Kimozabe
-
Joined
-
Last visited
Posts posted by Kimozabe
-
-
7 timmar sedan, danne031 sa:
Jag har alltid haft luft på endera sidan, mest på trycksidan så att säga. Till 90% löste det sig när jag köpte sådana klämmor som Kimozabe visar.
Jag gissar att man måste upp i tjockare dyrare slang som kniper åt hårdare än de som vanligtvis används kring doserpumpar.
Vet du var man hittar sådan?
Jag har bara sett tunnare silikonslang.
Mvh
Kim
-
-
Ska beställa en automatisk rengörare för halsen till skummaren.
Där finns ett tillval i form av en spolningsring.
Hur går jag från min silikonslang 10/14mm ända ner till en 6mm slang? Tror t.o.m att det kan röra sig om en 4/6mm osmosslang.
Jag har push-fit med slanganslutning men det är för ca 6mm innermått och tror aldrig att jag sett med en så pass tjock anslutning som 10/14mm.
Mvh
Kim
-
15 minuter sedan, Lasse sa:
Fördelen med att ha den uppe i akvariet kommer att visa sig vid nästa strömavbrot
MVH Lasse
Just det.....tack för tipset Lasse.
Jag har batteri på mina streamers men det har du nog nämnt innan att man kan slänga upp oxidatorn i visningsdelen.
Ska försöka lägga det på minnet
Mvh
Kim
-
6 minuter sedan, Lasse sa:
Kan se två möjligheter. Otätt på sugsidan eller bakteriell eller annan verksamhet som skapar gaser
MVH Lasse
Känns som svaret var riktat till Dimorb och jag var otydlig med vad jag doserar
Jag doserar endast balling. Skulle en sån verksamhet i mitt fall kunna vara att jag misslyckats med att blanda ballingen ordentligt?
Jag har dubbla dunkar till alla 3. När jag tar en ny dunk för att blanda balling sköljer jag alltid den med lite osmosvatten. Blandar ballingen, tar det som är kvar i gamla dunken och slår över till den nya.
Den gamla dunken sköljer jag med lite osmosvatten, på med korken och förvarar i källaren tills det är dags att blanda nytt och så rullar det på.
Något fel i den processen kanske?
Mvh
Kim
-
Edited by Kimozabe
Jag har samma med min, doserar endast balling.
Kunde se små luftbubblor här och där i slangarna.
Trodde det kanske var att silikonslangen inte slöt tätt runt nippeln till pumpen så köpte slangklämmor från företagsakvarium.
Har fortfarande luftbubblor. Skulle vilja ha fatt i en silikonslang som är tjockare i materialet och skapar mer tryck mot anslutningar/plaströr men vet inte om det ens finns. Får väl leva med det

-
3 timmar sedan, Dimorb sa:
Skall testa lite olika i morgon när saltet har lagt sig i akvariet

