Gå till innehåll

Hjälptråd för Google SketchUp


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Gör en cirkel sedan så snurrar du cirkeln åt det hållet du vill ha röret och använder Puch/Pull knappen och helt enkelt drar ut röret

Fixade in så man kan spara en SKP fil som sketchup använder kanske kan vara kul att ladda upp egna ritningar oxså

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi borde väl kunna ha en tråd med olika komponenter till SketchUp som medlemmar vill dela med sig av. Förste bäste medlem som har något att dela med sig av, eller tipsa om resurser på nätet, kan ju starta tråden!

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Sedan undrar jag hur man bäst gör ett helt vanligt rakt PVC-rör. Någon som vill tipsa?

Gör en cirkel sedan så snurrar du cirkeln åt det hållet du vill ha röret och använder Puch/Pull knappen och helt enkelt drar ut röret

Det fungerar, men är fusk. Börja med cirkeln, och gör en ny cirkel på den, och kasta mitten, så får du ett rör med "Push/pull".

Vill man fuska lite mer, istället för att använda limrör-delar när man ritar sin grej, ritar du en rak linje som utgår från den "rördel" du skapat, och ritar med den hur röret ska gå, och väljer istället för "Push/pull" ett annat verktyg, "Follow". Jag skulle dock rekommendera att man provar sig fram lite då det är lätt att få, oväntade resultat.

när jag går in i programmet så står det en gubbe mitt i rutan, desutom är det linjer åt alla fåll över hela rutan. ska det vara så eller är det jag som inte fattar nåt?

Linjerna symboliserar axlarna, då det är 3D du ritar i. Då är det bra att kunna hålla ordning på upp o ner, osv. Jag använder SketchUp 5.0, så om det ska vara en gubbe i mitten eller inte, kan jag inte svara på. Prova att skapa ett nytt projekt, och se om gubben finns kvar? (Han kan eventuellt vara där för att ge dig en ide om vilken skala du ritar i.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Gubben" finns där "per default" när du startar, just bara för att ha nånting att relatera till. Du kan enkelt markera gubben och välja "delete".

Det absolut första du säkert vill göra är ett Ground Plane, dvs en botten på någonting. Låt vara att det är ditt hus, eller varför inte marken? Kan vara början till ett rum t.ex.

Huvudsaken är dock att man har den för att lättare kunna modellisera saker på ytan. Ska du göra en kub t.ex så är det bara att göra en fyrkant och sedan "push/pull"-verktyget på valfri yta.

Ett stenhårt tips jag måste bara dela med mig med en gång är:

Använd "make group" eller "make component" när ni ritar.

Ska ni göra exempelvis ett ben till en bänk (som vanligtvis består av flera sådana) så ritar man först en kvadrat. Sedan markerar man samtliga fyra sidor och dess yta och väljer "make component".

Markera komponenten och välj "edit component" så kommer nu dina ändringar bara göras på komponenten. Detta är i synnerhet ett krav om du börjar göra komplexa miljöer med många olika komponenter intill varandra.

En sak att påpeka är att om du ändrar på en komponent, kommer samtliga av dess kopior att ändras också. Exempelvis om du planerat använda 45x70mm regelvirke till dina ben på bänken och istället får bara tag på 45x95mm: välj "edit component" och använd "push/pull" verktyget på sidoytan, så kommer samtliga ben att ändras.

Vill man hoppa över detta beteende - välj "make unique" och gör den... ja... just unik.

Grupper å andra sidan kan vara användbart där du kommer bara ha ett exemplar av någonting, t.ex en bottenskiva på en bänk.

Jag ska passa på att lägga ut lite komponenter i 3D Warehouse så kan ni ta del av mina kreationer. Den kompletta modellen av mitt projekt kommer jag att publicera när det börjar närma sig avslut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Javisst, varför inte?

Bara för det så behagar ju 3D Warehouse att verkligen vägra fungera, så jag har ännu inte lyckats posta några modeller! :död:

Verkar som jag får lägga dom på någon webplats, frågan är bara var?

Fiend? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hela modeller kan bli flertalet MB, t.ex min kompletta ritning är ~8MB i skp-format.

Tror det sparas ofantligt mycket historik i skp-filerna, så jag måste hitta något sätt att rensa den... Har ett gäng komponenter som valts ut från modeller, men historiken finns kvar. Ska försöka lite olika metoder och se vad jag kommer fram till.

EDIT: 200kB blir lite för lite. Ser t.ex att mitt 720L + ytavrinningsrör i modellform blir ~350kB.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq:

Du verkar riktigt duktig på sketchup, du har möjligtvis inte tid/ork/möjlighet att göra en liten guide till hur man bygger en enkel setup och sätter ihop delarna?

jag tror att många, inklusive mig själv, skulle uppskatta det väldigt mycket!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...