Gå till innehåll

380L akvarium med måtten 90x70x60 - Akvarium Nerlagt


wrang

Rekommenderade inlägg

Skall byta ut mitt kar för att utnyttja hela karet då nuvarande har en inbyggd sump på 15cm och att det bara är 50cm vattendjup.

Skall därför uppgradera lite med ett nytt kar men med samma mått men högre

nya måtten blir därför 90 x 60 x 70 (Längd x Bredd x Höjd)

Borrad sida och ytavrinning längst bak.

Har skickat ut förfrågan till olika zooaffärer ang pris men funderar nu om man skall ta Optiwhite/weissglas/low iron glas i framrutan och ena sido rutan som man ser in igenom

Är det värt detta ni som har sett skillnaden live. Gör det nån större skillnad på 10/12mm akvarieglas

eller

10/12 Optiwhite/weissglas/low iron glas

post-736-14468913845274_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey vi spinner vidare.

Skall ringa ett samtal imorgon igen och väntar på ett mail från en akvariebyggare.

E lite lättare att hämta ett kar i GBG än att ta sig till Örebro eller STHLM :smiley12:

Överrinningsboxen kommer ej gå så långt ner till botten funderar på en annan design lösning

Istället för en fyrkantig skapa en diamantformad botten eller vad det nu heter för att få plats med mer saker under OCH att det ej sammlas nån skit i botten på denna del utan att allt åker ner till sumpen

post-736-14468913846341_thumb.jpg

post-736-14468913846504_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag byggde så först när jag ordningställde mitt kar. Nu minns jag inte exakt varför jag inte beslutade för att inte göra på detta sättet när jag byggde om just hörnet (kan varit för att jag var för dålig på att silikona). Fast det var inte det jag tänkte säga utan att du måste tänka i flera steg om du ska ha en Durso då varje horisontell del behöver luftas. Säkerställ också så att du får vattenytan på rätt ställe i facket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag byggde så först när jag ordningställde mitt kar. Nu minns jag inte exakt varför jag inte beslutade för att inte göra på detta sättet när jag byggde om just hörnet (kan varit för att jag var för dålig på att silikona). Fast det var inte det jag tänkte säga utan att du måste tänka i flera steg om du ska ha en Durso då varje horisontell del behöver luftas. Säkerställ också så att du får vattenytan på rätt ställe i facket.

hmm bra med feedback. Har ju ej kört med durso standpipe innan men såg systemet vid sidan då jag besäkte Stefan Mohlin. Han körde bara rätt ut å reglerade vattenytan i boxen med returpumpen. Var ingen virrvel inne i boxdelen heller såg ut att vara en closed lopp hela vägen ner till sumpen. Han reglerade även vattnet inne i röret med en förminskning och kran. Förstog då att hela röret ner till kranen är vattenfyld och ingen luft och porlande som blir.

men jag har även ett T-korse för att kunna hänga på en durso om det ej skulle funka

Tänkte bara fråga...var i Örebro skulle du ev beställa menar du? Är det ReefZone som säljer måttbeställda kar, eller är det någon annan?

Nja vet ej om han vill att jag namger han men han hadde lite annat på G så får se

men det var en privat person

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KUL! Hoppas det blir bra nu!

Jag hade först löst min standpipe på detta viset med själva luftningen på andra sidan av blå bakstycket. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=5710&d=1143312507

Då det blev ett mycket högt porlande för att vattnet hade så hög fallhäjd byggde jag om den så att den såg ut på detta sättet med luftningen på samma ställe som tidigare. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=6007&d=1144266841

Dock funkade inte detta bra då även den övre horisontella delen behövde ha luft intag för att inte få suget genom systemet. Jag löste det med ett litet hål i röret med tanke att jag skulle få bygga om ytterliggare en gång. Det funkade utan den ombyggnaden så det ser ut så nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte bygga själv wrang du bygger ju alt annat :)

Nja jag hadde tanken med detta men nja ibland får man be om hjälp.

Tänkte på allt man skulle köpa för att få till det snyggt.

Vinkelklämma, Vinkelhake bla bla bla bla

ash nu blir det Majornas Glas som gör det i gbg

KUL! Hoppas det blir bra nu!

Jag hade först löst min standpipe på detta viset med själva luftningen på andra sidan av blå bakstycket. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=5710&d=1143312507

Då det blev ett mycket högt porlande för att vattnet hade så hög fallhäjd byggde jag om den så att den såg ut på detta sättet med luftningen på samma ställe som tidigare. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=6007&d=1144266841

Dock funkade inte detta bra då även den övre horisontella delen behövde ha luft intag för att inte få suget genom systemet. Jag löste det med ett litet hål i röret med tanke att jag skulle få bygga om ytterliggare en gång. Det funkade utan den ombyggnaden så det ser ut så nu!

tack för bilderna

var det så här du hadde gjort??

standpipe-doug.jpg

Hålet kommer komma 130mm ner från toppen och 100mm in från baksidan på vänster glasruta

Skall testa samma version som stefan Molin

post-736-1446891384781_thumb.jpg

kör med annars så finns det plats för en standpipe

Undra om det skulle funka med att klämma en plastbox mellan glaset och tankgenomförningen för att slippa limma dit en glasbox?

som på denna länken

http://www.rl180reef.com/180/pages/standpipe/mods/megaflow.htm

megaflow-mod02.jpg

Eller skall man dra en längre överrinning längs bakkanten allt för att få en bra ytavrinnings ytborttagning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer efterlika karet så gott det går ser det inte som ett byte i sig. Allt är det samma men lite mer utrymme. Var liksom ändå tvungen att göra om mitt förra sumpskåp så nu blev det allt ihopa istället.