Hur ofta kalibrerar du den? Tillverkaren rekommenderar ju 1 gång/månad.
Vet inte vad det är som gör att man måste kalibrera om och hur ofta. Men tycker dom borde gjort mer research på det området och lagt in ett larm om att det är dags att kalibrera om det tex hänger på antalet mätningar.
Nån gång har jag fått göra det redan efter 2 veckor.
Därför gillar jag min refraktometer igen, den vet jag visar ”rätt” eftersom jag kalibrerar den varje gång.
När jag tempar lösningen så värmer jag den lite mellan händerna, öppnar påsen och sticker ned mätaren. Skulle det fortfarande vara för kallt så håll om påsen lite till. För varmt så spolar jag på utsidan med lite kallvatten. Sätter handen på påsen om jag märker att det kyls ned för snabbt.
Snurra runt lite på påsen så lösningen ”blandas” så det är ”rätt” temp i hela lösningen. Svårt att förklara men prova dig fram
Mvh
Kim
-
2 timmar sedan, Dimorb sa:
Jag mäter med en HANNA-HI98319. 2 st olika refraktometrar (mäter olika typer av saltinnehåll) samt ICP.
Efter vad jag har förstått så kalibrerar den utifrån vätskan på 35 PPT som kommer med men att det inte är temperaturberoende eftersom den mäter och kompenserar efter temperaturproben. Men vet inte helt hur det fungerar. Men så förstod jag det då jag fick besked om att det inte är en saltlösning som man kalibrerar med.
Har gjort ett vattenbyte nu men skall testa å kyla/värma vätskan när jag checkar den nu nästa gång,Det är den jag skickade till dig alltså.
Körde en kalibrering med en lägre temp på lösningen. Stack sedan ner den i lösningen igen och den visade inte 35.
Tempade lösningen och då stämmer den bättre.
Gör som du vill, jag gör så varje fall.
Räcker att värma den lite snabbt med händerna.
Och den behöver kalibreras om, min gör i varje fall.
Mvh
Kim
-
11 timmar sedan, Dimorb sa:
Min Hanna mätare är splitter ny. Den kom i dag. Kalibrerades i dag 2 gånger med 35 PPT vätska som ingår.
Vet inte vad du mäter med.
Den jag skickade till dig har oxå temp-korrigering men jag ser till att lösningen håller 25 grader när jag kalibrerar.
Det är skillnad!
Jag har själv testat det.
Antagligen för att du säger till mätdonet att detta är 35ppt men om vätskan håller 22 grader så blir det annat värde vid 25 grader.
Mvh
Kim
-
29 minuter sedan, Dimorb sa:
Ja det var det jag tänkte.
Men är det "enklare" och mindre stressandes för djuren att gå ner i salthalt än upp? Har inte så många dagar på mig så funderar på hur lång tid jag skall sprida ut det på.
Enligt aqua calculator skall 142 liter ut och ersättas med osmosvatten för att nå 35 ppt.
Är det inte konstigt att jag mäter 440 Ca och 8 kH med så hög salthalt - borde det inte vara högre?
Proben till Profiluxen visar 34 PPT. (som den alltid gör) - efter rengöring.
Min probe visar oxå lite fel mot min digitala saltmätare och refraktometer.
Jag gillar att kalibrera min refraktometer med 35 lösning, Salifert har tex en.
Du kan ju kolla och sen även prova att kalibrera om din probe om det var längesedan eller om du misstänker att din kalibrering blev fel.
Jag tempererar vätskan i sumpen ca 1 dygn innan jag kalibrerar proberna.
Visar proben och refraktometern ungefär samma så hade jag nog litat mer på dom än den gröna Hannan
Men det är du som måste ta beslutet vilken saltmätare du kan lita på
Marin lab har salinitet med i sin provtagning så det kan kanske vara ett alternativ för att ha referens mot din egen mätning.
Jag litar rätt mycket på min refraktometer nu igen sedan jag började med 35-lösning vid kalibrering. Sköljer och torkar av ordentligt mellan mätningarna. Mellan kalibrering och saltmätning sköljer jag med rumstempererat osmosvatten och torkar av.
Mvh
Kim
-
1 timme sedan, Dimorb sa:
Men tror du inte det kommer upp oavsett om det är i fack 1 eller 2?
Och pricken kommer väl ner till sumpen också
Ingen aning
Jo, kommer väl ner i sumpen oxå men tänker att majoriteten inte letar sig ner i sumpen.
Oavsett så är det så jag valt att resonera, rätt eller fel.
Mvh
Kim
-
-
1 timme sedan, Dimorb sa:
@Kimozabe
Jag har kört med väteperoxid och aktivt kol en lång period och så överdoserade jag väteperoxid och därför slutade jag med det. Nu har jag gått ner kraftigt på väteperoxiden och tagit ut aktivt kol så det enbart är väteperoxid i för å se om jag märker någon skillnad. Jag körde dem i utgångspunkt av olika anledningar men tänker nu att väteperoxiden gör allt det jag vill.
Jag har mestadels lps och några handfull spser. Inget mjukt. Men har mjukt i ett annat kar och de reagerar på väteperoxiden ganska omgående om det blir för stark dos.Då väntar jag spänt med en rapport
Mvh
Kim
-
Edited by Kimozabe
Tänkte slänga upp några bilder tagna nu från ikväll.
Min pincett är mycket fylligare nu än när jag släppte i den. Den är nyfiken när jag kommer fram till akvariet men än så länge rör den ingen mat jag ger, eller ja....bortsett från alla levande poddar jag bombar akvariet med
Min gula kirurg tycker om att följa efter den och utforska bland stenarna, antagligen den enda fisken som står ut med min sällskapssjuka kirurg



