10 liter vatten återanvändes.

Värden när det startades:

PH 8,2

Nitrit = 0,0

Nitrat = 0,0

Fosfat = 0,0

KH = 9,4

Ca = 420

Densitet = 1,027, har sedan justerats till 1,024

Levande sten har jag efterhand flyttat över från det gamla karet samt inhandlat ganska mycket nytt. Rowaphos och en korv Nollnitrat hänger i karet.

Efter ca 1 vecka så hade nitrat och fosfat ökat enligt följande;

Nitrat = 0,2

Fosfat = 0,5

Uppstarten - vecka 3

Efter 2 veckor började jag med lite belysning, T5 i 3 timmar och MH 1 timma. Då såg jag också att de första kisel algerna börjat komma.

När vecka 3 var slut flyttade jag över 2 clowner och en C bisponosus från det gamla karet. Jag hade även en Sarcophyton och 2 Sinulara (tror jag de heter) som flyttades över från det gamla karet, samt en putsar räka.

Nitrat och fosfat har nu ökat ytterligare;

Nitrat = 10,0

Fosfat = 1,0

Uppstarten - vecka 4

Den sista levande stenen kom på plats och samtidigt introducerade jag 20 stycken sniglar.

Belysning ökades lite, T5 i 4 timmar och MH 2 timma.

När 4 veckor hade gått så flyttade jag över alla djur från det gamla karet, besättningen lyder som följer;

1 Centropyge bispinosus

1 Centropyge loriculus

1 Zebrasoma scopas

2 Cryptocentrus cinctus

1 Labroides dimidiatus

2 Amphiprion ocellaris

1 Pomacanthus imperator

1 sten med skivanemoner, Actinodiscus

2 Lysmata grabhami

10 st sniglar, Tectus fenestratus

10 st sniglar, Trochus sp. ZEBRA

1 Sarcophyton

2 Sinulara

Uppstarten - vecka 5

Kiselalgerna verkar ha ledsnat och är på tillbakagång.

Har nu ökat på belysningen ytterligare till;

2 x T5 = 6 timmar

MH = 3 timma

Jag är förvånad att jag inte kunnat mäta någon nitrit under de 4 veckor som gått, kanske har den kommit och gått snabbt? Jag är inte nöjd med mitt höga fosfatvärde.

Aktuella värden;

PH 8,2

Nitrit = 0,0

Nitrat = 10,

Fosfat = 1,0

KH = 10,6

Ca = 460

Densitet = 1,024

Jag är en stor fisk älskare och har aldrig varit speciellt intresserad av koraller och andra lägre djur. Men jag skall försöka ändra på det, så nu gäller det att ta stora omvägar runt butikerna och blunda för alla fragg annonser på Montipora, Xenia, Acropora. Akvariet är redan hårt belastat efter så kort tid och behöver månader på sig att mogna ordentligt.

Som ni ser på bilderna så gillar jag öppna ytor.

post-2676-14468913843879_thumb.jpg

post-2676-14468913844067_thumb.jpg

post-2676-14468913844246_thumb.jpg

post-2676-14468913844444_thumb.jpg

post-2676-14468913844647_thumb.jpg

Ändrat av Wiking
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, snygg kar !!

Tänkte köpa Koralia 3 o stoppa i min burk...tänkte ha burken i mitt sovrum, hur mycket låter dessa pumpar?? , tror du man kan sova och ha pumparna på..

Fisken som finns på bild 3 o 4 va mycket fin..den blå med ovala cirklar, va heter den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, snygg kar !!

Tänkte köpa Koralia 3 o stoppa i min burk...tänkte ha burken i mitt sovrum, hur mycket låter dessa pumpar?? , tror du man kan sova och ha pumparna på..

Fisken som finns på bild 3 o 4 va mycket fin..den blå med ovala cirklar, va heter den?

Ja, du kan sova och ha pumparna på.

Det är en Pomacanthus imperator, blir egentligen för stor för detta karet men det får jag lösa den dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag kom över några koraller jag inte kunde avstå från, men har ingen aning om vad de heter. Skulle uppskatta om någon kan ge mig namnen på alla 6.

