Gå till innehåll

Svävaralger...


-=Mr_B=-

Rekommenderade inlägg

Det är inget problem jag har, då jag fortfarande väntar på definitivt besked på hurvida jag ska flytta, eller inte. Innan dess skaffar jag ingen ny balja. Men en annan tråd triggade mitt intresse. Borde inte svävaralger vara ett bra tillskott till akvarier med filtrerande koraller i? Det borde ju vara föda, om inget annat så åt djur som korallerna i sin tur kan äta, om svävaralgerna i sig är för små.

Jag kan se mig själv försöka "odla" svävaralger i en avdelning av sumpen, med automatisk vatteninpytsning i den delen periodiskt, för att skölja ut lite svävisar i systemet. Jag är utan tvekan tokig nog. Om det finns risk att det fungerar på ett bra sätt.. Risk, eller chans. Fritt val.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag spenderat alldeles för mycket tid på det, men jag har trots det inte hittat mer än den vanliga zoo/phyto reaktorn. Måste vara jag som inte hittar bara. Det viktiga är att frågan är besvarad, det går att göra, och få till att fungera. Så nu bara måste jag ha en grönvattenkammare i sumpen. Antagligen kommer den att få mata refugiet, och det som inte käkas upp där får fortsätta ut i karet. Jag har dock en känsla av att det kan leda till ett visst dis i baljan, så man kanske ska styra det så att man inte pumpar ut grönt fortare än det äts upp, eller någonting sådant...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Björn

I dagsläget så odlar jag phytoplankton och zooplankton i glascylindrar. Phyto gynnar främst mjukkoraller, musslor, div filtrerare och microfaunan i karet. Zooplankton gynnar mer hårda koraller som sps, lps och även vissa filtrerare och även dessa microfaunan.

Vet inte riktigt om jag förstått hur du tänkt lösa odlingen i din sump även om det låter spännande. Jag rekommenderar dock att du har vattenmassorna åtskilt varför det kanske är smidigare och mer effektivt att ha odlingen brevid sumpen om möjligt. Om du vill automatisera det hela, vilket jag anser ökar chanserna med att lyckas med odlingen samt att dina koraller får en jämn tillförsel av föda vilket är bra, så se till att du tillför färskt saltvatten/osmosvatten till odlingen (sumpvatten duger inte eftersom detta tillför bakterier och andra arter med ooönskade alger vilket snabbt kan leda till att odlingen kraschar). Jag hade även doserat så att algerna kommer ut direkt i karet och inte i sumpen. En levande sandbädd kan snabbt absorbera en stor mängd phyto från vattnet. Att det leder till dis i karet behöver du nog inte oroa dig för om du inte tänker ha en stor odling och ett litet kar. Jag doserar ca 2L/vecka i mitt 375L och vattnet klarnar snabbt.

Kolla gärna Capotes tråd som använder ett liknande automatiskt system med sina zooplankton.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken var att försöka ha en överrinningskammare med ett ytterst lågt flöde in, snarast droppar/rännil, ner i en kammare för odling av "grönvatten." Om man sen ska dela upp det med ett filtertyg som avskiljer

organismer som kan tänkas käka upp phytoplanktonen, är väll kanske inte en helt dum idee. Därifrån bygger man det mer eller mindre som en standard phyto/zoo reaktor, och i andra ändan släpper man ut det hela genom en över-rinning. Det utflödet landar i så fall i samma kammare som returpumpen befinner sig.

Flödet på den senare bestäms ju av inflödet i första kammaren, minus avdunstning.

I båda kammarna får man nog räkna med att använda typ en 5watts fontänpump, för att hålla snurr på grejerna så att inte odlingens invåndare landar på botten och stannar där.

Iden är väll mest att få en test på om det fungerar,är hyfsat självgående, och om det påverkar vattenvärdena positivt. Man får ju räkna med att den krashar lite "då och då"

tror man att odlingen kontaminerats av någonting som stör odlingen, får man droppa i lite väteperoxid i omgångar, så att allt organiskt i den kammaren oxideras, sen är det nog lugnt att tillsätta en ny kultur. Att odlingen kommer "kontaminerars" är nog att se som en självklarhet, frågan är bara, med vad, skadliga ting är ju saker som minskar produktiviteten, eller helt dödar odlingen, allt annat anses vara positivt, varierad artrikedom.

Risken finns att jag provar, men jag har fortfarande inte fått klara besked på om, och när i så fall, jag ska flytta. Helt klart, ska någonting sådant här fungera, är det bättre ju större odlingskammare man har. Högre flöde, och högre odlingsmängd. Jag föreställer mig att jag aldrig kan få så hög produktivitet att det räcker för att faktiskt mata alla invånarna, men det borde kunna ge en liten "återvinning" och minskat exportbehov.

