Gå till innehåll

Hur seriös är webbshopen där du tänker beställa?


Jaken

Rekommenderade inlägg

Med det där citatet visar du på vad informationssamhällets tjänster innebär. Men det ändrar inte på faktum att en webshop inte är en tjänsteleverantör. Vi säljer inte tjänster, vi säljer varor.

När man skriver

-"När en tjänsteleverantör tillhandahåller informationssamhällets tjänster....." så handlar det alltså om när en tjänsteleverantör säljer sina tjänster online.

Så tolkar jag det iaf.

Dykaren, läs det jag postat och lagen igen.

Jag vet inte om jag markerat det otydligt, men lagen heter som sagt "Lag om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster".

Redan rubriken meddelar att lagen innefattar både elektronisk handel (handel är ju att utbyta både varor och tjänster) och övriga tjänster (t ex att registrera sig vid någon förmedling el. dyl + massa annat)

Just den lagen kan förresten inte tolkas med den folkliga förståelsen av ordet "tjänst".

I denna lags mening betyder orden "informationssamhällets tjänster" varje aktivitet av någon ekonomisk innebörd som sker on-line.

Lagen gäller således all online handel (med vissa i lagen upptagna undantag), såväl med varor som med tjänster. Webshopar handlar med varor. Denna handel bedrivs via nätet/online/på informationssamhällets vis. Man kan säga att webshopar bedriver aktivitet online. Alltså omfattas webshoppar av lagen.

Men önskar man tolka lagen på annat sätt så står det ju en naturligtvis fritt att göra det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp. Men vill poängtera att lagen säger att man skall veta vem man handlar ifrån samt att personen skall vara kontaktbar. Däremot ställs inget krav på att kontakt skall ske på tex telefon utan e-post räcker. Alltså på tjänsteleverantörens vilkor.

Liten rättelse: på lagens villkor. icon10.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag frågade konsumentverket om en webbshop räknas som tjänsteleverantör:

Hej igen.

Jag har en följdfråga, räknas en webbshop som en tjänsteleverantör?

I paragrafen ni hänvisade till i erat svar på mitt första mail så står det "tjänsteleverantör".

En webbshop anses falla under beskrivningen tjänsteleverantör.

Med vänliga hälsningar

Sharon Lavie

Avdelningsdirektör

Kommun- och konsumentservice

Så ok, då har vi rett ut att webbshop räknas som tjänsteleverantör och behöver inte gräva i paragrafer mer.

Om en webbshop har telefon eller inte tycker jag personligen inte är så avgörande för om jag ska handla eller inte. I alla fall när det tydligt går att se vem/vilka som ligger bakom webbshopen.

Men att det tydligt framgår vilket företag som ligger bakom sidan är ett krav från min sida. Och det bästa sättet att se detta är att innehavaren av webbshopen tydligt skriver ut sitt organisationsnummer, vilket klart och tydligt visats i denna tråden att de enligt lag är skyldiga att göra.

Domarklubba.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä... Lagen ställer inget krav mer än att tjänsteleverantören skall kunna nås. Därför är det tjänsteleverantörens vilkor som gäller när avtalet ingås. ;)

Jo. Tjänsteleverantören måste ange viss kontaktinformation enligt denna lag, se särskilt 8 §. Det är inte tjänsteleverantören som får välja om h*n vill uppge bara sitt namn, bara sin adress eller bara sin e-postadress. Lagen är tvingande.

Vad sedan avtal innehåller är ju en helt annan sak, det har inte diskuterats innan, där råder avtalsfrihet med vissa inskränkningar i den tvingande lagstiftningen, bl.a. typiskt för detta fall skulle vara Distans- och hemförsäljningslag (2005:59).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra initiativ.

Jag tror det är viktigare vad hobbyn i stort tycker än vad lagen säger. Handlare anpassar sig i regel bara ett fåtal kunder tycker lika, inom rimlighetens gränser då. Enkla direktiv som handla bara från företag som är spårbara, org.nr. i sverige och VAT registreringsnummer i EU, och se till att de har epost och telefon som funkar gör stor skillnad. Om inte annat så skriver 10 av oss och frågar ut suspekta webshoppar bekänner de troligen färg, serisösa eller inte.