1. Den med grön rand.

2. Två olika i bildens mitt

3. Den ovala överst

4. En liten knottrig brun sak

5. Härligt blå/grön/lila

post-2676-14468913879541_thumb.jpg

post-2676-14468913879777_thumb.jpg

post-2676-14468913879852_thumb.jpg

post-2676-14468913879945_thumb.jpg

post-2676-14468913880031_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Nu är det bevisat, jag lever inte som jag lär, men jag är inte den första.

Ytterligare fisk och koraller är inhandlade och det mesta ser ut att trivas bra.

Har problem med nitrat och fosfat och ligger i ganska hårt med vattenbyten för att få ordning på det.

Några nya bilder.

post-2676-14468914179465_thumb.jpg

post-2676-14468914179585_thumb.jpg

post-2676-14468914179708_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Lyckas tyvärr inte få med alla på samma bild, men så här kan det se ut när det är matdags hos Wiking. Om någon tror att jag är svag för dvärgkejsare, så är svaret ja.

Besättning

2 A ocellaris

Z scopas

1 Cryptocentrus cinctus

C argi

C bispinosus

C loriculus

C tibicen

C bicolor

C flavissiums

P imperator

15-20 Snäckor

2 erimitkräftor

2 Sinularia

2 Sarcophyton

Ett antal acropora med lila toppar

2 stenar skivanemoner

1 sten med stjärnpolyper

2 oidientifierade stenkoraller

1 Goniopora

1 Ephyllia

4 Lysmata

2 oidentifierade räkor

post-2676-14468914425861_thumb.jpg

post-2676-14468914426089_thumb.jpg

post-2676-14468914426308_thumb.jpg

post-2676-14468914426528_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dvärgkejsarna har tillkommit i omgångar. Enda gången det var fajt var när jag hade 2 och släppte i 3 nya samtidigt, det var i våras. Då tog det upp till en vecka innan de hade kommit överens om rangordningen. Men det blev inte några skador, bara några lätt fransiga fenor.

Jag ser nu att jag skrivit fel, jag har ingen argi, det skall vara C eibli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kung att det kommit massa kalkalger nu! Ser riktigt fint ut!

Kalkalgerna slutade växa för någon månad sedan, men då började jag tillsätta magnesium så jag fick upp värdet på Mg och Ca, sedan körde det igång riktigt ordentligt igen.

Har även börjat använda kalvatten, det provade jag aldrig på -70 och -80 talet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att det är en Trachyphyllia av något slag, Det ser ut som att skelettet inte är taggigt som på Cynarina. Du får kolla närmare på skelettet och jämföra, här är en länk med lite alternativ.

http://www.advancedaquarist.com/issues/nov2003/invert.htm

Mycket vänligt Acuario, nu har jag ett namn att googla på samt en länk att fördjupa mig i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fin kub med fina fiskar Knut! Låter dvärgarna korallerna vara i fred?

Mvh Peter

Tack Clownen. Några av dvärgarna kan emellanåt nafsa lite på någon korall men då är det mest slemmet på Sarcophyton då känner på. Har dock läst mig till att vissa kan ändra beteende efterhand och helt plötsligt få för sig att vissa koraller är helt ok att äta. Jag får se upp där.

Samtliga dvärgar utan den senaste är duktigt feta. Jag matar dem kraftigt, troligen väl kraftigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätta lejon är mindre ofarliga vet du. Jag älskar Dvärgkejsare men det blir inga till 600L karet då jag vet att de nafsar på i stort sett allt, acroporor och övriga sps'er har jag aldrig sett att de har ätit eller förstört men de pickar/slicka på dem men Lps'er typ just Trachyphyllia brukar de flesta massakrera så håll de mätta och belåtna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall följa ditt råd Acuario. Jag har antagligen 2 Trachyphyllia. En kille lade ner sitt kar och övertygade mig om att jag borde köpe dem billigt, annars hade de troligen hamnat i sopebingen.

Mina fisker har inte rört dem sedan jag tog över dem för 4-5 månader sedan, men beteendet kan ju förändras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...