Gå till innehåll

380L akvarium med måtten 90x70x60 - Akvarium Nerlagt


wrang

Rekommenderade inlägg

ja mkt att tänka på..

en med vinkel på 45 grader som bilden borde synas mindre pga dess form och reflexer än en kantig box. Att måla på ngt sätt kan nog var ide om det ej är lätt att komma åt och ta bort alger/skräp som kan fastna i rännan, speciellt om den är 'spetsig' som en kil med 45 grader.

blir det ngn överinningskam eller ska rinna över kanten på glaset?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja en överinningskam skulle man kunna ha men tror att jag hällre tar ett plastnät. som kam, har en kam idag och tycker att den bromsar vattnet för mycket

Ja jag hadde den tanken med rör från början oxså ta ett 50mm rör å slittsa detta själv. men så kom tanken att den ej blir osynlig uppe vid ytan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad är det du sett och kom gjärna med din fundering.

Ja jag har ju en DIY wavebox hadde vart kul att kunna köra denna just nu ligger den nån stanns å samlar damm hos metcrue

Får förtydliga mitt svar! Jag har sett dina tankar på coast to coast. Jag funderade bara på om det blir problem med den lösningen om man kör wavebox. Typ att det skvalpar för mycket. Har inget att tillägga då jag följer dina tankar med intresse!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nu har jag läst mer ang detta med CTC.

Karet är litet och man vinner ingen större ytrinning med denna funktion som CostToCost innebär. Känns mer jobb för att bara testa och slabb med nått man ej vet om det funkar eller hur man bygger upp en bäst och mest funktions duglig inne i karet.

Hadde man nu fått göra om det hela så skulle man dragit rännan på utsidan av karet för att slippa se denna balkong.

Så tyvärr för er som hadde hoppats på detta. Det får bli en annan gång

Karet skall jag hämta imorgon iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen med CTC är att man enklare kan skapa en laminär ström i karet.Storleken på karet begränsar inte fördelarna med större mängder vatten i rörelse. Jag sitter för tillfället o skissar på en lösning som jag tror kommer skapa förutsättningar att slippa interna pumpar helt. Karet kommer inte att bli stort men det är ett experiment med en tanke som jag har svårt att släppa. Tyvärr är jag helt värdelös på snygga skissar i rit program så jag kan inte lägga upp nån snygg ritning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men är det inte bara att man låter skära glasskivan några få mm bredare mot ena sida i underkant alltså inte 90' iga vinklar i nederkant mot utloppet för att få det att fungera som en hängränna.Den lila differensen kommer inte ögat att uppfatta.Över kanten blir ju då i våg med ytan och så anpassad under den att man får det rätta flödet man vill ha.Vågrörelsen gör väll bara att det blir en rullande rörelse med en ytligare vågbrytare.Får man inte en ytligare rörelse av vattnet när det trycks mot den 45' vinkeln.Och då får vattnet som inte rinner ner i CTC,n att röra sig som en skruv tillsammans med vågpumparna.Jag är kanske ute och cyklar ! Även om det är skrinlagt hos wrang så kan ni väl svara på det ändå då jag går itankar på det själv utan att jag inte visste att det heter CTC.Om man gör det i oplowhite kan det tänkas att det smälter ihop med vattnet då optiskt. Om man använder svart bakgrund och silikon.Oj det blev långt och grötigt men ni fattar nog vad jag menar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wow jag é målös. Karet är hemma å att det ser så stort ut.

Tänk vad 10cm höjd kan göra

Testar här hur de björk kantlisterna skall sitta sedan för att dölja vattenytan

post-736-14468913877939_thumb.jpg

Innemåttet på karet är 88 x 57 x 67 Längd x Bredd x Höjd

Kommer ha vattenytan på 66cm och har då 2,5cm upp till glaslisten

Ted. Kolla in på http://www.sketchup.com/ Är inte så krångligt som man kan tro. Gjorde bara deras tutorial´s så var man en bra bit på väg att börja greja själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytavrinnings boxen är limmad och klar.

post-736-14468913882523_thumb.jpg

Köpte lite ReefBond för ett tag sedan å kan säga att det inte är så lätt som man tror att kleta ut detta revsäkra cementkitt

tog måtten 15ml reefbond och ca 5-10ml vatten. Torkar otroligt snabbt så det gäller att vara snabb i fingrarna

Ytavrinningsboxen blev som jag skrivit med bruten botten för att slippa den där låd effekten och att man skall kunna ha nån pump under ytavrinningsboxen och inte som många drar lådan hela vägen ner till botten.

Lite hur det gått. Tog tyvärr inga bilder då jag limmat boxen eller smetat på ReefBond smeten.

post-736-14468913883027_thumb.jpg

Bakgrunden blev vattenbaserad mörkblå

Kulörkod S4050-R90B

post-736-14468913882661_thumb.jpg

post-736-14468913882854_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas jag inte hamnar off topic!

Ted!

Vad menar du med laminär ström? Jag tror inte jag har hört uttrycket förut. Är dessutom nyfiken på ditt projekt med kar utan interna pumpar. Starta gärna en tråd om det!

Jonas, med en laminär ström så menar man en jämn strömning genom hela flödesaeran - i princip så kommer ev. partiklar röra sig parallellt. Motsatsen är turbulent strömning. Wikipedia ger följande definition.

Inom strömningsmekaniken syftar laminär strömning på en rätlinjig, skiktad strömning. Man brukar nämna cigarettrök som ett visande exempel. Den förstas biten av röken stiger just laminärt upp tills den helt plötsligt slår om till en vivlande rörelse, så kallat turbulent flöde som är motsatsen till laminärt. Vid laminär strömning förenklas beräkningar avsevärt jämfört med det turbulenta beräkningsfallet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chrsitian,

Kan du inte förtydliga lite hur du tänkt dig med återflödet av returvatten in i karet. Ska du använda det där röret med flera hål i som du visat bild på innan?

Förresten, jag använder också Sketchup i min planeringstråd, men jag förstår inte hur du skriver in mått i dina skisser (eller för den delen ställer om från inches till mm).

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Återflödet blir med ett 16mm rör nerifrån sumpen å rätt upp

Det där grova röret skall jag sätta ner en streampump och spri ut flödet bättre på många ställen

Öppna upp Sketchup gå in under Window - Preferences

Nu kommer ett nytt fönster upp välj Template och millimeter i rullisten

för att skriva ut linjen och måttet så använder jag en knapp som heter Dimension ser ut som en linje med en 3:a

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...