Gå till innehåll

Cirkulation for dummies


Rekommenderade inlägg

Hej gjorde ett vattenbyte idag i min burk och när jag kom hem var mina euphyllior utslagna och större än vad de brukar vara och då märkte jag att min ena cirkulationspump hade ramlat ner och låg och sprutade vatten in mot glaset istället för som jag brukar ut i akvariumet vid ytvattnet. När jag korrigerade detta blir mina euphyllior mycket mindre igen ! Någon som har några enkla regler på hur det skall vara som jag har det idag är det två maxi jet pumpar på vardera 1000l/h som rör om ytvattnet från två håll. jag vet ju att euphylliior vill ha medelcirkulation ! Någon som har något råd eller är det så att jag har för strömmt ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkna med att Euphyllior vill ha en cirkulation på ungefär 2 - 10 cm/sekund och i växlande riktningar. Hur mycket pumpar som går åt beror på var de sitter jämfört med korallen, hur de är riktade och hur mycket sten du har i.

Jag tror du får ungefär det flödet i ett hundraliters med 25 kg sten och dina pumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 12000l/h plus en wavebox i mitt 375 liters och mina Euphyllior växer och trivs mycket bra men de expanderar inte sina polyper lika mycket som om jag hade haft låg cirkulation (märker en tydlig skillnad när jag stänger av pumparna ett tag).

Jag märker precis det motsatta när det kommer till sps koraller. Dessa expanderar sina polyper betydligt mer i stark cirkulation. Jag tror det hänger ihop med att sps lättare fångar friflytande partiklar i "bra cirkulation" och därför spenderar mer energi på expansion när flödet är bra. LPS som Euphyllian som växer i mindre strömma miljöer kanske drar ihop sig för att undvika skada på sina långa polyper vid stark cirkulation men jag tror som sagt inte att de får i sig mindre mat eller mår dåligt under dessa förhållanden (längre polyper med mindre mängd inkommande mat kontra mindre polyper och en större mängd inkommande mat). Skillnaden är nog marginell och jag och bl.a. Lasse har kunnat konstatera en stark tillväxt hos den här arten i relativt stark cirkulation (finns dock många arter så det kan säkert finnas skillnader).

Det jag försöker säga är att du nog inte behöver oroa dig för att polyperna blir mindre om du ökar cirkulationen men man behöver ju inte ha dem i direktblås från en statisk cirkulationspump heller (säger inte att du har det).

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske skulle lagt till ett frågetecken ?

Eller vad undrar du över Pimo ? I o med att det hänsvisas till en observation Lasse gjort så undrar jag hur länge Lasse haft denna Euphyllia är det något underligt med det ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske skulle lagt till ett frågetecken ?

Eller vad undrar du över Pimo ? I o med att det hänsvisas till en observation Lasse gjort så undrar jag hur länge Lasse haft denna Euphyllia är det något underligt med det ?

Ah ok då är jag med, ett frågetecken efter skulle göra det lite tydligare för jag tyckte först att det bara såg ut som ett otrevligt inlägg.

Ursäkta ot, fortsätt med cirkulationssnacket nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah ok då är jag med, ett frågetecken efter skulle göra det lite tydligare för jag tyckte först att det bara såg ut som ett otrevligt inlägg.

Ursäkta ot, fortsätt med cirkulationssnacket nu!

Ingen fara jag förstår mycke väl att det skulle kunna tolkas på det sättet som du antagligen gjorde iomed att Lasse inte hållit på med saltvattenshobbyn så länge. Men jag lovar om jag försöker vara otrevlig så är det inte genom att säga att någon annan saknar erfarenhet. Lasse har lång erfarenhet av akvaristik det råder det inga tvivel över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse visste väl knappt vad en euphyllia var innan han köpte en av Svärd i höstas.

Det är väl möjligt även om jag oftast tycker Lasses analyser nästan alltid innehåller mycket substans och grund. Ville bara föra fram vad jag själv har observerat vad det gäller "stark" cirkulation och den här arten och att mindre exponerade polyper, i min mening, inte behöver betyda att korallen mår dåligt i det här fallet vilket trådskaparen var orolig för. Bara min åsikt som sagt och jag kom ihåg att även Lasse observerat en stark tillväxt med den här arten under stark cirkulation och det var därför jag nämnde det. Inga 100% teorier här, bara observationer som sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...