"samma" kar men 15cm mer vatten på höjden å 15cm djupare att bygga på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr jag orkar ej vänta eller vill vänta på optiwhite förnärvarande är det 4veckors levernas tid på detta så det får bli i ett annat liv/akvarium

Spinner vidare med ytavrinningen funderar om man skall ha en så kallad CTC (Coast to Coast) för att ta hela karets längd som ytavrinning för att få ner all skit

Det hela bygger på en ränna som går hela karets längd och ner till ytavrinningsboxen

post-736-14468913852611_thumb.jpg

post-736-14468913852748_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir bra Wrang, blir en lång avrinningskam som inte kommer bli så värst dominant i karet. Snygg å bra lösning.

Jag var själv inne på att göra en avrinning i glas, men fick inte till en bra lösning.

Det vore snyggt med svartmålade baksidor på karet, och sedan hoppas jag det finns svarta glasskivor som går att använda invändigt som du kan bygga boxen av. Då skulle boxen smäla samman med bakgrunden och man slipper se hur vattnet rinner ner bakom och rör. Detta förutsätter svarta glasrutor, finns sådana och går dom att använda invändigt i saltkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul du e på G med nytt kar.

har aldrig sett en CTC live, så blir spännande om du väljer denna lösning.

Inte helt övertygad av fördelarna med den, ett par kan vara mindre ytavrinningsljud och att överrinngsboxen kan göras mindre synlig men det beror en del på vilket flöde du ska ha genom sumpen som styr hur stor överrinningsbox man behöver.

Annars har jag inte sett ngt problem med 'vanliga' boxar att de ej skulle ta 'hela vatten ytan' och lämna en ytfilm.

Kan bli svårare få dit teknik som pumpar, returblås på baksidan somman vill och större risk för hoppande fiskar att pricka i 'rännan'.

Vill ej vara negativ, bara teoretiskt har ju ej provat själv och ngn med erfarenhet av CTC får gärna lyfta fram och beskriva fördelarna mot 'vanlig' box.

Gällande optimiwhite tidigare till ditt glas hade jag väntat de 4 veckorna extra, är ju ingen tid i salthobbyn och kan använda den till alla annan planering, bänkbygge mm.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för hjälpen.

Ja jag kommer måla bakrutan med svart färg. tycker det blir snyggare insyn med denna bakgrund än en blå. Skall kolla med min lokala glasmästare med svartglas antingen får man göra som jag gjort innan. Spackla ut svart sillicon på rutan med spacelspade.

Ang CTC ytavrinningen så funderar jag fortfarande hur man bäst löser detta. Så att ytvattnet åker med längs hela längden och inte bara på en eller några sidor. Så en lång ränna som går in i en hel box där hålet för genomförningen sitter.

Rännan kan byggas på olika sätt antingen med en

90° vinkel som ett L ut ifrån bakfrutan

90° + 45° glasskiva ut från baksidan men lutad skiva uppåt ytan

45° en snedställd skiva från bakrutan och upp mot ytan

Oavsett hur eller vilken man gör så måste ju ändå den kant man ser eller sitterfast mot bakrutan vara spikrak sätter man denna snett så tror jag att man retar sig på detta.

Men man måste ju få ett fall på det hela som jag ej vet hur man löser, så behövs det ett fall huvudtaget mot boxen till vänster.

Ja man kanske skulle väntat men har nu läst lite mer om detta med weissglas/optiwhite det gör sån liten skillnad på 10mm glas man märker mer skillnad då man kommer högre upp i tjockleken.

Bänken är redan klar så jag vill ha in det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang , det är svårt att få en CTC att fungera då du har flera faktorer att tänka på.

1. den måste vara 100% vågrätt. (hela vägen från golv och upp)

2. Du kommer ha pumpar i akvariet som kommer att generera vågor på ytan och därför kommer du säker ha någon "stående" våg i karet, och där med kanske du inte kommer på att det rinner ner över hela.

Hoppas du får det att funka! :)

//Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

behövs väl inget fall till vänster mot boxen med CTC? det rinner väl ändå ner då det inte är ngt som stoppar det till vänster från komma ner i boxen?

en liten lutning kan dock hjälpa att få vattenhöjden inne i CTC till bli mindre, och därmed mindre CTC knat och synlighet, men bli mer komplicerat att limma dit.

lutningen av akvariet som måste stå helt vågrätt blir mer känslig än för 'vanlig box' som har ytavrinningsyta både på långsidan och kortsidan. Tex om akvaiet skulle luta frammåt, kan vatten nivån bli hög på framkanten om det ska komma upp ordentligt på bak kanten för fungera. Så man får ta till lite marginaler och helst höra med ngn som provat som vet hur mkt vattnet stiger över den längre ytavrinnings kanten. Det borde dock vara lägre än 'vanlig box' då ytavrinningslängden av längre på en CTC.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det är oxså nått jag funderat över. Hur mycket flöde får man i det hela eller hur djup skall den långa boxen på baksidan vara. Undra om en långbox på 3cm ut från bakrutan och skivan som går upp mot ytan ca 1.5-2cm under vattenytan man vill ha

eller om det är bättre att göra en 45° spets frånbakrutan och upp mot ytan. Gör man detta borde hyllan synas mindre från framsidan av karet

I

I______~~~~~~~~~~~~~~~ Vattenytan

I_____/

I____ /

I____/

I___ /

I __/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...