Gå till innehåll

380L akvarium med måtten 90x70x60 - Akvarium Nerlagt


wrang

Rekommenderade inlägg

Återflödet blir med ett 16mm rör nerifrån sumpen å rätt upp

Det där grova röret skall jag sätta ner en streampump och spri ut flödet bättre på många ställen

Christian,

Jag förstod inte riktigt. Är återflödet kopplat till det grova röret, eller är det helt separata system?

Tack för hjälpen med Sketchup!

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur långt ner från kanten på karet sitter kanten på överrinningen som sedan kammen sitter på? Alltså glaskanten, inte själva kammen. Killen som limmar mitt kar hade visst missat detta måttet och det är bara det som tydligen fattas för att han ska limma färdigt så jag kan få hem karet...

Stabilt av en kille som limmat en hel del kar att inte veta en så enkel sak. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reefbonden får man blanda till olika konsistens men det fäster bra både löst ocg grov struktur. Spacklade ut det hela först snabbt å stabbade till det efteråt så det ej skulle vara så slätt

Det grova systemet är ett separat system. Såg PWIN ha ett likande system och tar efter detta.

Se bild

Hoppas att det löste sig med förklaringen

Jag har 3,5cm från övrekant på Platskammen och upp till underkant på sidolisten

post-736-14468913893734_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Boxen är byggd utav glas

Reefbond fäster även på PVC har satt upp en dold kabel kanal för stream pumpens kabel och har "vävt" in ett slittsad PVC horrisontellt rör i ytavrinningen för att slippa se kabel från streampumpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nytt med bygget

Har limmat upp en 6cm glaslist i karet för att förhindra sanden att åka bakom eller inunder levandestenen

post-736-144689139109_thumb.jpg

Har limmat på ett slittsat PVC rör och kammoflerat detta med ReefBond igen för att dölja kabeln från stream pumpen

post-736-14468913910584_thumb.jpg

PVC rör historien med många utblås för en streampump ser ut så här.

Undra bara hur man skall rikta de olika utblåsen??

post-736-14468913911216_thumb.jpg

De L stag man kan se hadde jag tänkt at kanske ha som stöd under LS:en för att få fritt under och fritt drag för pumpen att blåsa även här under

post-736-14468913910742_thumb.jpg

För att förhindra resonans ut från dessa PVC hållare "tassar" skall jag

- lägga silicon på under sidan av

- låta det vara

- limma fast detta helt å hållet

post-736-14468913911072_thumb.jpg

post-736-14468913910462_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla kopplingar är lösa men du menar kanske att man skall limma fast de gråa/svarta stagen i karet.

Skall nog kleta på reefbond iallafall på ändhuven. Streampumpen är synd iafll den går paj och måste skickas på garanti

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade också lagt en strång med någon millimeter tjock silikon på stagen som håller fast röret. På det viset rör det sig inte av vibrationer och du har ändå möjlighet att snurra på utblåsen som du skriver, och pumpen går att dra av. Kan du inte göra någon form av kpåa att förlänga ner från ytavrinningsboxen så pumpen döljs, eller du ska köra LS upp över den så den kommer skymmas? En kåpa hade kasnke varit att föredra då du kan plocka bort pumpen utan att stenen rasar om du skulle behöva ta loss den för rengöring/garantiärende/utbyte eller whatever. :) Det ser mycket bra ut Christian och jag är mäkta imponerad av dina påhitt! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar funderar om man skall göra som du skrev Jimmy nått skydd som man kan bygga mot så att LS:en inte blockerar streampumpen.

Såg att det fanns Raster hos Bengt på MarinAkvariet. Man kanske kan bygga nått hus utav detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Har du provat Tunze arangemanget i någon annan balja,blir det bra flöde i alla utlopp?Vet inte om du har skrivit det tidigare,men vilken storlek är det på streamern?

Glas listen som du har satt för att inte sanden skall komma under stenen,tror du inte den samlar upp deitriusen?Streamerns flöde kanske är så högt att deitriusen flödar ut genom stenarna?

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog bort PVC röret som stream pumpen satt ner i blev ett dovt resonansljud i hela lägenheten så nu körs med en 12000L/h bakom längs hela karet och en 6000 mot framrutan under ytavrinningsboxen. Dock fattas det vatten för att köra igång det hela men allt är istoppat igen

http://www.wrang.com/saltcam

salt

salt

http://wrang.homeip.net/view/view.shtml

salt

salt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är nästan 100 liter mindre än det förra så när jag tagit allt vatten frånd et förra så fattades det nästan 25cm upp till ytavrinningens kant men nu är det uppfyllt. Skall börja fylla upp sumpen och blanda tills alt innan man kan forsätta med detta

2 Bilder kan jag bidra med men det är oklart i karet så ljuset blir så disigt

post-736-14468913922656_thumb.jpg

Vattnet är nu uppfyllt nästan till listen i ovankant så hoppas att kunna köra igång allt imorgon

post-736-14468913922474_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser mycket trevligt ut, roligt att se, jag går själv i tankarna fortfarande att uppgradera till liknande mått du har valt.

Följer denna tråd med spänning :-)

Kikade lite på webcam, såg när du fyllde på vatten hehheheh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog bort PVC röret som stream pumpen satt ner i blev ett dovt resonansljud i hela lägenheten så nu körs med en 12000L/h bakom längs hela karet och en 6000 mot framrutan under ytavrinningsboxen.

Det löser du med en liten bit slang mellan pumpen och rören, jag hittade ingen bra 50mm slang så jag klippte upp en tunnare slang på längden och vek ut och fäste den med två buntband, då blir det tyst. /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...