Gå till innehåll

Ati Bm 200


judas

Rekommenderade inlägg

Ok, då har du den senaste modellen av alla dessa uppgraderingar. På min så sitter den en siliconslang på pump- utblåset och en svart gummi muff på skummaren där pumpen ansluter/fästs vid skummaren. Om du har den så ser den likadan ut som den "svarta hatten" som sitter under skummaren.

Vet någon var man kan köpa dessa ATI/Sicce pumpar?

H

N

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då har du den senaste modellen av alla dessa uppgraderingar. På min så sitter den en siliconslang på pump- utblåset och en svart gummi muff på skummaren där pumpen ansluter/fästs vid skummaren. Om du har den så ser den likadan ut som den "svarta hatten" som sitter under skummaren.

Vet någon var man kan köpa dessa ATI/Sicce pumpar?

H

N

Phuuu skönt att höra att man har den senaste ;)

Pumpen hittar du på denna webbshop heter ATI Fadenradpumpe PSK 2500

Skall du ha en knivventil så hittade jag en i sverige på vattenliv é ju "samma" modell som de nu sätter på den nyare versionen av BM 180 och BM 250 istället för ett rör upp och sedan T-korse med ljuddämpare så sitter denna knivventil rätt på där nere i vinkeln

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Lite uppdatering efter inköp av kniv ventil som Wrang föreslog.

Kapade utflödes röret från skummaren precis där den lämnar skummar kroppen. Lämnade så mycket att kniv ventilen kunde

tryckas på där. Faktiskt så är det första gången som jag helt och hållet kan finreglera skum kvaliteten. Knivventilen är helt steglös och mycket enkel att hantera. Hittade sedan en skummare (korallenzucht.de) som bygger på samma princip med ventil nertill på skummare. Nu är allt ljud borta från utsidan på skummaren samtidigt som den fungerar bättre än tidigare.

h

Nils G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Ni som har Ati bm200, har ni varit nöjd med skummaren? Jag har bestälde bm200 i går från www.aquafair.de , det var snabb affär :) jag skickade kopia av betalning och 3 timmar senare jag fick e-post att han har skickat skummaren =)

Jag tröttnade att vänta fauna marin skummare, 3 månad är för lång tid att vänta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en BM200 och har medverkat till att två kompisar också har. De har modellen med knivventil. Min har jag gjort ett höjdreglerbart avlopp med 50 mm PVCrör och vinklar (ingen ventil)

Skummare två har höjdavlopp + knivventil som funkat bra. Skummare tre har haft stora problem med knivventilen. Den är borttagen nu till förmån för 50 mm PVC rör.

Trasselsuddspumpen har också haft problem med. I och för sig är det till en BM250 men trasslet verkar inte hålla mer än ett halvår. Jag har också kört en Eheim 1250 med trasselsudd som fungerar litet sämre men den stoppar i alla fall aldrig vilket originalpumpen till BM200 gör ibland.

Jag har också en Fauna Marin 2 skummare med nålhjulspump som bara tuffar och går.

ATi är gjorda på samma plexismedja som Fauna Marins skummare och de har haft ännu större leveransproblem än Fauna Marin.

Vi håller tummarna för att det skall gå bättre denna gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19, 11 och 16 cm har jag. Alla går med full luft. Returen är inställd så att vattennivån ligger just där stigarröret börjar. (När skummaren går med luft.) Fauna Marin Skummaren (16 cm) skummar kanske litet väl blött men de andra har idealiskt skum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19, 11 och 16 cm har jag. Alla går med full luft. Returen är inställd så att vattennivån ligger just där stigarröret börjar. (När skummaren går med luft.) Fauna Marin Skummaren (16 cm) skummar kanske litet väl blött men de andra har idealiskt skum.

OK, tack Stig.

Hade underlättat om man fått med en manual men det tycks ju inte finnas någon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har lite problem med min bubble master. Den står på ett djup av 20 cm.

Problemet är att jag har stängt knivventilen så mycket det går för att den ska skumma något.

Den skummar iofs ganska bra nu men hade gärnat skummat lite blötare.

Har haft den i karet i 2 månader så den borde vara inkörd.

Någon som har ett hett tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, fler som har det problemet alltså. Finns det någon lösning tro?

Vet att det är ett antal som har denna skummaren så om någon har nån ide´så......

Står den för djupt, fel på pumpen eller vad kan det vara? Kan ju inte vara meningen att man ska behöva strypa den så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma fel här. Får ingenting alls i koppen. Det enda som händer är att stigarröret blir lite smutsigt och måste rengöras en gång i veckan. Skummaren står i 19cm vatten. Vattennivån i skummaren är ungefär vid början av reaktorrörets nedre del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ungefär där stigarröret börjar. Jag får ju ut en del, det skummar ut en kopp i veckan ungefär, men skulle vilja ha lite justeringsmån om man säger.

Tycker det verkar konstigt att man ska behöva strypa den så mycket.

Hur andra det? Vet att Stig och Wrang har varsin iallafall. Har ni oxå strypt era så här mycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ungefär där stigarröret börjar. Jag får ju ut en del, det skummar ut en kopp i veckan ungefär, men skulle vilja ha lite justeringsmån om man säger.

Tycker det verkar konstigt att man ska behöva strypa den så mycket.

Hur andra det? Vet att Stig och Wrang har varsin iallafall. Har ni oxå strypt era så här mycket?

Hej. Nej jag har inte stryp min mycket å kör med 19cm vatten i sumpen. det bubblar frisk uppe vid kanten på skummar koppens avslut.

Kör ganska vått så jag tömmer min kopp 2ggr/veckan

Pumpen sitter rätt in i skummaren å jag har silliconslangen orginal på denna sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...