Flera av dom sps:er jag köpte har börjat bygga fot runt epoxin oxå så det är rätt kul mitt i allt det tråkiga med cyano/spirulina-problemet och kampen om euphylliorna (plattmask
)
Det säger mig samtidigt att antingen så behöver inte sps:er (alla??) 300 par eller så visar min parmätare helt galet fel.
Tror jag fick det till runt 150 par där denna står tex men låter det vara osagt.

Mvh
Kim
-
-
-
On 2019-06-15 at 09:46, Dimorb sa:
Hehe.. jag häller aktivt kol rakt i filter och spolar igenom det med akvarievatten - rakt ut i sumpen.
Men nu skall jag testa å bara köra väteperoxid en stund framöver.Återkom när du kört ett tag och kan du vara snäll och tagga så jag inte missar det
Hade gärna provat lite utan kol oxå om det även fungerar för dig.
Du har blandat sps, lps och mjukisar?
Mvh
Kim
-
Jag har oxå haft förhöjda värden, mitt senaste test som jag gjorde med marine lab (gör dom då och då för jag får ett ”gratis” test av osmosvattnet) visade dock 0 i koppar.
Kör ingen biopellets.
Mvh
Kim
-
-
2 timmar sedan, Magnus Hörkeby sa:
Hittar inget litet vitt streck så då får dom vara Stomatella tills annat bevisats. Dom klämmer gärna in sig i någon hålighet i en sten så det ser ut som ett svart hål. Väldigt aktiva på kvällen.
Men vet faktiskt inte om stomatella blir 5cm. Dom jag har och har sett har varit mindre, och som sagt litet skal på.
Mvh
Kim
-
Tack för svaren @m0jjen och @mcjagg
Då köper jag eventuellt det på teknikmagasinet. Dom har även ett man kan koppla till USB men känns lite onödigt att köpa ett för 1000kr bara för att kolla en alg....förhoppningsvis en gång ?
Kollade förövrigt min oxidator och kör med 2 katalysatorer, 12% koncentration.
Kommer blåsa med min pipett dagligen och se fall det hjälper.
Mvh
Kim
-
-
1 timme sedan, mcjagg sa:
Hej
Bra att det löste sig men det kunde du inte Veta att han var ny och inte visste hur man lossar snäckorna
Mvh Frank
Skickat från min iPhone med TapatalkFörvisso sant....kan säga att dom nya ligger i sumpen.
Salthalten i butiken vatten var helt galet låg. Så låter dom gå i sumpen nu efter inkoppning för att se så dom funkar.
Suck.....
-
Fan va jag har dåligt samvete för att jag skrev jäkla klåpare.
Visade sig att killen är ny och inte visste att man skulle vara försiktig och vrida lite på dom.
Fick nya snäckor utan diskussion som jag plockade själv (alla utom 2 som killen fick prova att plocka
) och köpte dessutom 5 extra för att jag dels inte har så många som jag kanske behöver och dels för att jag var tacksam och hade skuldkänslor
Mvh
Kim

Luft i doserpump - varifrån kommer luft?
in Pumpar
Ok, synd att det inte funkade för mig