Jag har ju själv nyss haft problem med en order från en tysk shop. Detta var troligen ett engångsproblem då de bytte lagersystem. Det är hursomhelst väldigt jobbigt att kommunicera via epost så jag ser gärna att webbshoppar har telefonnummer och att de svarar i dem med. Lyckades aldrig få tag i någon på numret som aquaristic gav, det kändes nästan värre än att inte ha nått nummer :)

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo. Tjänsteleverantören måste ange viss kontaktinformation enligt denna lag, se särskilt 8 §. Det är inte tjänsteleverantören som får välja om h*n vill uppge bara sitt namn, bara sin adress eller bara sin e-postadress. Lagen är tvingande.

Vad sedan avtal innehåller är ju en helt annan sak, det har inte diskuterats innan, där råder avtalsfrihet med vissa inskränkningar i den tvingande lagstiftningen, bl.a. typiskt för detta fall skulle vara Distans- och hemförsäljningslag (2005:59).

Patrik. Du missförstår mig. Vad jag syftar på är tidigare inlägg att en webshop kan anses som oseriös om det inte finns telefonnummer.

Vad jag menar är att en webshop som bedrivs som fritidssysla där det kan vara svårt för ägaren att hålla telefontider så är det inget krav. Lagen säger i princip att köparen skall veta vem som är ansvarig och hur han nås. Vilket i princip blir på leverantörens vilkor.

Vad jag syftar på avtal är att när köparen lägger order så har säljare och köpare ingått ett avtal.

Skillnad på köplag med konsument eller mellan företag är att med konsument kan aldrig lagen avtalas bort. När det gäller mellan företag kommer köplagen först i tredjehand och kan alltså avtalas bort.... fast det var väl inte riktigt vad denna tråd hadlade om :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte att jag skulle sticka in med en tanke eftersom jag själv driver en e-butik.

Jag personligen handlar bara med kort när jag handlar på nätet, anledningen till detta är att mellan säljaren och köparen så står det alltid en bank (kortinlösare).

När du som kund handlar av mig så kontrolerar banken att det finns täckning på dit konto och sedan så godkäns köpet. Därefter så tar det 30 dagar innan jag som säljare får pengarna av banken just för att förhindra att bluffar uppstår.

Euroline som vi använder oss av har 30 dagar och jag tror att debitec som är föreningssparbankens inlösare har 14dagar innan säljaren får sina pengar.

Skulle man då upptäcka att det är något lurigt efter 10 dagar, t.ex att man inte har fått sina varor så kontaktar man först säljaren och om han inte vill hjälpa till så kontakter man den bank som inlösenavtalet finns hos så kan dom frysa utbetalningen till säljaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stefan, du refererar till något som används för betalning mellan t.ex privata säljare/köpare eller förmedling däremellan - som Paypal vid t.ex köp på ebay, blocket etc.

Används DIBD/BABS kortinlösen så får säljaren betalt när varan registreras som levererad!

Har du då fått en "tegelsten" från webbshoppen är du rökt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi skall byta från Euroline som är seb´s inlösen när det gäller internethandel till DIBD/BABS som är förneingssparbankens inlösen och de uppgifter som vi har av våran bankman är att de håller pengarna i 2 veckor.

Euroline som vi sammarbetar med idag håller pengarna i 30dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men detta med web butik är väl grejen att man vill få saker biligare.

Och då måste web butiken dra in på omkostnader. personale,fina gatan och så vidare.För om dom skall ha personal som skall passa tele så är det ju inte längre en web butik utan mer som postorder firma .Och den förtjänst som dom måste ha har då gått åt till telefonpersonal.Och det gäller nog när dom säljer till folk som håller på med någon sort av hobby(många av oss kan ju tala i hur länge som helst och glömma att handlaren lever på det som han/hon säljer).Grejen med en web butik är att den lite skall sköta sig själv annars blir inte priserna billigare där för pengar måste dom tjäna.

Men om det sess som ett tjänste företag så kan det vara viktigt att man vet att dom innehar F-skattsedel så att man inte står där och köpt "svart".Och får punga ut med sociala avg. också för att man ses som arbetsgivare

Problem får man tyvär ta via mail.Och då kan/ska/ man kräva att dom svarar i rimlig tid.

Vanliga butiker finns ju kvar och då har man ju adress. Telefonnr: och moms, F-skattsedel kan man fråga om där. Och se om dom har tid att hämta dom papprena och då kanske man se om dom driver sitt företag på rätt sätt.Men det gör man ju inte frågar menar jag, så det kan vara lika osäkert med det med.

Sunt bondförnuft det räcker långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...