Gå till innehåll

Vitt i karet!?


Datate

Rekommenderade inlägg

Drog igår igång kalciumreaktorn och försökte ställa in den som angivits med 1droppe vatten/sek ut och 1-2bubblor från tuben.

Köre Co2 2-3h, och sen stängde jag av den med timer.

Nåväl...nu idag när jag vaknade så var karet helt vitgrummligt. Man ser knappt bakrutan.

Vet inte om jag behöver oroa mig, eller om det är nått som brukar hända vid uppstarten av en reaktor. Kör med Deltec Rowalite C+ och spolade igenom den ordentligt tills den kändes helt ren innan jag la den i reaktorn.

Är allt som sig bör, eller är nått galet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eventuellt kan du ha fått en reaktion med din karbonat,(KH) om man får för hög kalciumhalt i förhållande til Kh kan det bildas kalciumkarbonat, gips. Nu vet jag ju inte om det är ditt problem men om det händer så blir det en vit dimma har hänt mig. Det brukar klarna efter ett tag det sätter sig i filter och sedimenterar på botten. Vad hadde du för Kh innan start av reaktorn?

MvH

Appen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eventuellt kan du ha fått en reaktion med din karbonat,(KH) om man får för hög kalciumhalt i förhållande til Kh kan det bildas kalciumkarbonat, gips. Nu vet jag ju inte om det är ditt problem men om det händer så blir det en vit dimma har hänt mig. Det brukar klarna efter ett tag det sätter sig i filter och sedimenterar på botten. Vad hadde du för Kh innan start av reaktorn?

MvH

Appen

Kalciumkarbonat = kalksten. Kalciumsulfat = gips

Du har fått en för hög koncentration av kalcium och karbonat i ditt kar och helt enkelt fått en återfällning till det som det var innan - kalksten. Kontrollera din kalciumhalt, karbonathårdhet (alkanitet) och magnesiumhalten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stängde av reaktorn efter att det blivit helt grummligt i karet mitt på dagen. Lät allt klarna och pratade lite med folket nere på Reefzone. Efter lite övervägande så drog jag återigen igång allt (efter att ha ändrat inflödet till bypass, och på så vis fått stabilare vattenmängd ut ut reaktorn).

Karet blev återigen grummligt, men nu framåt kvällen har det klarnat rätt mycket och även om det är lite halvmjölkigt så är det bra mycket bättre nu.

Nu har jag inte mätt mer än kH efter att vattnet blivit grummligt, som då var väldigt lågt, 5.8.

Låt säga att de övriga värdena är OK. Ska man då låta det vara grumligt eller kan det på något vis vara skadligt för fisk och koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu mätt alla värden med följande resultat:

kH: 5.9

Ca: 360

Mg: 1200

Nu är alla värden låga, men jag tillsätter normalt alla tillsatser arje lördag så detta är alltså efter en veckas förbrukning.

Tänkte låta bli att tillsätta Ca, Mg och buffer och istället försöka jobba upp värdena mha reaktorn. Förhoppningsvis skall jag lyckas innan värdena rasar alltför lågt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört på med reaktorn nu några dgar med samma resultat dag efter dag. På morgonen är vattnet relativt klart, men när Co2n går igång så blir vattnet i reaktorn mjölkvitt och alltftersom det matas ut i karet så blir karet vitaktigt.

Hur länge kan man räkna med att detta kommer fortgå, eller kommer det inte bli bättre med tiden. Är det kanske jag som gör något fel?

Kör med filtervadd i bubbelfällan i sumpen och efter att jag börjat med detta så har det blivit bättre. Denna sätter dock igen på 2-3 dagar.

Mätte precis värdena och de är som följer:

pH: 8.2

kH: 6.4

Ca: 360

Mg: 1260

Inga värden är fel utom att de om möjlgt är lite låga.

Tyckte att jag gjorde rent rowalithen ordentligt innan jag la den i reaktorn, så den borde ju inte vara skitig...men nått är det uppenbarligen som händer. Inte helt kul med vitgrumligt kar...även om inget levande ser ut att lida...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägre flöde genom reaktorn eller innuti reaktorn?

Har testat med extern pump och med bypass (kör bypass nu) och det är väldigt svårt att få ett jämnt flöde trots allt. Måste öppna kranen allt mer för att få rätt mängd ut. Kör ca 1droppe/sekund för tillfället...eller försöker hålla den mängden ut iallafall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med dom "standard" inställningar som stod i manualen till P500. 1droppe/sekund vatten ut ur reaktorn samt 1-2bubblor/sekund Co2. Kör ca 2bubblor/sekund just nu.

Kör magnetventilen öppen 14.00-17.00 dvs 3h.

Faktum är nog att det inte var mer än ca 1 bubbla varannan sekund....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du har för bra tryck i pumpen som driver din reaktor, den smular sönder rowalitmediat istället för att co2 löser upp det. Har exakt samma problem när jag kör med rowalit c+.

På min deltec 500 löser jag det genom att hälla i grövre media.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen!

Om man inte använder sig av Rowalite C+, vad kan man annars använda om man vill hålla uppe både Ca, kH och Mg på samma gång? Något som är grovkornigare.

Ett annat alternativ skulle kanske vara att bygga dit en kran på kopplingarna till pumpen, men det känns lite omständigt.

Det där med att stänga av å sätta på pumpen förstår jag inte riktigt. Vad skulle det kunna ha för effekt? Att mediet sjunker till bottnen och packar sig hårdare eller vadå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade nyss "start & stopp-metoden" hmm...

På 2 sekunder hade mediet sjunkit till bottnen och lagt sig som ett kompakt laget. Lagret är så kompakt att cirkulationspumpen inte orkar få mediet att flyta. Har haft samma problem varje gång jag har startat reaktorn och har varit tvungen att lösa det genom att köra i en slang å blåst i mediet så det cirkulerar innan pumpen startats...

Nåväl...nu förstår ni kanske hur kompakt mediet är...om ni inte redan visste hehe

Hinner inte få igång den mer idag...skall straxt till jobbet för 12h välbetald, men jobbig övertid...

Känns som den bästa lösningen just nu är att byta till ett grovkornigare medium. Men frågan är vad som kan rekommenderas. Nere på Reefzone snackade Peter om att man kunde hälla 10-20% av nått magnesiumpulver i reaktorn så man kunde hålla även det uppe...om nu inte det aktuella mediet innehöll Mg. Förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...