Bäst jag slutar skriva här, innan det blir helt osammanhängande.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då hänger jag med Björn.

Det låter intressant men som sagt jag skulle inte använda akvarievatten eftersom det är mycket sannolikt att det kommer att krascha ofta. Den största risken är nog att porer från andra algarter kommer in i odlingen och får överhanden (då måste du skaffa en helt ny kultur) eller att bakterier förstör odlingen. Porer kan även komma in i odlingen via luften iofs men du ökar riskerna markant om du kör med akvarievatten. Artrikedom är inte positivt i det här fallet.

Du kan inte koppla inflödet till nytt vatten istället och ändå använda samma princip? I slutändan lovar jag dig att det blir mindre jobb på det här sättet även om det verkar krångligare på pappret. En annan aspekt är att phytoplankton växer bättre/mer stabilt i lägre salinitet än vad vi har i våra kar så det kan också bli ett problem om du kör med akvarievatten. Personligen så försöker jag dock ha saliniteten ganska nära akvarievattnets eftersom det förbättrar överlevnaden när phyton väl kommer ner i vattnet.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då hänger jag med Björn.

Det låter intressant men som sagt jag skulle inte använda akvarievatten eftersom det är mycket sannolikt att det kommer att krascha ofta. Den största risken är nog att porer från andra algarter kommer in i odlingen och får överhanden (då måste du skaffa en helt ny kultur) eller att bakterier förstör odlingen. Porer kan även komma in i odlingen via luften iofs men du ökar riskerna markant om du kör med akvarievatten. Artrikedom är inte positivt i det här fallet.

Det skulle klart vara trist. Låter som om man får lägga till ett försteg, en kammare med, eller inline UV-C. Med det flödet jag är ute efter skulle jag behöva ett par watt för att få sterilt vatten.

Du kan inte koppla inflödet till nytt vatten istället och ändå använda samma princip?

Då går jag miste om den eventuellt positiva effekten odlingen kan ha på vattenvärdena. Grundanledningen till hela funderingen var när jag fick ett blixtnedslag (inte ordagrant) i huvudet, lampan tändes, och jag funderade på om inte det gick att använda koraller för näringsexporten effektivare än vad vi gör i dag. Och då med en positiv effekt även för korallerna, självklart.

En annan aspekt är att phytoplankton växer bättre/mer stabilt i lägre salinitet än vad vi har i våra kar så det kan också bli ett problem om du kör med akvarievatten. Personligen så försöker jag dock ha saliniteten ganska nära akvarievattnets eftersom det förbättrar överlevnaden när phyton väl kommer ner i vattnet.

Nu är vi tebax till det där, inte skitroliga. Jag tror inte jag vill försöka sänka salthalten på inkommande vatten, för att sedan höja den igen på utgående vatten. Eventuellt skulle man se till o få en "egen" grön alg, som trivs bättre i vår salthalt, genom att helt enkelt inte ympa in någon phyto, nakdelarna med det är ju tyvärr minst tre. Man vet aldrig hur lång tid det tar att "starta" om odlingen, när den kraschar, vet inte vilket näringsvärde man får, och man har ingen aning om fysisk storlek på grejen, vilket ju är ganska viktigt, om man ska ha ett filter i mellan som håller Zooplanktonen ute ur den första kammaren.

Sen är det ju inte säkert man får samma gröna grej från en gång till annan, vilket ju klart kan spöka lite med mellan filtret med.

Man kan kanske konstruera det så att man har ett val, på att köra med cirkulerande akvarievatten, eller nytt vatten, för att kunna "ångra" sig om det inte fungerar som avsett.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte riktigt varför du inte ser positiva effekter på vattenvärdena om man, som jag föreslog, tillsätter nytt vatten från en extern källa. Se det som en del av vattenbytet där du tillsätter nytt vatten och får en stabilare odling. Phyton i sig renar också vattnet varför en högre och säkrare produktion är att föredra ur ett reningsperspektiv. Du måste självklart korrigera salthalten genom att ta bort motsvarande mängd gammalt vatten. Jag tror inte filter och uv räcker tyvärr och då riskerar det att bli ännu mer komplicerat och ändå leda till en krasch/förorening. Jag kan också tillägga att en kultur som inte är ren, exempelvis om den blivit angripen av bakterier, kan skada mer än den gör nytta.

Men som sagt nu har du fått min syn på det här som bygger på knappt två års odling med två arter phyto (dvs ganska begränsad erfarenhet). Jag tycker som sagt principen är bra med undantag från källvattnet och utloppet (du verkar vara inne på nytt vatten i din sista paragraf).

Lycka till och berätta hur det går!

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...